svets diff??
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 16
- Blev medlem: mån nov 19, 2007 11:07 am
- Ort: köping
det var riktigt rolig läsning om det här det kan vara farligt å man kan få sladd å sånt det var skoj klart det är farligt å åka på sladd men om det går på tok är det juh inte diffens fel! nej men den som svetsar diff eller vill ha riktig diff den vill vel åka på sladd eller tänker jag fel? jag har åkt med svets diff jämt på alla mina bilar under 10år kanske å en del är rädda å ha det på en vinter bil å åka till jobbet lite!
när jag svetsar diff tar jag bara bort kåpan sen svetsar jag ryker bra om oljan i början men det ger sej efter som!
lägger svets på hela dreven så dom liksom blir förstärkta å inte går sönder så man tappar drivning! sen på med locket igen vikar i den oljan som var om man inte har spilt ut allt rengörning är till för dom som vet betre
jag har hafft nästan allt som är bakhjulsdrivet å svetsat bara på plats med alla möjliga svetsar å det fungerar bra! men på volvo 740/940 så sprutar det driv axlar! så dom håller lite längre om man tar ut dom! har bara haft av 4 stycken den här vintern på min familje bil
när jag svetsar diff tar jag bara bort kåpan sen svetsar jag ryker bra om oljan i början men det ger sej efter som!
lägger svets på hela dreven så dom liksom blir förstärkta å inte går sönder så man tappar drivning! sen på med locket igen vikar i den oljan som var om man inte har spilt ut allt rengörning är till för dom som vet betre
jag har hafft nästan allt som är bakhjulsdrivet å svetsat bara på plats med alla möjliga svetsar å det fungerar bra! men på volvo 740/940 så sprutar det driv axlar! så dom håller lite längre om man tar ut dom! har bara haft av 4 stycken den här vintern på min familje bil
håller jag inte med om . har haft av 5 drivaxlar i sommras och har fått ur alla utan problem.LeoS skrev:Det ända farliga jag varit med om med svetsdiff e när folk inte rengjort ordentligt efter dom svetsat klumpen på plats,så de lägger sig skit mellan kronhjul och pinjong så bakaxeln låser sig.. Det kan ju vara jobbigt i högre hastigeter..
fylla klumpen med massa skrot blir bara jobbigt när man kör av en drivaxel..
Haha har sett för länge sen någonstans man kunde köpa några plattor som man bulta i klumpen istället för att svetsa,Jätte Puckat Ju
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2304
- Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
- Ort: lit/jämtland
- Kontakt:
är det bara jag som skulle vilja anlöpa dreven innan man svetsar. det finns ju inte en spole att uppbringa till volvo så om man skulle vilja svetsa ihop detta lite seriöst. eftersom inte dreven längre ska användas som just
drev så finns det ingen anledning till att de behöver vara lika hård. borde bli lättare att undvika sprickbildning om de är mjukare och vad det beträffar splinesen så borde det inte vara nå problem med tanke på hur hårt matrialet i en spole är, det finns ju som sagt tom spolar i alu.
drev så finns det ingen anledning till att de behöver vara lika hård. borde bli lättare att undvika sprickbildning om de är mjukare och vad det beträffar splinesen så borde det inte vara nå problem med tanke på hur hårt matrialet i en spole är, det finns ju som sagt tom spolar i alu.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
- MrHedlund
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 122
- Blev medlem: mån nov 24, 2008 5:39 pm
- Ort: Kumla, Örebro län
Re: svets diff??
appråpå ingenting så har jag märkt en väldig
skillnad på svetsdiffning mellan 240n o 7/900.
Det bara tuggar på hela tiden på 740 men 240n märks
typ ingenting. Inte ens i 210 km/h med svängar.
Beror ju helt klart på vad man har för däck med.
Bara lagt märke till det!
Och folk som lyckas riva klumpar o drivaxlar
med org effekt på löpande band,
har de verkligen koll på mönsterdjupet o
luft trycket? I de allra flesta fall nej. Det mest sj klara sakerna.
Sj kör jag med bultar tsm med rostfria pinnar o
Super TDS motorolja. Svetsat på plats.
Inte ett knyst där bak.
skillnad på svetsdiffning mellan 240n o 7/900.
Det bara tuggar på hela tiden på 740 men 240n märks
typ ingenting. Inte ens i 210 km/h med svängar.
Beror ju helt klart på vad man har för däck med.
Bara lagt märke till det!
Och folk som lyckas riva klumpar o drivaxlar
med org effekt på löpande band,
har de verkligen koll på mönsterdjupet o
luft trycket? I de allra flesta fall nej. Det mest sj klara sakerna.
