En liten Fysik Uppgift!
En liten Fysik Uppgift!
Hejsan alla turbonissar! Jag undrar om det går bra att posta en liten räkneuppgift som jag skulle behöva ha hjälp med?
Bara så ni vet får man antyda egna mått på uppgiften.. Så finns inget direkt rätt svar!
"För att en träbrygga ska ha en bra flytförmåga kan man fästa stora frigolitblock under träkonstruktionen. Hur mycket kan man belasta ett sådant frigolitblock innan det sjunker?"
Nu får man då antyda egna mått på blocket innan man ska räkna.. Vilka parametrar ska man ha med? Vattnets densitet? (isf 1000kg/m^3)
Har ni några tips?
Bara så ni vet får man antyda egna mått på uppgiften.. Så finns inget direkt rätt svar!
"För att en träbrygga ska ha en bra flytförmåga kan man fästa stora frigolitblock under träkonstruktionen. Hur mycket kan man belasta ett sådant frigolitblock innan det sjunker?"
Nu får man då antyda egna mått på blocket innan man ska räkna.. Vilka parametrar ska man ha med? Vattnets densitet? (isf 1000kg/m^3)
Har ni några tips?
Re: En liten Fysik Uppgift!
ja har byggt flera bryggor i tryckimmpat å frigolit block. me mycket bra resultat.byggt åt kunder. va vill du veta?
tel 0707149931
Det låter lovande!
Nej det är så att vi har en brygga där man ska sätta fast ett frigolitblock och för att räkna ut hur mycket vi ska kunna belasta blocket (bara blocket, inte bryggan) så behöver vi räkna ut hur mycket tryck man kan utsätta den för innan den sjunker. Storleken vet jag inte så vi får anta att den kanske är 1m bred och 2m på längden kanske?
Sedan finns det ju olika formler att använda så som p = pgh (för gas/vätska). Så undrar om det är något sådant? Förstår du min uppgift?

Sedan finns det ju olika formler att använda så som p = pgh (för gas/vätska). Så undrar om det är något sådant? Förstår du min uppgift?

ja fattar inte riktigt men ja använder frigolitblock 50,120,2400cm å de är väldigt bra bärkraft i frigolit mer än va man kan tro.
tel 0707149931
Det är så att man ska räkna på blockets area och då se hur mycket vatten blocket tränger undan.. och i sin beräkning ska man ha de olika densiteterna för vatten o frigolit(tror jag iaf) för att då kunna se när blocket sjunker och vart gränsen ligger för innan det händer.. Det är en rätt ingående fråga i fysik så förstår om inte alla kan förstå och hjälpa till!
är det nåt skolproject? eller ska du bygga en brygga? för räkna å fysik är inte min starka sida. 

tel 0707149931
Det är en räkneuppgift från skolan där man får hitta på alla värderna själv, vilket gör det lite oklart vad man ska göra! Men ska klura lite på det 
Fick ett tips om att man ska räkna ut arean på blocket, sedan gånga det med vattnets densitet(flytförmåga ungefär) om man då räknar bort frigolitens vikt. Hoppas det ska leda någonvart..

Fick ett tips om att man ska räkna ut arean på blocket, sedan gånga det med vattnets densitet(flytförmåga ungefär) om man då räknar bort frigolitens vikt. Hoppas det ska leda någonvart..
ok.då e ja inte till nån hjälp,om du inte behöver en brygga 

tel 0707149931
Haha, jag här av mig den dagen det händer! 

-
- Lite mer laddtryck
Inte så specielt svår ekvation om man antar att frigolitblocket är precis under vattenytan. Det du ska räkna ut är Buoyancy krafen. Denna räknar du ut lätt genom gamla hederliga newtons andra lag. Kraften=massan*tyngaccelerationen (F=mg) Där m är massan för det undantryckta vattnet och g är ungefär 9.81.
Massan räknar du ut genom ta volymen för det undanträngda vattnet multiplicerat med vattnets densitet (m=V*d)
Summa sumarum: F=(V*d)*g
V=Volymen undanträngd vatten (Volymen på frigolitblocket)
d=1030kg/m3
g=9.81
egentligen ska du subtrahera massan för frigoliten. Men den kan man nog bortse från om man inte är petig.
Massan räknar du ut genom ta volymen för det undanträngda vattnet multiplicerat med vattnets densitet (m=V*d)
Summa sumarum: F=(V*d)*g
V=Volymen undanträngd vatten (Volymen på frigolitblocket)
d=1030kg/m3
g=9.81
egentligen ska du subtrahera massan för frigoliten. Men den kan man nog bortse från om man inte är petig.
Så om vi då antar att volymen är = 100cm x 200cm x 30cm = 600 000cm^2 = 0.6m^2.
d = vi använder 1000 kg/m^3 i skolan.
F = (0.6x1000) x 9.82 = 5892 N?
Är detta rätt uppfattat?
eller om vi ska ha med massan från blocket. m = 600. 5892 - 600 = 5292 N?
Är detta rätt uppfattat?
-
- Lite mer laddtryck
Så om vi då antar att volymen är = 100cm x 200cm x 30cm = 600 000cm^2 = 0.6m^2.
Är detta rätt uppfattat?
Det stämmer. Alltså pallar den hålla en 600kg tung pryl flytande.
Där är jag inte riktigt med...
Väldigt grovt formulerat så klarar frigoliten av att lyfta 1kg per dm3.
Är detta rätt uppfattat?
Det stämmer. Alltså pallar den hålla en 600kg tung pryl flytande.
Där är jag inte riktigt med...
Väldigt grovt formulerat så klarar frigoliten av att lyfta 1kg per dm3.
Där menar jag att volymen vi räknade ut är 0.6m^2 multiplicerat med densiteten 1000 = 600. Det är ju massan på blocket, så om man skulle ta det subtraherat med kraften 5892 N? Om det var så du menade i ditt tidigare inlägg?erikwallgren skrev:egentligen ska du subtrahera massan för frigoliten. Men den kan man nog bortse från om man inte är petig.
Men annars tackar jag för din hjälp, har verkligen fått klarhet i detta nu!

-
- Lite mer laddtryck
Då du ska räkna med blockets massa måste du räkna ut dess tyngdkraft och subtrahera den med lyftkraften.
Alltså: 5892-(massa block*9.82)
Alltså: 5892-(massa block*9.82)
-
- Forumsberoende
det är inte en kuggfråga då
för frigoliten sjunker ju aldrig - det dras ju ner av det som inte flyter
för frigoliten sjunker ju aldrig - det dras ju ner av det som inte flyter
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
tyvärr gick det inte att byta ansikte