740 16v Turbo - Bredbandslamda 13/5

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

740 16v Turbo - Bredbandslamda 13/5

Inlägg av Joakim Borg »

Börjar om lite i tråden..
Ett litet långtidsprojekt
Dokumenterar för mig själv, men även för er som vill med :thumbright:
Ni får gärna komma med ideer och tips

Ska bygga en B230 maskin tänkte jag.
börjar på sida 2 med bilder.

Lite info, fyller på eftersom.
Motor:
b230fk o-ringat & deckat
16v topp
3" spjäll
Svarvade b234 kolvar & 4mm oljehål
stålstakar
t4 grenrör
hks 50mm wg
ståldrev
ombyggt vevhusvent
omsvarvad remskiva för 16v drev
ARP Bultar

Sprut/Tändning:
Innovate LC-1 Bredbandslambda
Senast redigerad av Joakim Borg den sön maj 13, 2012 8:23 am, redigerad totalt 35 gång.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Funderar lite..

Inlägg av Husse1 »

På med Commodore B axlar fram och bak, samt ventilerade bromsar fram så får du lagligt ha 150hk i den, givetvis efter en reggning.
Då funkar det kanske med en Saab 9000 eller Volvo ltt motor.
Samt att utbudet av fräna fälgar är stort då BMW fembult passar på Commodore axlarna.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Funderar lite..

Inlägg av Joakim Borg »

De har jag hört talas om nu när du säger de. får se om man kan hitta några commodore axlar, dom växer väl inte i träd :roll:
passar inte dom nästan bult on på den här med?

vet iof inte om jag ska ha den besiktad, får se hur de blir senare. men de blir ju inte sämre med dom axlarna.
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Funderar lite..

Inlägg av Husse1 »

Commodore B axlar passar rakt av.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Funderar lite..

Inlägg av Husse1 »

Annars så är det ganska lätt att göra en jigg och svetsa om t.ex en Volvo 1031 axel och ta nav och bromsar från en 240 till framaxeln.
Då har du även möjlighet att SFRO regga den som ombyggt fordon och då är det 15kw/100kg bil som gäller.
Då skulle det t.ex gå att slänga i en Jänke åtta i den.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Funderar lite..

Inlägg av Joakim Borg »

Funderar lite på volvo axlar med. passar ju bra till volvo motorn med :wink:
så finns de ju lite fler och hitta tror jag.
hur gör man med väghållningen på denna bil? hur får man den bättre? tänkte på framvagnen.

Kanske inte är så bra objekt för väghållning hehe

Dedär med SFRO, Hur ska motorn se ut? måste den vara orginal då? eller har man "fria" händer?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Funderar lite..

Inlägg av Husse1 »

Ang. väghållning så är det inga problem att få till den, då det är dubbla A-armar fram på Rekorden så går det utmärkt att montera coilovers och även då bak.
Sen ang. motorn så måste du kunna visa vad det är, t.ex regghandlingarna från bilen motorn kommer från, om man dessutom tar maskinen från en bil med Kat och då även monterar den, så brukar det gå ändå enklare att regga.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Löwen
För mycket laddtryck
Inlägg: 476
Blev medlem: mån nov 06, 2006 8:02 pm
Ort: Grängesberg

Re: Funderar lite..

Inlägg av Löwen »

Fint att du ska börja med nått projekt igen, va ju ett tag sen. Blir du hemma i garaget eller? Jag har ju massa Volvo bröte på lager. Men Opel? Har inte vi nog med dåliga minnen från sånna??
Bild
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Funderar lite..

Inlägg av Joakim Borg »

Husse1 skrev:Ang. väghållning så är det inga problem att få till den, då det är dubbla A-armar fram på Rekorden så går det utmärkt att montera coilovers och även då bak.
Sen ang. motorn så måste du kunna visa vad det är, t.ex regghandlingarna från bilen motorn kommer från, om man dessutom tar maskinen från en bil med Kat och då även monterar den, så brukar det gå ändå enklare att regga.
Okej, de låter ju bra!
Okej, så de går inte att regga med hemma snickrade gräjjer på motorn då? så som grenrör turbo osv?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Funderar lite..

Inlägg av Joakim Borg »

Löwen skrev:Fint att du ska börja med nått projekt igen, va ju ett tag sen. Blir du hemma i garaget eller? Jag har ju massa Volvo bröte på lager. Men Opel? Har inte vi nog med dåliga minnen från sånna??
Ja ja tänkte de :hihi:
japp blir där, ska göra iordning de nu när snön försvinner. isolera o sånt skit. då ska du vara med o vara byggledare :wink:
då har vi nånstanns och öla och skruva vid som förr hehe 8)

de låter perfekt de ju!
ja funderar på de, har ju de stående så. vi får se hehe. iof vore de lättare med nån volvo, så vi får se! har du nån gamal kaross över? :lol:

Nej våra opel minnen är inte så kul :whistle: , men de var ju iaf en grävling. och dom kan man ju inte styra med i luften med grus landning haha

Kan du få tag i gips/spånskivor och isolering nånstanns till bättre priser?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: Funderar lite..

Inlägg av Husse1 »

Du måste kunna påvisa att motorn är vad du uppger och då blir det svårt med egenbyggda delar.
Men visst ett annat grenrör kan vara OK om man kan påvisa att originalröret inte går att använda pga. utrymme eller annat problem.
Men turbo blir lite svårare att ändra vid reggningen.
Men om du t.ex tar en Volvo rödblockare (B230) från en 740TIC så är det ju bara att byta agg efter reggning.
Samma om du väljer att använda Saab eller vilken turbomotor som hellst, regga med det somm sitter original och byt sen.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Funderar lite..

Inlägg av Joakim Borg »

Okej!

Har lite mer frågor till dig. vad krävs för att få servo på den? eller är de bara att glömma?
Tänkte på nån 740 styväxel eller liknande? bara de inte är allt för mycket jobb för med de.
eller sitter de på nån commodore?
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Funderar lite..

Inlägg av Joakim Borg »

Började röja lite i garaget idag.
är lite och göra innan de blir bra :hihi:
De som ska göras ungefär är.
röjas ur
Islera väggarna
motera massa lys armaturer.
göra nya portar
ta ner väggen längst in och ha mekrum i rummet där bakom.

va har man gett sig in på :doh:
Bild

Tänkt mekrums/motorrum lite dåliga bilder. svårt och ta bra just nu hehe
man skymtar lite av väggen som ska ner.
Bild

Garaget blir väl ca 3.5m längre när väggen är väck.
Bild

Är väl inge jätte garage men. de duger nog i slutändan åt mig. går väl in en bil och så har man ganska mycke plats framför.
Några tippen lass sen så :thumbright:
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Användarvisningsbild
Pimplaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
Ort: Stockholm/Norrort

Re: Gilberts garage tråd

Inlägg av Pimplaren »

Typiskt svennegarage =) hehe
BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575

MVH Oliver von Bjuhr
Joakim Borg
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: sön nov 12, 2006 8:59 am
Ort: Smedjebacken

Re: Gilberts garage tråd

Inlägg av Joakim Borg »

Haha ja!!
De mesta gräjjerna ligger kvar efter svärfarn, köpte kåken av han.

när de är klart liknar de nog något bättre hoppas jag
Morgårn Speedshop
Speeding - Fordonsförmedlarna Dalarna AB - KL Racing
Skriv svar