Kugelfisher för turbo.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Kugelfisher för turbo.

Inlägg av RoGGaH »

Håller på med en bil med turbo och kugelfisher för turbo.
Men den får för lite på varv och laddtryck.
Är det nån som vet hur man gör för att justera på.
Eller har nå papper på hur de fungerar.

Mvh// Roger
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall

http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck

Re: Kugelfisher för turbo.

Inlägg av Mattz Larsson »

Anders Frid och Ove någonting från stockholm har åkt mycke med Kugelfisher i sin variant vw.
Sök på något vw forum.
Fridan har en bilverkstad i stockholm och skruvar vw så klart även håller igång ett banracingtema åt vw.
Då har du lite att söka på.
Även Sune jansson från Norrtälje kan nog Kugel på sina fem men är hopplös att få tag i kolla med juggas (grå bubblan vi var och bromsade) om han har något Tel.nr. jag har inte något kvar.

Kolla med Roman han kan ha nr till Ove eller Fridan

//Mattz
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Tackar för tipsen :)

Frid känner vi till.
Har pratat med han nu.

Mvh// Roger
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
Rk-Verktyg Sundsvall

J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Vad har du för Kugelfisher pump och hur är den modifierad?
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Det är en helt standard pump till en BMW 2002 turbo.
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
Rk-Verktyg Sundsvall

J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Vad talar vi om för motor effekt, pumpen sitter ju original på en motor med 170Hp..?
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

en radpump typ diesel eller kugelfischer i det här fallet kan sällan "justeras" för mer bränsle. Isåfall får man göra nya större pumpelement och pumpaxel..............
Användarvisningsbild
RoGGaH
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av RoGGaH »

Pumpen räckte helt enkelt inte till då det nu sitter en modernare turbo som flödar mer vi samma laddtryck.
Vi hade nu 160hk på hjulen vid 5000rpm med lägre ladd än original original är 170hk i motorn vid 5800rpm

Det jag fått reda på nu är att man måste in i pumpen och modifiera det som kallas päronet för att den ska ge mer bränsle
på ett visst tryck.
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
Rk-Verktyg Sundsvall

ErikBerg
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ErikBerg »

Hör med Tures Bil o Trim (090-62018). Snackade själv med Ture förra sommaren om att trimma Kugel, han höll på med sådant när det begav sig. "-Kapacitet för 600 hk"....enligt Ture the man. :)
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

600Hp,inte en chans, inte ur ett original turbosprut från BMW 2002 i alla fall. Med original 7,5mms kolv och ett slag på 2,1 mm så handlar det om drygt 100Hp/3000rpm dvs. 300hp vid 9000rpm. Denna pump har samma innehåll vad gäller pumpelement och kamaxel som den pump som sitter på BMW schnitzer med 16V topp.

Det som fanns att få i trimväg till denna pump var pumpelement med antingen 8 eller 9mms kolvar. 9mms kolvar satt i den modifierade pump som Megatron tog fram till BMWs formula 1 team, rara bitar som idag är mycket svårt att få tag i. Det fanns även en racemodell på kamaxeln, den gav mellan 3,8 till 4,2mms lyft beroende på hur mycket man slipat ur pumphuset invändigt. Då snackar vi inte soppa för 600Hp utan betydligt mycket mer.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

Janne,hur löstes problemet med returfjädrar?finns plats eller kan man höja
förpumpens tryck i stället?
och hur mycket kan pumpen varvas/drevas?

/Fredde
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Är inte pumpen från Peugeot större?
Och påminner Lucas mekaniska insprut som bla satt på nån Triumph med sexa om Kugelfisher? En sådan motor med insprut kan jag få tag på.
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Menar du returfjädrarna som sitter mellan kolvarna och själva pumpelementet. Dessa brukar det inte vara några problem med. Det handlar ju om hydraultryck som pressar tillbaks kolvarna mot dess brygga. I min första pump som jag modifierade så tog jag fram nya kraftigare fjädrar, jag räknade även på eventuell resonans då dessa fjädrar designades. Jag tror dock att det var rejäl överkurs både med hårdare fjädrar och rädsla för resonans. I mitt fall så var jag tvungen att byta upp mig på fjädrar med större diam för att dom inte skulle gnida emot de grövre kolvarna som jag tagit fram.