Sj kör jag med bultar tsm med rostfria pinnar o
Super TDS motorolja. Svetsat på plats.
Inte ett knyst där bak.
Volvo 245 T6 - Tremec t-56, Link G4, under utveckling
Volvo 244 m50b25 vanos reggad -såld
Volvo 245 m50 -||- -skrotad
Volvo 240 fk -såld
Volvo 244 m50b25 vanos reggad -såld
Volvo 245 m50 -||- -skrotad
Volvo 240 fk -såld
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: svets diff??
Jag kör bara svetsat i kanterna på diffdreven (8strängar). Håller grymt bra, kör 245or bak... Sladda i varje kurva så det inte behöver gnaga så mycket så håller de... Några drivaxlar har det ju dock farit men det har inte med svetsen att göra... Brukar bara hälla tillbaka gamm oljan som man tappat ur fungerar prima!
Jonas Almqvist
Re: svets diff??
jag har svetsat många diffar nu under åren med MIG svetsen utan att få diffras.
jag punktar ihop alla dreven runt om först sedan lägger strängar runt om i dreven samt svetsar fast dreven i diffhuset....dock skall man aldrig svetsa imitten av diffen där stången går igenom....blir bökigt att få ut den avdragne drivxeltappen annars.
givitvis en ordenligt avfettning först samt kyla efter varje sträng så inte lagerna tar stryck..
har gjort detta både på plats i bilen samt löst....har inte märkt någen skillnad att drivaxlarna har tappat härdningen, bara man kyler hela tiden så är det ingen fara.
att köra med svetsdiff kräver planering i den vanliga trafiken...inga fickparkeringar eller tvära svängar...det är de som knäcker drivxlarna,
sedan har den rätt mkt att köra med effekten också har jag märkt.
t.ex en org 740 på 116hk med svetsdiff= dömt te att knäcka många drivaxlar imed de finnes inte tillräckligt med kraft att få loss hjulen så det greppar för mycket ist o knäcker drivaxlarna...hålla på att dumpa kopplingen i kurvor men att inte få hjulspinn i den snabba ögonblicket blir påfrestningar för drivaxlarna...
detta är iaf min erfarenhet av svetsdiff....
jag punktar ihop alla dreven runt om först sedan lägger strängar runt om i dreven samt svetsar fast dreven i diffhuset....dock skall man aldrig svetsa imitten av diffen där stången går igenom....blir bökigt att få ut den avdragne drivxeltappen annars.
givitvis en ordenligt avfettning först samt kyla efter varje sträng så inte lagerna tar stryck..
har gjort detta både på plats i bilen samt löst....har inte märkt någen skillnad att drivaxlarna har tappat härdningen, bara man kyler hela tiden så är det ingen fara.
att köra med svetsdiff kräver planering i den vanliga trafiken...inga fickparkeringar eller tvära svängar...det är de som knäcker drivxlarna,
sedan har den rätt mkt att köra med effekten också har jag märkt.
t.ex en org 740 på 116hk med svetsdiff= dömt te att knäcka många drivaxlar imed de finnes inte tillräckligt med kraft att få loss hjulen så det greppar för mycket ist o knäcker drivaxlarna...hålla på att dumpa kopplingen i kurvor men att inte få hjulspinn i den snabba ögonblicket blir påfrestningar för drivaxlarna...
detta är iaf min erfarenhet av svetsdiff....
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: svets diff??
¨körde med svetsdiff i min660whp 740 i sommras och svetsdiffen höll måttet . inte en enda drivaxel rykte.
spinner det håller det? varför e alla så rädda att svetsa igen hålet i diffen? bara att kasta i lite skit å svetsa ihop. går fortare att plocka ur drifaxeln på andra sidan och knacka ur stumpen som e kvar med ett slipat 8mm eller 12mm armeringsjärn som når in än att plocka ner locket å tappa ur oljan
spinner det håller det? varför e alla så rädda att svetsa igen hålet i diffen? bara att kasta i lite skit å svetsa ihop. går fortare att plocka ur drifaxeln på andra sidan och knacka ur stumpen som e kvar med ett slipat 8mm eller 12mm armeringsjärn som når in än att plocka ner locket å tappa ur oljan
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Re: svets diff??
jag körde svetsat i min 360 i år... ca 500 häst, inte nån drivaxel gick av och körde rätt snabbt på bana med 17" slicks dessutom...
snabbast på "Forat" 2012
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Re: svets diff??
Normalt så är kugghjulen sätthärdade (uppkolade i ytan) och innerdelen av dreven är blötjärn, så någon härdning att bry sig om är det inte vid svetsningen.
