Insprutning, Tändsystem och Elektronik
Moderator: backeliten
Simon87
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42 Blev medlem: fre aug 20, 2010 8:00 pm
Ort: sölvesborg
Inlägg
av Simon87 » ons apr 06, 2011 9:13 pm
sitter och klurar över vilket styrsystem jag skall ha till min motor och jag vart sugen på ett NIRA i3+ MEN läste att man e tvungen till att ha en kamaxel givare för att motorn skall kunna starta.
sitter det en på m50 icke vanos? eller kan man bygga "eget".
någon som har erfarenheter?
tacksam för svar
De går lite till...
LG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32 Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:19 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:
Inlägg
av LG » ons apr 06, 2011 11:06 pm
Om man kopplar tändningen wastfire behöver man ingen kamsynk, då blir inte soppan sekventsiell men det märker man inte av.
Nu kostar Nira I3 endast 9900:-
Lars-Göran Svensson
LGspeed
E30Anders
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 80 Blev medlem: tis jan 02, 2007 4:35 pm
Ort: Halmstad
Inlägg
av E30Anders » tor apr 07, 2011 5:51 pm
Det sitter kamsynk som går att använda på m50 icke vanos.
Bmw orginal triggergivare på vevaxeln funkar däremot inte så bra men det är bara att byta ut till en från vovlo 940 om jag inte minnet sviker, passar rakt på utan modifiering.
Ska du handla Nira så kan jag rekomendera LGspeed.
Mvh/ Anders
Simon87
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42 Blev medlem: fre aug 20, 2010 8:00 pm
Ort: sölvesborg
Inlägg
av Simon87 » tor apr 07, 2011 9:34 pm
tack för alla komentarer!! men hur mkt måste man kompletera map och mat är ju givet ut över de menar jag då.
De går lite till...
LG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32 Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:19 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:
Inlägg
av LG » tor apr 07, 2011 9:40 pm
På en M50 behöver du MAP/MAT, övriga givare funkar, men det kan vara ide att byta vevaxelgivaren, då BMW org brukar strula rätt ofta.
Simon87
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42 Blev medlem: fre aug 20, 2010 8:00 pm
Ort: sölvesborg
Inlägg
av Simon87 » tor apr 07, 2011 10:19 pm
hur funkar det med tändspolarna osv? finns det tändsteg i nirat?
De går lite till...
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398 Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am
Inlägg
av *L.R* » lör apr 09, 2011 2:57 pm
inte drivsteg, men det finns utgångar för att driva tändspolar med inbyggda steg eller separata steg.
Wikstrom
För mycket laddtryck
Inlägg: 490 Blev medlem: mån maj 17, 2010 3:27 pm
Ort: Boden
Inlägg
av Wikstrom » lör apr 09, 2011 6:53 pm
tips till tänding, låt Nirat driva VAG cop spolar 115f
Johannes wikström
0768486335
"Så en Rejäl vebo är ett måste i vart hushåll om de ska bli nå ordning på livet." - Jonas N
LG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32 Blev medlem: ons feb 01, 2006 8:19 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:
Inlägg
av LG » lör apr 09, 2011 7:01 pm
VAG COP spolar är den absolut mest prisvärda tändningslösningen
Simon87
Lite mer laddtryck
Inlägg: 42 Blev medlem: fre aug 20, 2010 8:00 pm
Ort: sölvesborg
Inlägg
av Simon87 » sön apr 10, 2011 4:38 pm
jag tackar för hjälpen !! guldvärt!
De går lite till...
Kronberg
För mycket laddtryck
Inlägg: 202 Blev medlem: ons feb 07, 2007 8:09 am
Ort: Utanför Gbg
Inlägg
av Kronberg » tor apr 21, 2011 11:15 am
Jag körde med alla givare original på min M50 utom insugningstemp. Även orginal tändspolar. Fast med vems då, men det är väl samma funktion.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486 Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå
Inlägg
av emil » tis apr 26, 2011 9:46 am
Har man original redan måste ju det vara ännu prisvärdare?
Mozz
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87 Blev medlem: fre jan 07, 2011 7:47 pm
Inlägg
av Mozz » tis apr 26, 2011 7:11 pm
E30Anders skrev: Det sitter kamsynk som går att använda på m50 icke vanos.
Bmw orginal triggergivare på vevaxeln funkar däremot inte så bra men det är bara att byta ut till en från vovlo 940 om jag inte minnet sviker, passar rakt på utan modifiering.
Ska du handla Nira så kan jag rekomendera LGspeed.
Mvh/ Anders
Eller så höjer man givaren en bricka så funkar den utmärkt