Chevy cavalier T5 med liberty /6.82 326km/h!!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Uppdaterad 18/11

Inlägg av Henrik Braun »

Vad blev det för koppling nu?
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Nu blev det en ny 765 platta igen med 240mm sinter istället för gjutjärns lamellen har jag tänkt :)
Bör hålla för vridet och så hoppas jag att det ska bli lite lättare att starta med sinter då jag upplevde järnlamellen som väldigt huggig på varv.

Sen så väntar jag på pris och info om leveranstid på ett nytt svänghjul i crommoly då jag inte vill lita på orginalhjulet till 100% längre. Och så väntar jag på kolvarna fortfarande, beställde via Ultramotors nu, så dom bör förhoppningsvis dyka upp snart. Så bara dom och ett svänghjul dyker upp måste jag försöka få iväg allt på balansering, de går inte att göra före. Samt ett nyförstärkt block står å väntar på borrning bara kolvarna dyker upp :whistle:

Sen så har jag handlat upp mig på en mekan-soppapump av fredde :hey: Får se om den åker dit iår redan eller om de får va till nästa säsong.
Annars så är bilen färdig för ett ilyft av motorn bara den är ihop, har rett upp lite el och snyggat till kabelhärvan till motorn, byggt ny instrumentpanel med nån ny mätare, bl.a en lite större autometer varvräknare å fixat med lite småsaker.

Väntar på en ny utväxling och ett McLeod hydraliskt urtrampningslager från staterna oxå, men verkar vara lite leveranstid på lagret så vi får se när det paketet dyker upp.
Så just nu går det lite på sparlåga, men de kan va skönt det oxå ibland :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

Tjena micke har lite frågor till dig :)

Vad kör du för olja i motorn?

Kör du orginalbult till svänghjulet ?

Vart har du köpt nya kopplingen samt vad ska den klara?

kanon fint bygge :thumbright:

mvh
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201

Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Jag har kört motorn på Valvoline Vr1 20w50 mineral nu, men kommer inte köra på den mera. Blir syntet istället, kanske Teboils racingolja eller motul kanske. Ska se vad jag kan få tag på här på holmen.
Åker med orginalbultar till svänghjulet, nya varje gång jag har lös det. Vet inte om det finns Arp att köpa?
Kopplingen är en Sachs ..765 platta, finns att köpa hos dom flesta firmor. Ärtan på PPF påstår att han kört 1000nm i bänken med sinterlamell utan att kopplingen släppte, hoppas den håller emot när man 60fotar 1.30 oxå :hihi:

Kolvarna har dykt upp oxå! Riktigt fina, har dock inte fotat dom. Svänghjul är beställt, blocket färdigt förstärkt, bara borrningen kvar å sen plocka i veven å börja slipa ur för stakarna i blocket, lär bli rejält trångt iår sku jag tro med verdistakarna.
Alla packningar å sånt är beställt å jag hoppas toppen blir klar denhär veckan, måste bytas ett par ventiler å planas lite m.m. Sen skulle jag behöva ta tag i att få allt balanserat, men måste få hem svänghjulet först, ett par veckors leveranstid på det.
Sen Bör det bara vara att plocka ihop allt hoppas jag å förhoppningsvis kanske hinna starta upp före första tävling :)

Ny utväxling å lite annat är påväg hem från staterna nu oxå, blir 4.56 istället för 4.11 i axeln så man får lite klipp i bitarna igen :twisted:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
ogge
Forumsberoende

Re: Volvo 745 Dragrace T5+jerico/ Fan vad fort maj kommer!

Inlägg av ogge »

skönt att det är på gång igen :thumbright:

Jag ska få hem min motor idag sägs det så lär man lägga på ett kol jag å.
haru mekat dit mekanpumpen eller blir det samma som förra året?
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Hultman1
Lite mer laddtryck

Inlägg av Hultman1 »

Min koppling har inte slirat i min kadett i alla fall. den har 920nm, fast den väger ju inte så mycket. De är 765 tryckplatta med 4 puckars ofjädrad sinterlamell.
Kadett c coupe 768Hk 920Nm
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Mekanpumpen håller på att få ett annat drev monterat på sig, kommer köra den på samma rem som torrsumpspumpen är det tänkt, sen får jag se om jag tar mig tid att montera dit den eller om jag kör med weldonpumpen.
Det beror lite på hur mycket det blir med jobbet utåt våren, det brukar ha en tendens att spåra ur lite när snön börjat smälta å sen e de full fart fram till semestern.
Skojj om du får börja plocka ihop snart!