Förpumpens tryck har inget med hur mycket soppa du får ur sprutet, den skall bara se till att det finns tryck över 0,5Bar så att backventilerna kan öppnas. Vanligt matartryck brukar ligga mellan 1,5-2Bar, mer behöver man inte. Det är också viktigt att elementets avluftning i bakkant fungerar bra så att eventuell luft går tillbaks till tanken.

Pumpen är ju fullt sekventiell och om man drevar den så förlorar man denna funktion helt. Just att den är sekventiell är ju dess stora behållning, det skall man definitivt inte bygga bort. Hellre då att man byter ut eller modifierar pumpelementet. Att pumpen är fullt sekventiell innebär att man kan ställa punkten för insprutningen av soppa precis där man vill han den. Man kan antingen snålställa den genom att spruta in soppan efter av avgasventilen stängt och när kolvhastigheten är som störst eller tidigare lägga punkten och kyla motorn med soppa. I det senare fallet så brukar man då få både bazookaskott vid växling och eldsflammor ur avgasröret vid motorbroms... :lol: Turbon brukar dock inte gilla det här med avgassmällar någon längre tid utan att lagringen eller turbinaxeln tar stryk.
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Jo, den första Kugelfisher pumpen från 1959 satt på Porsches 4 cylindriga 4V racemotor, senare sattes den på bl.a Peugeot. Denna pump är av aluminium rakt av och är större både till yttre mått och även till viss del invändigt. Det var en sådan pump jag från början modifierade genom att tillverka helt nya cylindrar och kolvar i pumpelementet. Gick från original på 6 mm upp till 9mm. Det fanns att få 6,5mms kolvar till dessa pumpar och dom satt som original på BMWs F2 motor. Denna pump hade original ett möjligt kolvslag på 3,5mm. Till skillnad mot den senare pumpen även kallad "minipumpen" modellbeteckning PL0 som satt på BMW 2002 Tii och även senare på turbomodellen, så hade den äldre pumpen lösa cylindrar och kolvar. I den senare mindre pumpen så är pumpelementet tillverkat av härdat gjutjärn och därmed inte på ett enkelt sätt modifierbart.

Nej, Kugelfisher är en riktig insprutningspump och som ökar på insprutningstrycket på soppan in i motorn. Normalt insprutningstryck ligger mellan 30 +- 5 Bar och bestäms av vilken typ av spridare man valt.

Ett Lukassprut ger ingen större tryckökning på soppan utan är mer att anse som en bränslefördelare. Öppningstryck här handlar om runt 7bar och tryckökningen står soppapumpen för. Bestämningen av soppamängden i ett Lucas sprut bestäms av hur långt den interna kolven tillåts röra sig.

Kugelfisher sprut finns att få till 4 och 6 cylindriga motorer, man tog även fram till V8, men jag har aldrig sett någon bild på en dylik pump. Förmodligen extremt ovanliga

Lucas sprut finns att få till 4, 6 ,8 och 12 cylindriga motorer. Går man på flygmotorer så finns dom även att få till 18 cylindriga stjärnmotorer... :lol:
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende

Inlägg av super7 »

J.Lundin skrev:600Hp,inte en chans, inte ur ett original turbosprut från BMW 2002 i alla fall. Med original 7,5mms kolv och ett slag på 2,1 mm så handlar det om drygt 100Hp/3000rpm dvs. 300hp vid 9000rpm. Denna pump har samma innehåll vad gäller pumpelement och kamaxel som den pump som sitter på BMW schnitzer med 16V topp.

Det som fanns att få i trimväg till denna pump var pumpelement med antingen 8 eller 9mms kolvar. 9mms kolvar satt i den modifierade pump som Megatron tog fram till BMWs formula 1 team, rara bitar som idag är mycket svårt att få tag i. Det fanns även en racemodell på kamaxeln, den gav mellan 3,8 till 4,2mms lyft beroende på hur mycket man slipat ur pumphuset invändigt. Då snackar vi inte soppa för 600Hp utan betydligt mycket mer.
Från vilken bil Ture plockade Kugelfisher pumpen vet jag inte men den lär inte varit i original utförandet när
han var klar med den :wink:

En SAAB V4 med egenutvecklad direktinsprutad 2-liters V4 motor (!) som Ture Karlsson vann SM 1983 med.

En fyrhjulsdriven SAAB 99:a med ca 400hk som Ture Karlsson vann SM 1987.
Denna bil var den första fyrhjulsdrivna SAAB:en i Sverige och förmodligen även mer än så...
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
Skriv svar