Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm

Inlägg av Tommy Luhr »

16v topp nummer två:

Portad på insug och tillsnyggad avgas.

Är ytterligare en vridmomentstopp med 0,89 av ventildiameter i sätet (34mm ventil)

flöde i 2mm steg med början på 2mm. Testtryck är 28"
insug Avgas
97,5 85,2
160,2 145,4
205,2 207,3
241,5 237,4
255,8 244,0
260,6 249,5
268,8 250,9
275,6 253,5
278,3 xxx,x
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm

Inlägg av norrback »

Tommy Luhr skrev:Menar du Norrback att man lägger för mycket energi på att få avgas och flöda bra?
Isåfall är jag beredd på att hålla med dig.
precis

/Andre'
power
Ante Karlsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm

Inlägg av Ante Karlsson »

Är ju därför dessa motorer går så fint med mycket snällare avgaskam! ;) så har det ju byggts i vissa garage i massor av år. Bara på Tommys racemotor som två
Svets och bearbetningsidio*ter tyckte det var kul å göra
En massa perversa saker med en Volvo 16v som aldrig gjorts tidigare =)
Kul diskussion,borde vara mer sådana här. :)

Någon som testat med en snällare avgaslob på Volvo 8v/turbo? Eller körs det mest med vassare avgaslob på dessa fortfarande? Detta borde testas i bänk.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, Stor uppdatering GÖRDLAR Volvo mm

Inlägg av Tommy Luhr »

Ante, dom senaste topparna i raden lägger jag avgaskanalen efter vilken kamaxel som skall köras.

Men som du säger så var det inte längesedan turbo topparna skulle ha större avgas ventiler.
En sak som gör att vi ser mycket stora avgaskanaler och många som flödar mycket är ju at det finns oftast mycket logiskt material att rensa undan och snygga till.

Inte säkert man har med i beräkningarna att kanalen skall egentligen ha en viss area för att fungera bra.
Insug är mycket svårare att "rätta till" mycket svårare att se problemen i den kanalen än när man tittar på avgas.

Man kan i stort sett inte se på en kanal på insug hur mycket den skall portas eller vart den skall portas.
Det finns ju vissa riktlinjer som man går efter som typ , slipa inte i botten på kanalen, låt inneradien vara om du inte vet vad du gör (snygga bara till), ta i taket på kanalen osv.

Men för att få fram kanaler som är turbulensfria (eller som iaf turbulerar mindre) måste man nöta timmar i bänken, kolla hastigheter och ha koll på teorin.

Teorin som är ganska svår att ta in och ibland svår att överföra till det arbetet man håller på med och kan lätt missförstås.
Något som jag tagit tag i mer och mer är just den teoretiska biten.
Varför blev det bättre flöde, varför blev det inte bättre flöde, vart behöver arean ligga, vilken hastighet kan jag lägga kanalerna på i förhållande till bränsle osv.

Kan tacka många här på sävarforumet som fått mig att både testa saker och fått mig att förstå samanhang mellan teori och praktik.

För att nämna senaste exemplet.

Pratade med Erland cox angående volvos 530 topp och att dom är svåra att få över 200cfm, även på 46 mm ventil.
Vet att han lyckats och några till på detta forumet, sen vet jag ingen mer.

Min kanal flödade 204cfm och jag portade och portade och kanalen blev inget bättre bara större.
Pratade med Erland, han tipsade om en sida på nätet och förklarade även effekten mellan hög hastighet=lågt tryck och låg hastighet = högt tryck.
Dom olika trycken påverkar ytskicktet som bildas i kanalen.
När ett tjockt ytskickt bildas blir det lättare fenomen som vakar i kanalen som får luften att släppa från kanalen.

Portade om kanalen i små små steg och drog nytta av hastigheten som skapar lågt tryck.
Kunde nu styra flödet som jag ville.
Kanalen flödar nu 200 cfm redan vid 10mm lyft som den annars bara gjorde vid 16mm.

Nya kanalen med 46mm ventil och enligt nya principen av portning flödar alltså samma ventil från 204cfm till 223cfm.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av norrback »

Jag har byggt en 2.2l 8v motor med 46/35 ventiler. 14.5mm in och 13.9mm ut. Runt 270 på insug och 260 på angas vid 1.25mm. 220hk på 7500rpm.

Skall tillägga att avgas bara putsad, fint säte och innerradie, inget annat, gissar 150cfm max!