Drivaxlarna i bakaxlar är normalt inte heller härdade. (Ibland är splinesdelen ythärdad, samt ytterdelens lagerbana om det är en axel av "chevrolet-typ" vilket volvo inte använder)
Att inte använda och eller hävda att hypoidolja inte behövs vid svetsad diff är fel. Hypoidoljan behövs för kontakten mellan pinjong och krondrev.
Det som normalt dödar en bakaxel är inte effekt (moment) utan det är misshandel som att spinna över ett gatlock för att sedan få fäste (jättebra för spindelhjulen). Dragrace-starter med bra däck/fäste.
Dvs plötsliga ryck/slag i kraftöverföringen.
Sen kan det faktiskt vara som så att att man har för stark motor, men merparten av ras beror på misshandel.
Drivaxlarna i bakaxlar är normalt inte heller härdade. (Ibland är splinesdelen ythärdad, samt ytterdelens lagerbana om det är en axel av "chevrolet-typ" vilket volvo inte använder)
Att inte använda och eller hävda att hypoidolja inte behövs vid svetsad diff är fel. Hypoidoljan behövs för kontakten mellan pinjong och krondrev.
Det som normalt dödar en bakaxel är inte effekt (moment) utan det är misshandel som att spinna över ett gatlock för att sedan få fäste (jättebra för spindelhjulen). Dragrace-starter med bra däck/fäste.
Dvs plötsliga ryck/slag i kraftöverföringen.
Sen kan det faktiskt vara som så att att man har för stark motor, men merparten av ras beror på misshandel.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: svets diff??
jag kör svetsat och har gjort det bra många däck nu och än så länge inge ras har inte ens svetsat mycket heller..
Om man vågar gasa fullt så har man trimmat för lite.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 180
- Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
- Ort: GÖTEBORG
- Kontakt:
Re: svets diff??
Senaste axeln jag svetsade var en 1030 axel till 240.
Den var rasad så det fattades två drev. tog ur klumpen och tog med mig den till jobbet en helg och smetade ut drivaxlarnas drev med pinne och ca 150amp. Pinnarna klarade 180 amp. men ville inte smälta igenom den där ihåliga saken där allt sitter i
Efter ca 15 st pinnar fick den ligga och svalna under 10 timmar. Åkte tillbaka till bilen och slog i klumpen med slaggan då den ville fastna innan lagren kom i rätt läge.
Och min axel håller än och drivaxlarna med. kör som en biltjuv och gärna så brett det går och så ofta det går. Kört så nu i en månad Med 225/5015 däck och det ända som inte vill med mer är mina bussningar. Orginal sedan -86
Den var rasad så det fattades två drev. tog ur klumpen och tog med mig den till jobbet en helg och smetade ut drivaxlarnas drev med pinne och ca 150amp. Pinnarna klarade 180 amp. men ville inte smälta igenom den där ihåliga saken där allt sitter i
Efter ca 15 st pinnar fick den ligga och svalna under 10 timmar. Åkte tillbaka till bilen och slog i klumpen med slaggan då den ville fastna innan lagren kom i rätt läge.
Och min axel håller än och drivaxlarna med. kör som en biltjuv och gärna så brett det går och så ofta det går. Kört så nu i en månad Med 225/5015 däck och det ända som inte vill med mer är mina bussningar. Orginal sedan -86
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: svets diff??
besade bilen förra veckan. 1.2 respektive 1.6Kn bak i bromsverkan. svetsdiff hahaha
Jo jag har samma däcktryck & gummin bak
Jo jag har samma däcktryck & gummin bak
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: svets diff??
Har också fått ojämna värden med svetsdiff!
Så man undrar ju hur bra koll vår kära bilprovning har på sina pryttlar!
Så man undrar ju hur bra koll vår kära bilprovning har på sina pryttlar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: svets diff??
det beror på att om det skiljer lite i rullomkrets på bilens däck
så kommer ena däcket att få ta största delen av bromskraften!
så bilprovningen har nog större koll på utrustningen än vad vi bilbusar
har på våra däck.
/F
så kommer ena däcket att få ta största delen av bromskraften!
så bilprovningen har nog större koll på utrustningen än vad vi bilbusar
har på våra däck.
/F
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: svets diff??
mina däck är väldigt fräscha, kanske 1000mil gamla med jämnt å fint slitage (ca7mmkvar). samma däcktryck.
hade jämnare fram enligt mätaren men den drar märkbart åt höger där ist
så nu fuffens är det då med Torpgärdan Bodens apparata : P
hade jämnare fram enligt mätaren men den drar märkbart åt höger där ist
så nu fuffens är det då med Torpgärdan Bodens apparata : P
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban