Stefans direktörsvagn (2800 automat VEMS)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av RickardP »

Helvete vad effekt. Är det bara en annan kam i och inget annat? Ska bli kul och se hur länge det håller ihop :)
Rickard Persson
070-4353595

Bmw 535 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43568
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av robban »

Pimplaren skrev:Jag hade mer effekt vid 4k ! :P 300WHP vid 4k.. i en sur m30 med ca 6.7 i komp och e85 =)
Jo, men det är vassare kam och framförallt du laddar mer och speciellt på det varvtalet, vad hade du för tryck på 4000rpm i bänken? Nu laddar denna bara 1.33bar på maxeffekt 6700rpm, skulle man vridit upp 3-4 hekto så skulle laddtryckskurvan bli aggresivare ramp på och ge mer ladd på 4000 redan även om kammen styr av kurvan senare, den ger just under 2 hekto på 4000 rpm nu. Det man också skulle kunna göra är att släppa den från 3000rpm istället för 2500 där den har 1hekto från start, kanske blir mer likt ett pull på gatan, synd det är så dåligt fäste ute för att prova :)
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av turbostefan »

lyyski skrev:Hur lyder setupen på denna?:)

Orginal bottendel? Verkar som den pallar vad som hälst;)
RickardP skrev:Helvete vad effekt. Är det bara en annan kam i och inget annat? Ska bli kul och se hur länge det håller ihop :)
Ja det är bara toppen som är modifierad med annan kam, lättade ventiler, hd-vippor, supertech fjädrar, hemisfäriska förbränningsrum och tillsnyggade insugskanaler.

Std toppacknig är dragen med ARP och det fungerar fint än så länge.
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av uhamn-racing »

kul att se att den ger lite mer effekt än som våran gamla motor vi byggde 2007, org bottendel på 98okt och catcam 284 graderskam
tror det här är 1/8 mile rekordet med org m30 botten http://www.youtube.com/watch?v=LAqQ3BbCC6Y
:thumbright:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av turbostefan »

Så det håller för 1.8bar också :thumbright: . Vad hade ni för effekt då? Ser att tiderna skiljer mycket mellan 1.4 och 1.8bar.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Jens Gustavsson »

fin effekt :thumbright:

stefan hur är avgasystemet byggt och vad är det för mått på turbon? hur ser ladd och avgas tryck ut på olika rpm?

mvh jens
uhamn-racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tis okt 09, 2007 8:44 am
Ort: Lödöse

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av uhamn-racing »

turbostefan skrev:Så det håller för 1.8bar också :thumbright: . Vad hade ni för effekt då? Ser att tiderna skiljer mycket mellan 1.4 och 1.8bar.
hmm 577whp vid 1.4 bar, 1.8bar tja lite mera effekt men hur mycke vete tusan:lol: vi hade även svarvat kolvarna plana,
en org m102t botten pallar 636whp utan problem vet ja :thumbright:
535 turbo 11.64@210km/h på 402 med 1.4bar
7.56@169km/h på 201 med 1.8bar
577hk/740nm på driven@1,4bar
http://www.youtube.com/watch?v=-lZf5t57V4E
Trestadssnabbaste 2014?
Användarvisningsbild
turbostefan
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre jan 13, 2006 6:58 pm
Ort: Umeå

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av turbostefan »

Tack Jens!
Downpipen är 4" resten är 3,5" med en 3" ljuddämpare på mitten. Turbon har 22:ans avgashus och 63 in tror jag :roll: . Avgasmottrycket följde laddtrycket fast låg 3hg över laddtrycket. Kanske någon har en kurva på det?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Jens Gustavsson »

du har säkert 25-50 hk mer på samma laddtryck med 4" hela vägen och tidigare laddtryck också :thumbright: 3" ljuddämpare hör hemma på 200whk bilar :) men jag förstår du vill ha komfort också då det är en gat bil, men bygg ett 4" själl som kan öppnas då har du bådadelarna.

mvh jens
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: sön aug 21, 2005 11:19 pm
Ort: Sala
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Race-Jimmy »

haha, vafan, 4"! blir väl snart å bygga en ny tunnel i golvet på bilen så du får plats med avgassystemet? :)
┌∩┐(_)┌∩┐
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Jens Gustavsson »

vem har sagt att allt ska va lätt då man +600whp? :hihi: 8)
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Inlägg: 376
Blev medlem: tor jul 21, 2005 2:39 pm
Ort: Flygrakan ersnäs/ Gällivare
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Fredrik Y »

På min byggde jag 4"downpipe med långa böjjar och sen byggde jag dubbelt 3" med en 4"dämpare längst bak, tyckte inte den lät nå mycket.
går knapt att fara och ragga på stan med 4"under bilen pga väg-gupp :lol:

Ska bli intressant att se resultaten av sommaren som kommer och är övertygad att du kommer ha väldigt roligt även med 3"avgas :thumbright:

mvh
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av robban »

Avgasmottryck vs laddtryck som önskat :)

Bild
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av Jens Gustavsson »

oj såg inte kul det där. man ser tydligt att avgas trycket pressar upp wg därför som laddtrycket minskar på varv.

dubbla 3" är en bra kompromiss.
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Re: Stefans direktörsvagn (bromsad 600whp+)

Inlägg av RickardP »

Är det verkligen avgasystemet som orsakar det höga trycket? Känns ju som 4" downpipe och 3,5 " på resten förutom dämparen (som sitter längre bak och inte borde strypa lika mycket då avgaserna har svalnat av lite), skulle strypa vid 600hk..
Låter konstigt tycker jag ? :? Kan inte vara för litet avgashus?
Rickard Persson
070-4353595

Bmw 535 turbo
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=43568
Skriv svar