VWestfield 1,8T

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Tomas L
För lite laddtryck

VWestfield 1,8T

Inlägg av Tomas L »

Hej!

Tänkte slänga upp en byggtråd här på mitt Super seven bygge.

Har köpt ram och kaross från Westfield i England. Motorn är en 1,8T från en VW Passat-98 med VEMS motorstyrning, Ford typ 9 växellåda, Ford 7,5" bromsad diff, Wilwood bromsar, OZ Superturismo black 17" fälgar, Toyo Proxes T1-R 205/40-17"

Har i dagsläget passat in drivlinan och gjort SFRO 1 besiktningen. Lämnade in chassit på blästring och pulverlack före jul och först tog det 1,5 månader för blästerfirman att få det gjort och då hade inte pulverlackeraren plats pga ombyggnation. Så först denna veckan kommer jag att få den från pulverlack :doh:
Mycket är ju ändå förberett så den kommer väl på hjul igen relativt fort

Karossen har ett något modernare stuk mot traditonella super sevens, framförallt bakdelen som har infällda Hella lysen

Bilder kommer så småningom
Tomas L
För lite laddtryck

Re: VWestfield 1,8T

Inlägg av Tomas L »

Några bilder på det som har gjorts

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Statsanställd
Lite mer laddtryck

Inlägg av Statsanställd »

:thumbright:
Detta blir intressant!
Tomas L
För lite laddtryck

Inlägg av Tomas L »

Så kom den äntligen tillbaka från pulverlack. Lyckligtvis så var det lagom till ledigveckan på jobbet (finns fördelar med att jobba skiftgång hehe) så det var bara att bosätta sig i garaget och jobba på. Konstigt hur mycket tid det tar ändå men det kanske är för att man har roligt som tiden går fort?

Var för någon vecka sedan ner till grannkommunen i söder och inhandlade en ljuddämpare från Speedtech. De hade en passande demodämpare som jag fick till hyfsad peng. Även motorstyrningen är inköpt. Det blev VEMS som handlades via Mattias här på forumet.

Har i veckan monterat tillbaka hjulupphängningen och dragit färdigt bränsle och bromsrören (nästan har 2 bromsrör kvar). Har även spikat fast en del plåtar och lite kolfiber
Ska lyfta i motorn igen till veckan och beställa rören så att jag kan bygga färdigt avgassystemet. Ska även svetsa färdigt ställningen för tanken och lämna in den på pulverlack. Sen borde bakre karossdelarna gå att passa in och montera... sommaren kommer med oroväckande hastighet nu känns det som..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Inlägg av P Mäki »

tjusigt! :D
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Perra.S
För mycket laddtryck

Inlägg av Perra.S »

Riktigt snyggt! Väntar med spänning på nästa uppdatering i tråden :D
Tomas L
För lite laddtryck

Inlägg av Tomas L »

Kunde inte låta bli att hänga dit lite karossdelar idag.

Bild
Bild
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Kul bygge :thumbright:

Hur mycket var klart, och hur mycket har du fått göra själv?
Tomas L
För lite laddtryck

Inlägg av Tomas L »

Ramen var färdigsvetsad har bara kompletterat med diverse fästen för att anpassa till mitt motorval och för bromsrör osv. Karossen är gjuten med infärgad gelcoat men går såklart att måla om man vill det. Man kan välja själv hur mycket man vill köpa färdigt eller göra själv.
Tomas L
För lite laddtryck

Inlägg av Tomas L »

Motorn är på plats. Blev nästan gråtfärdig innan jag fick motorn dit den skulle. Det är fort man tänker lite fel då man försöker tänka på allt samtidigt. Har några millimeter tillgodo mot torpedväggen.

Bak börjar den bli relativt färdig. Montera tankgivaren och hastighetsmätarsensorn som är kvar på att-göra-listan. Har tänkt att montera soppapumpen och filtret på en gummiupphängd plåt. Har dragit bak de kablar som jag har kommit fram till att jag behöver (hoppas att jag inte glömt något....)

Har beställt lite rostfria rör och böjar idag så att jag kan bygga färdigt avgassystemet.

Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende

Inlägg av Jonathan_ »

Snyggt som tusan! :thumbright:

I ett tidigt skede fanns planer på att bygga en super sjua, men det blev andra saker istället.
Man får ju extremt kul och samtidigt en mycket snabb bil till en låg kostnad.

Hur svarar passatmotorerna på trimning, har du några mål effektmässigt osv?

Mvh J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Tomas L
För lite laddtryck

Inlägg av Tomas L »

Det finns ju en begränsning för hur mycket effekt man får ha i förhållande till vikten. Då den kommer att väga någonstans mellan 600-700 kilo så blir det nog snävt att registrera in den med original 150hk. Men sen är de rätt så lättrimmade så 200+ ska inte vara några problem. Är ju i princip samma motorer som sitter i Passat, A4, Golf, A3, TT samt Skoda. I Audi TT tar de ut 225hk original men då är det snäppet större turbo.
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Coolt bygge...

Vad använder du för låda..?
hittade ingen uppgift på det.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Tomas L skrev:
Har köpt ram och kaross från Westfield i England. Motorn är en 1,8T från en VW Passat-98 med VEMS motorstyrning, Ford typ 9 växellåda, Ford 7,5" bromsad diff, Wilwood bromsar,

Bilder kommer så småningom
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Blind man kan vara. Missade ordet växellåda. Läste bara ford 9 och fick det i huvudet till bakaxel. Så kan det vara.
Så tackar..
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Skriv svar