Svetsa/laga till skadad vevaxel
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Svetsa/laga till skadad vevaxel
Min vev fick lite skärsår när vevstaken gick av, törs man fylla igen groparna med svets? Det är ju bara på motvikterna så jag antar att det är riskfritt? eller?

7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Tigga och slipa till det...blir som nytt!!
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Är de gjutet kan de ju vara bra om du förvärmer lite innan svetsning, men annars är som föregående talare säger.
mvh
mvh
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
bör man ha vevaxeln fast skruvad i ett block vid sådana lagningar?
Dänniz 073-8447664
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Risken att den där veven drar sig av att lägga igen de små skadorna måste vara obefintlig, det är ju dessutom rätt lite gods längst ut på motvikterna som kan dra. Som vanligt är det en fröjd att se det du bygger Phredde, genomtänkt och ett suveränt hantverk 

- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Prata med Gunnar L, du har väl kontakt med honom?
Han svetsar i en och annan vevaxel...
Hade det där varit min vev så hade jag nog bara putsat av skadorna och balanserat den.
Han svetsar i en och annan vevaxel...

Hade det där varit min vev så hade jag nog bara putsat av skadorna och balanserat den.
Gustav Sundberg
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Om jag bara slipar till så kommer jag ju måsta ta bort material på andra ställen av vevaxeln för att få den i balans, vore ju bäst lägga igen hålen om det nu inte drar sig. Hoppas nån här på forumet har erfarenhet.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Jag skulle nog fasen inte ens röra den.
Bara se till där inte är nåt löst som kan lossna.
Bara se till där inte är nåt löst som kan lossna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Det är Hookes lag som gäller grabbar, där ute på kanten finns det ingen belastning som kan orsaka sprickor. Antingen putsar man ut skadorna eller så TIG svetsar man försiktigt upp de skadade ytorna och putsar till dom till rätt mått. 

Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Gjutjärnspinne
Det är CrMo legering vi snackar om inget gjutjärn så långt ögat når. Möjligtvis gjutstål, men då handlar det fortfarande om samma legeringar 




- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel

J.Lundin skrev:Gjutjärnspinne![]()
![]()
Det är CrMo legering vi snackar om inget gjutjärn så långt ögat når. Möjligtvis gjutstål, men då handlar det fortfarande om samma legeringar
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Jag lägger nog i lite försiktigt med tig:en.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Jag har ingen erfarenhet av motorer av Freddes kaliber, men vågar ändå påstå att "skadorna" inte påverkar något alls. Jag skulle definitivt inte göra något åt veven, svetsande gör i bästa fall ingen nytta. Förstår man ens lite hållfasthet så inser man att små skavanker i motvikten inte har någon betydelse. Där brukar man ju borra balanseringshålen. Ett balanseringshål inverkar nog mycket mera än dessa skador.
Re: Svetsa/laga till skadad vevaxel
Nu är det så att Fredde mycket enkelt har räknat ut att det inte påverkar hållfastheten
..men... som alla vilka har studerat Freddes lösningar och arbete på lite närmare håll, så tror jag att perfektionisten i honom inte riktigt gillar "sårskorpor" i sin senaste variant av högeffektsvolvomotor
Gör som du brukar Fredde= fint 


