Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektuttag?
Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektuttag?
Hej!
Jo, jag har flyttat mina spolar till insidan av torpedväggen och kan då inte använda mina tändkablar av naturlig anledning.
Dom jag har blev ca 20 cm för korta.
Då tänkte jag helt enkelt köpa tändkabel på metervara och lösa tändhattar och fixa mina egna kablar.
Men, finns det några kända problem med att göra såhär om man tar ut lite effekt?
Är det något man bör undvika?
Ni som mappat många olika bilar osv. kanske har några erfarenheter av den här lösningen.
De jag har nu är dessa MSD silikon = http://www.summitracing.com/parts/MSD-3124/" onclick="window.open(this.href);return false;
De jag tänkte använda = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 87886a691a" onclick="window.open(this.href);return false;
Tillsammans med = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 1a85b08c44" onclick="window.open(this.href);return false;
och = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 190ffe6c82" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är EDIS-spolar som styrs av VEMS. Tänkt laddtryck 1-1,5 bar(?).
Mvh Jonathan
EDIT: Läst på lite och det verkar som man ej bör använda kablar med kopparkärna vid insprutning pga. för lågt motstånd/längdenhet.
Då går alltså de jag länkat till bort.
Berätta för en ovetande, varför vill man ha motstånd i kabeln när man använder insprutning?
Då är frågan, vart får man tag på sådan tändkabel med kol(kevlar?) kärna på metervara om det finns att uppbringa?
Jo, jag har flyttat mina spolar till insidan av torpedväggen och kan då inte använda mina tändkablar av naturlig anledning.
Dom jag har blev ca 20 cm för korta.
Då tänkte jag helt enkelt köpa tändkabel på metervara och lösa tändhattar och fixa mina egna kablar.
Men, finns det några kända problem med att göra såhär om man tar ut lite effekt?
Är det något man bör undvika?
Ni som mappat många olika bilar osv. kanske har några erfarenheter av den här lösningen.
De jag har nu är dessa MSD silikon = http://www.summitracing.com/parts/MSD-3124/" onclick="window.open(this.href);return false;
De jag tänkte använda = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 87886a691a" onclick="window.open(this.href);return false;
Tillsammans med = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 1a85b08c44" onclick="window.open(this.href);return false;
och = http://www.dalhems.se/Product.aspx?guid ... 190ffe6c82" onclick="window.open(this.href);return false;
Det är EDIS-spolar som styrs av VEMS. Tänkt laddtryck 1-1,5 bar(?).
Mvh Jonathan
EDIT: Läst på lite och det verkar som man ej bör använda kablar med kopparkärna vid insprutning pga. för lågt motstånd/längdenhet.
Då går alltså de jag länkat till bort.
Berätta för en ovetande, varför vill man ha motstånd i kabeln när man använder insprutning?
Då är frågan, vart får man tag på sådan tändkabel med kol(kevlar?) kärna på metervara om det finns att uppbringa?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
har du icke avstörda kablar kan de strömspikar som hela tiden alstras skada känslig elektronik. Det borde rimligtvis finnas avstörd kabel på metervara också, särskilt hos jänkefirmorna.
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
Det låter vettigt.
Ja precis, jag får nog dammsuga Summit och JEGS osv. Har hittills bara hittat MSD´s varianter men de är med kopparkärna som jag hittat.
Edit: MSD Streetfire verkar vara ett bra alternativ.
http://www.jegs.com/p/MSD-Ignition/MSD- ... 1/10002/-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det hade funnits på rulle vill säga..
Är det nån jänk som har extra långa kablar som nån vet om? Då hade man kunnat köpa ett set om 8 färdigt isf.
Med coil-ände, ej fördelare.
Den längsta behöver vara ca 135 cm.
Ja precis, jag får nog dammsuga Summit och JEGS osv. Har hittills bara hittat MSD´s varianter men de är med kopparkärna som jag hittat.
Edit: MSD Streetfire verkar vara ett bra alternativ.
http://www.jegs.com/p/MSD-Ignition/MSD- ... 1/10002/-1" onclick="window.open(this.href);return false;
Om det hade funnits på rulle vill säga..
Är det nån jänk som har extra långa kablar som nån vet om? Då hade man kunnat köpa ett set om 8 färdigt isf.
Med coil-ände, ej fördelare.
Den längsta behöver vara ca 135 cm.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
skit i alla raggar kablar de är 99% kassa och dyra, far till lokala Bosch återförsäljare så hjälper han dig att hitta kablar.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
Hmm, vad för typ av kabel menar du? Färdig?
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
ja de har eller kan plocka hem nästan alla kombinationer av längder och ändar till riktigt bra pris också 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
Vilken kärna är att föredra i sådana fall? Kol/fiber/kevlar ?
Kan noll om sånt här känner jag.
Kan noll om sånt här känner jag.

Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
Ska du köra CDI-tändning ska du helst ha "solid core" då det är nedräkningstid på t.ex kol-kablar. Men du har vanlig induktiv tändning, det viktiga är att det står på kabeln eller produktförteckningen att den är gjord för att inte störa ut elektronik, "low RFI" och "radio frequency suppression" och liknande. Även kablar som de från MSD kan skapa väldigt lite radio-störningar pga material och hur kopparn ligger i kärnan.
Det låter lite långt med 135 cm, men det fungerar..
Det låter lite långt med 135 cm, men det fungerar..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
detta är nått som jag med funderat på en hel del sista dagarna, har precis köpt en accelspole som jag ska köra i waste på min m30b35 sprutet är vipecv44
tanken va antingen 3st bosch124 moduler, alt en toyota 3stegs tändslutsteg jag har ligger.
MEN ang tändkablar, vad ska man använda, det är 6st vanlig tändspoleanslutning på accelspolen, samt att jag har tänkt köra vanliga NGK-R 7er i maskinen...
har nästintill haft mardrömmar om tändstörningar/misständingar vid laddtryck senaste nätterna även fast det är låångt kvar till mappning
man är nog lite felskapt som människa när tjejen ligger gravid en vecka på övertid å en annan ligger sömnlös över frammtida motorstyrningsproblem
tanken va antingen 3st bosch124 moduler, alt en toyota 3stegs tändslutsteg jag har ligger.
MEN ang tändkablar, vad ska man använda, det är 6st vanlig tändspoleanslutning på accelspolen, samt att jag har tänkt köra vanliga NGK-R 7er i maskinen...
har nästintill haft mardrömmar om tändstörningar/misständingar vid laddtryck senaste nätterna även fast det är låångt kvar till mappning

man är nog lite felskapt som människa när tjejen ligger gravid en vecka på övertid å en annan ligger sömnlös över frammtida motorstyrningsproblem

snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
Hej Mattias!mattias skrev:Ska du köra CDI-tändning ska du helst ha "solid core" då det är nedräkningstid på t.ex kol-kablar. Men du har vanlig induktiv tändning, det viktiga är att det står på kabeln eller produktförteckningen att den är gjord för att inte störa ut elektronik, "low RFI" och "radio frequency suppression" och liknande. Även kablar som de från MSD kan skapa väldigt lite radio-störningar pga material och hur kopparn ligger i kärnan.
Det låter lite långt med 135 cm, men det fungerar..
Precis, det har jag reflekterat över en del över beskrivningarna på de kablar man kikat på.
Det är förresten lite lustigt hur vissa beskriver så fantastiska sina tändkablar är, man skulle nästan kunna åka till månen på en om man ska tro på det dom skriver..
Men kabel på metervara verkar dock inte ha avstörning såvitt jag sett.
Vågar inte köpa och prova då det inte är gratis direkt. Får forska vidare lite, det är en halv djungel det här.
Hehe, jo lite långa är dom. Men den längsta som sitter på nu är lite drygt en meter och det är en sådan "kit-kabel".
Så det var ganska störigt att det bara fattades ca 20 cm tills det hade gått ändå med de gamla kablarna..

Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
Jamen man måste ju prioritera. Barnet behöver ju inte mappas, den kommer ju ut ändå.knotan skrev: man är nog lite felskapt som människa när tjejen ligger gravid en vecka på övertid å en annan ligger sömnlös över frammtida motorstyrningsproblem

Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
Hmm, de här kanske inte är så tokiga ändå.
http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/ ... tId=751681" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.jegs.com/i/MSD-Ignition/121/ ... tId=751681" onclick="window.open(this.href);return false;
Bara massa fina ord eller kan det kanske fungera till och med?The ultimate spark plug wire is now available in black! MSD Super Conductor spark plug wires transfer spark energy with the lowest loss possible while generating the least amount of radio frequency (RF) interference. They combine a much thicker copper alloy center conductor, helically-wrapped around a ferro-magnetically impregnated center core. This assembly not only lowers resistance to about 40-50 ohms per foot, but provides radio interference suppression equal to that of conventional wire with around 1,500 ohms per foot of resistance. Surrounding this high tech core is a special compound that combines silicone and synthetic materials to provide the excellent heat resistance of silicone with the strength and chemical resistance of synthetic materials.
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
jag är ganska säker på att det var MSD silicon kablar jag hade i min supra med VEMS å NGR-R stift utan några som helstb bekymmer, dock va det Kitt-kabel å inte metervara
snabbast på "Forat" 2012 
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing


sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
minst 2000ohm per kabel då brukar det fungera bra. djävulskt konstiga fel har jag varit med om då sportigare färgglada kablar har använts 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 29
- Blev medlem: sön mar 11, 2007 10:02 pm
- Ort: Sollentuna
- Kontakt:
Re: Tändkabel på metervara. Kända problem vid högre effektut
Jag har också fått ett intryck av att man vill ha mycket motstånd (eller iallafall är inte strävan så lite som möjlgt)men då borde längre kablar vara en fördel?? Å andra sidan hörde jag idag att all problem man har med spolarna på moderna motorer beror på att man sätter spolarna på motor och de då förstörs av vibrationer. Anledningen till att man placerar dom där var för att få korta tändkablar. Rena grekiskan??
Camaro 68 och MS2extra