Hultman, de låter bra de! Hoppas på att den håller emot för mig. Hur har det gått med bilen din annars då? Kört nåt mera? Hitta en film på tuben när ni kör på en raka, men de va inte mycket presentation :D
Holmström Motorsport
Micke Holmström

6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Hultman1
Lite mer laddtryck

Inlägg av Hultman1 »

Har inte varit iväg på några strippkörningar, utan bara varit på rudskogen, då jag bor nära banan. Ja. det är sorgligt, men det är det ända som blivit filmat, det är när brorsan provkör bilen, så jag skulle få höra hur den lät på utifrån :lol:
Men inför sommaren blir det 8,8" ford explorer axel, bmw framvagn och en del, så det skruvas för fullt om dagarna
Kadett c coupe 768Hk 920Nm
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Slänger upp lite bilder på lite småprylar som ligger å väntar på racesäsongen :thumbright:

Äntligen har jag en komplett uppsättning klubbor att hänga i motorn :D Nu väntar jag bara på att han på motorverkstan som brukar grejja borrningar m.m åt mig kommer hem från staterna så ska jag borra blocket
Bild

Gamla kombon till vänster, nya till höger :twisted:
Bild

Färdigt förstärkt, toppdäckat och O-ringat block som står å väntar på borrning då. Stort tack till svarv å fräsgurun för jobbet som gjorts på det hittills!
Bild

Ny utväxling. Ligger å väntar på samme man som är i staterna.
Bild

Nytt urtrampningslager från McLeod! Det var dyrt, men det passar bolt on på lådan! Med stefa för ingående axeln och allt sånt. Annars brukar ju prylar från staterna behöva byggas om innan dom funkar. :) Men jag behöver tillverka en liten distans mellan lagerhållaren å lagret förstås så jag får rätt avstånd till tryckplattan :whistle:
Bild

Svetsade i en sånhär i intercoolern oxå istellet för skitet från G.e.t som flög i bitar
Bild

Annars börjar väl ganska mycket vara uppstyrt, svänghjulet bör vara klart om en vecka, då ska jag skicka bottendelen på balansering och Ove på Allmek kommer hem från staterna om två veckor, då ska blocket in på borrning och utväxlingen bytas i klumpen.
Sen ska det nog bara vara att plocka ihop allt om inte jag har missat något :P
Holmström Motorsport
Micke Holmström

6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
jp
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av jp »

Är det en clutchless variant av låda eller en vanlig?
/JP

SIMPSON -The Leader in Motorsports Safety
Simpson Shop
Viper Shop
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Det är den vanliga dogring-lådan.
Holmström Motorsport
Micke Holmström

6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Tänkte slänga upp ett par bilder på mekanpumpen jag köpte av fredde :) Fick ett nytt drev grejjat till den oxå med samma kuggdelning som dreven till torrsumpspumpen , tänkte försöka köra den på samma rem, och en riktig spännhubb istället för kil-racklet som sitter på dom från början :thumbright:
Bild

Nu återstår det att se om jag hinner montera den till denna säsong, elpumpen jag har ska ju räcka till oxå, så vi får se va de blir. Finns ju lite annat kvar att göra oxå :whistle:
Bild

Fick drevet till torrsumppumpen lite lättat på samma gång :thumbright:
Bild

Bild

En ny hubb till veven har jag fått tillverkat åt mig oxå, i aluminium, den en gamla var i stål och lite onödigt tung tycker jag. Ett fäste för nyckel ligger på +sidan oxå, de kom jag på att jag missade förra året å de va lite lätt bökigt att dra runt motorn :doh:
Bild

Har byggt en liten tillriggning för att väga vevstakarna med, hållit på å pulat med den ikväll å de funkar ju faktiskt! :P Ska se om jag får tag på en våg som visar lite finare än på jämna gram bara, blir lite okänsligt nu tycker jag
Bild

Har rivit växellådan en sväng med, har haft problem med att ingående lagret spricker och det har visat sig att hålet lagret ligger i är ovalt. P.ga något gammalt lagerras, har sett att hålet varit lite slitet, men nu är växellåds-huset renoverat, blev en sleeve i den nu så nu ska det funka tror jag! Får huset imorrn, ska försöka komma ihåg att ta ett kort på det!
Holmström Motorsport
Micke Holmström

6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Ja den där drevanordningen till pumpen är ju ljusår bättre än racklet som satt där! :thumbright:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende

Inlägg av Kökarmicke »

Jo, de va bara för att jag bytte drev på pumpen som de blev så, tänkte göra lika som på gamla drevet, men han som brukar svarva lite mer special grejjer åt mig tyckte man sku försöka få tag på en såndär hubb istället.. Å Det finns färdigt för 1/2" axel, så de passa ju perfa! Fick tag på via jobbet :thumbright:
Holmström Motorsport
Micke Holmström

6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Tobias Fridberg
Forumsberoende

Inlägg av Tobias Fridberg »

riktigt fint :thumbright:
http://www.facebook.com/FridbergRacing

9,32 - 235 km/h @ 402

6,01 - 195 km/h @ 201

Sponsorer :

Uddeholm AB
Munkeruds byggplåt AB
Skriv svar