/Andre'
Senast redigerad av norrback den tor feb 17, 2011 9:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av norrback »

Tommy, 530an som flödar 200cfm på 10mm, hur stor är minsta arean i kanalen?
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av Tommy Luhr »

Skall gjuta av kanalen och kontrollera det grundligt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av norrback »

du har inget pitot-rör att mäta hastigheten med?

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av Kadett4wd »

Jag har länge varit försiktig med portandet av avgaskanalerna.
Mest bara sett till att det kan åkas utav fan i dem ;)
Flertalet ggr har en del killar varit tveksamma, men resultaten har visat att det funkar mycket bra.

Kom å tänka på en sak.
Roligaste var en B20 topp jag gjorde för typ 10 år sedan.
Toppen blev totalsågad av en motorbyggare(i Dalarna) pga dess avgaskanaler.
Han visste minsann hur en slipsten skulle dras i b20 topparna.

roliga var att i slutänden så presterade min topp mycket bättre än motorbyggarens.
Nu är den motorbyggaren skitlack på mig sedan jag nämnde bromsvärdena.
sist jag skulle borra ett motorblock hos honom så sade han att han borrar inga opelblock.
men det är juh ett chevablock sade jag,,
Han svara med att jag skulle åka till Åhmans,, vilket jag gjorde.

Så det är lusigt hur det kan vara då en del får sina tår trampade på.
Jag tyckte inte jag gjorde det, utan ville hjälpa honom att utvecklas.
Jag lämnade en hel del runt styrningen för att få avgaskanalen att stämma mot innerradien för att sedan kona uppåt ut mot packningen, samt portade som en 'böj' så kanalen inte bromsade gaserna så mycket som de gör std.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av norrback »

can-am ds450 (atv) toppen jag gjorde ifjol. bänkrekord med den typens motor, jag rörde inte alls avgaskanalen, plastade igen insug och snygga till förbränningsrummet. Sen gick en ny ventil av, fick en till likadan topp till samma motor, den portade jag likadant men gjorde också avgas (för att få det bevisat). Gissa om jag fick bromspapper på den... NEJ :angryfire:



/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av Tommy Luhr »

Kadett4wd: haha kul historia.

Finns motsträvare.
Skulle tycka det var en möjlighet för att utvecklas jag.

Norrback: nej jag har inget pito rör. har inte fått fram nått bra angående dom.
Skulle vilja ha en skala att gå efter i fps men hur gör man den?
Finns den att köpa?
Har letat men gett upp.

Testar med diverse areaförändringar med hjälp av kulor osv för att finna vakar och snabba partier, räknar genomsnitts hastigheten.
Men vill ha pito rör.
Hjälp!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av norrback »

har du ett pitot-rör?

gör en u-manometer på väggen som är ordentligt hög. Total höjd på hela u-et 1,5m. Du behöver ca. 3m genomskinlig slang. Fyll den till halva med vatten och en liten droppe diskmedel (ytspänningen). Sen gör du en skala som har 12.7mm mellan strecen. Den numrerar du från 0 och uppåt mot taket. Nu när du kopplar båda umanometerns ändar till pitot rörets statiska respektive dynamiska anslutning så kommer du vid olika hastigheter få olika utslag på u-manometern.

Jag fortsätter med beräkningarna när du har detta att fungera.

här syns lite av u-manometern. 2 manometrar bredvid varnadra. uppe lite till väsnter om mitten på milden. skalan mella u-na.

Bild

/Andre'
power
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av Tommy Luhr »

bygger ett pitorör under veckan. uppdaterar här då.
Tackar så hjärtligt
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
ringstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 235
Blev medlem: ons feb 28, 2007 11:02 pm
Ort: Örebro

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av ringstrom »

inga bilder på min 16v topp? :D

MVH
Kadett c 16v turbo
bmw e36 m50 turbo
bmw e46 coupe v12 turbo
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage, nya flöden och avgaskanalsprat sidan 15-

Inlägg av Tommy Luhr »

Bilder kommer.
Det är fullt tryck i verkstaden och det går tolv timmar om dagen.
Hinner tyvärr ta välligt lite bilder, men jag lovar det skall uppdateras.
Gjort nån smaskig 530 och din 16v topp.
Nyss gjort klart en folkracetopp och skall börja med en Appendix -k rally topp.

Skall ställa mig efter koppen med kaffe och slipa lite ventiler och montera lite toppar..
Puh..
Men har kommit på att en ljudbok är en toppen idé när man råkör i garaget..

"i cirkelns mitt" sänds genom en hemmabyggd radiosändare (hela kvarteret kan lyssna om dom vill) lyssnar med radio kåpor.

Mycket gött att slippa ha snäckor i öronen med kablar som alltid är ivägen.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar