Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Sjödin
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: lör mar 21, 2009 7:46 pm
Ort: Holmsund

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Sjödin »

Ser ut att kunna bli en frän topp.
Angående förgasarna, ser att tryckpinnen till accpumparna saknas på dom två man ser.
För visst skall du ha dom? Justeras på den vita platsen, vid ett rupp på gasen skall den inte hinna kissa på trottlarna, utan spruta in i härligheten, hmmm hur lät det.

LYCKATILL SKALL BLI KUL ATT FÖLJA, BJUD PÅ MYCKET BILDER.

Mvh Sjödin
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Förgasarna har suttit på en B230 förut. Han använde bara accpumpen på en förgasare, det räckte. När han hade alla kopplade, så fick den för mycket vid gaspådrag. Jag kanske klarar mig helt utan, det blir ju ingen gatkörning för min del.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Idag har jag fräst insugskanaler. Herregud vilken tid det tar när man inte har riktiga grejer. Jag använder vår gamla Sajofräs på jobbet. Det enda den används till i vanliga fall är enklare fräsning i aluminium med 12 mm pinnfräs. I övrigt finns inte mycket tillbehör till den, så jag har fått jaga fatt i lite större pinnfräsar, spännhylsor och diverse andra doningar köpta på Tradera, bl.a. för att få ihop det. Lyckades också få tag i en ställbar fräs, arborr eller vad det nu heter, för några år sen. Å inte kan man nåt om fräsning heller, men jag fräser ändå :? :? Allt går att lösa med lite envishet.
Kanalerna ska tas upp ytterligare i ingången, längre ner är jag ganska nära rätt dimension. Och så ska ju grytan och svängen slipas.
Bild
Bild
Bild
kaka
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tor nov 26, 2009 5:59 pm
Ort: gnosjö/småland

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av kaka »

alltid lika fränt att se dina pro :thumbright: jekt
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Martin H »

sånt här är ju skitkul :thumbright: uppdatera mycket.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
jacobson_se
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: fre apr 01, 2005 3:06 pm

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av jacobson_se »

Blir det rullkam?

/Christer
Bromsning av motorer. Flödestestning med Flowquick. Topplocksportning. Motorbyggnation.
Laserskärning mm
Jönköping.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Det kommer info om bottendel/kamaxel så småningom....
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Morgonen har ägnats åt portning av insugskanaler. Vad ska man annars göra en söndagsmorgon.... :lol:
Har inte kört upp ingången än, annars börjar kanalen få rätt form. Jag ska försöka lägga ner innerradien lite till. Men det känns som man är lite fegare på denna toppen, det är så mycket jobb som går till spillo om man slipar hål.

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
Fritte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 55
Blev medlem: tis jun 02, 2009 10:55 pm
Ort: Karlskrona

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Fritte »

Ser mkt fint ut. Motorn gick verkligen bra på emmaboda när ja var där. Häftigt att en sugis kan prestera så.

Lycka till säsong 2011.

Mvh Fredrik
Fredrik Sandqvist

f.sandqvist@gmail.com
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: sön jun 11, 2006 10:56 am
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Johnny »

Mycket kul att följa ett sådant fint bygge! :thumbright:

Av rent intresse, det blir inga problem med med tanke på gjutjärnets och aluminiumets olika värmeutvidgningskoefficient?
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Jag har inte bestämt än hur stor ingången ska vara på insugskanalen. Kanalen ska kona första 25-30 mm. Jag ska räkna lite på insuget först så får jag se hur mycket jag behöver ta upp i toppen.
Har karvat lite i avgaskanalerna också idag.

Bild
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Lindqvist Racing »

Johnny skrev:Mycket kul att följa ett sådant fint bygge! :thumbright:

Av rent intresse, det blir inga problem med med tanke på gjutjärnets och aluminiumets olika värmeutvidgningskoefficient?
Jag ser inga problem med aluminium mot toppen, Weberinsug i alu på B20 funkar ju bra t.ex.
Jag har för mig att Kalle P hade en liknande lösning på gamla optiflowtoppen, där insuget var vinklat över kanten på toppen, så att säga.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av norrback »

mycket intressant, bra jobbat.

/Andre'
power
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7006
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Erland Cox »

Det är synd att man ska behöva vara så rädd att göra hål när man portar B20.
Hur är egentligen vattenkanalen på R sport toppen?
Är det samma som en vanlig topp så att godset är tunnare från början?
Skulle vara kul om det fanns någon som visste.
Hur stor blir motorn?

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright: ser fint ut! jag börja känna mig orolig :)
Skriv svar