Var i USA och kunde inte låta bli att köpa nåt hos So-Cal Speed Shop.
Ett par nya dämpare som jag naturligtvis monterade uppochner
Här är hydraulrören till kuggstången monterade, för jag kör med servo trots att det är en mittmotorbil. Anledningen är att det är färre rattvarv på servostyrningarna och här ska det ju gå unnan!
Spagettiröran är Volvos triangeltvåkrets system, d v s alltid bägge framhjulen bromsade i händelse av bromsbortfall på en krets.
Bromsservot oxå utbytt och tanken har fått lite gummi på ovansidan. Påfyllningsröret är f ö ett f d dammsugarrör.
Motorn har fått färg och är trimmad genom att plastkåpan över tändstiften är borttagen...
Handbromsen består av en parkeringsbromspedal från en Mercedes automat, som är monterad nere i ramen. På pedalen har jag bultat fast ett rör som en kompis lettrade upptill.
För att lossa handbromsen trycker man in en... just det, cykelhandbroms.
Det ska ju se lite gammaldags ut.
Gamla torpeden är bortkapad och golvet består i huvudsak av två luckor för åtkomlighetens skull.
Sen har vi det där med rost...
Förre ägaren hade väl börjat laga, men rosten hann ifatt honom.
Pedaler måsta all "räserbilar" ha och jag valde den gamla looken, d v s jag behöll orginal broms- och kopplingspedal och gjorde en egen a la tidig VW.
Rullen är ett sidohjul till en golvslipmaskin...
Nu blev ju inte slaget på gaspedalen rätt (skjutande isf dragande) så därför fick ett gammalt kugghjul ett nytt liv!
Kunde säkert lösts mycket enklare, men varför det???
Misstänker att jag får kapsla in kugghjulen så inte någon sten gör fullgasväxlingen till ... något helt annat!
Lite närbilder på framfjädringen med torsionstaven från VW Caravelle längst ned.
Det har oval profil för att det ska kunna röra sig lite om axeln inte är hundra, men oxå för att man ska kunna plocka ut det från bocken. Tryck i nederkanten på lagret så viker det sig och går att plocka ur via två refflor i bocken.
Lagret utplockat på den andra bilden (såklart...)
Googla på lagerbeteckningen så hittar du ställen som säljer dem.
Ankan98 skrev:Riktigt kul att se/läsa denna tråd!
Ska du sänka taket så mycket som markerat?
Ja, tror att jag behöver mindre luftmotstånd i farter över 300,,, drar för mycket soppa annars
Ska väl se om jag vågar, kapar nog lite åt gången, men bakrutan ska ha brevinkaststorlek.
Håller på med dörrarna just nu. Dålig passform, rostiga och tunna. Tunna dörrar är inte optimalt om man vill ha in elhissar, som jag vill ha.
Har passat in modifierade Saab 9000 bakdörrhissar (bilder kommer senare) och har byggt en switch som manövreras av en Volvo PV fönstervev.
Ska det se orginal ut, ska det!