
Hemmabygge av Vattenbroms
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
fränt den klara ju av en del då
bromsat den v8a som sitter uppe på bilden?

402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
Har börjat med den motorn som kommer köras i bänken senare
blir en volvo B6254 med B6304 vevaxel och kolvar från B5234T
blir 81mm borr och 90mm slag stakar blir 139.5mm från LG-Speed
lite bilder på motorbygget

portad och Planad topp tvättad vev

toppdeckat block

frästvevhus vent

insug kanal lite filad

Wrinkle Paint
blir en volvo B6254 med B6304 vevaxel och kolvar från B5234T
blir 81mm borr och 90mm slag stakar blir 139.5mm från LG-Speed
lite bilder på motorbygget

portad och Planad topp tvättad vev

toppdeckat block

frästvevhus vent

insug kanal lite filad

Wrinkle Paint

402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
nej. får ingen stabilitet i bromsen. Börjar jag lasta han så tar bromsen själv tag i motorn då får man släppa av så inte allt stannar, det var därför jag tänkte ta ett besök hos digprimer skrev:fränt den klara ju av en del dåbromsat den v8a som sitter uppe på bilden?

Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
konstigt att den beter sig så hur reglerar du vattnet? till bromsen eller ur bromsen?
låter som att den suger i sig vattnet själv?
fick ett jäklit konstigt fenomen när jag bromsade första motorn i min dyno att den sög till sig vattnet själv fastän att jag stängt av pumpen med motorn igång.
bromsen var helt fylld och motorn orkade inte varva nåt
låter som att den suger i sig vattnet själv?
fick ett jäklit konstigt fenomen när jag bromsade första motorn i min dyno att den sög till sig vattnet själv fastän att jag stängt av pumpen med motorn igång.
bromsen var helt fylld och motorn orkade inte varva nåt
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
har riggat upp motorn i dynon nu och varmkört bytt olja och fipplat lite med nirat! allt verkar iaf funka har bara ställt in bränslet lite grovt ( den går lite fett) och max tändning 28grader gav 177hp@5800rpm och 224nm@4800rpm ville inte köra mer i kväll då grannarna kanske har åsikter om dynokörning kl21.30
nån som har lite koll på vitmotorer vad man kan lägga på för tändläge? lambdan ligger på ca 0.87 nu kanske lite fetare ibland

nån som har lite koll på vitmotorer vad man kan lägga på för tändläge? lambdan ligger på ca 0.87 nu kanske lite fetare ibland
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
hörrududu måste man våldgästa dig elle
rust is not a crime
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
det e bara å komma förbi eric!
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
har kört några pull i dag åxå! har strul med att nira och min LM2 BB lambda inte stämmer överens med varandra
så när jag kör auto fuel calibreringen så justerar den fel.
men jag har ändå tagit bort lite soppa och höjde tändnig ca 4 grader och nu ger den 189hp@5900rpm
ska montera på turbo i morn får uppdatera då.
nån som har koll på hur man ska konfigurera lm2 an ihop med nira får gärna hojta till

men jag har ändå tagit bort lite soppa och höjde tändnig ca 4 grader och nu ger den 189hp@5900rpm
ska montera på turbo i morn får uppdatera då.
nån som har koll på hur man ska konfigurera lm2 an ihop med nira får gärna hojta till

402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
Tänk på att Lambdan och Nirat har samma jord, glider jorden får man problem. Detta blir ju sälla problem i en bil men i bänk kan det ju bli det om man har olika strömkällor till ECU och lambdainstrument
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
LG jag har samma jord på både lambdan och sprutet men är osäker på inställningar i lambdan och sprutet
jag skickar ett PM
jag skickar ett PM
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms (nu med lite bilder!)
har monterat på turbo nu! en S300 61mm kompressor och 68mm turbin a/r 0.87
funkar ok 304hp @ 0.7bar laddtryck 15 graders tändning
har fått iordning på lambdan nu! men fan vet vad det är med auto fuel cal jag tycker den beter sig konstigt ska kolla mer på detta senare !
funkar ok 304hp @ 0.7bar laddtryck 15 graders tändning
har fått iordning på lambdan nu! men fan vet vad det är med auto fuel cal jag tycker den beter sig konstigt ska kolla mer på detta senare !
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
har kört lite i helgen igen 1.1bar 406hp 500nm höjde trycket till 1.7bar och 511hp 624nm men där är det stopp bänken är inte kalibrerad till mer än 624nm nu !
har ganska snäll tändnig vid 1.7bar tror den ligger på ca 15grader där! kör BF95 så ska nog ta de lite lungt med tändning kanske
tycker den borde ge mer på det laddtrycket men?
har ganska snäll tändnig vid 1.7bar tror den ligger på ca 15grader där! kör BF95 så ska nog ta de lite lungt med tändning kanske
tycker den borde ge mer på det laddtrycket men?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
201m 6.54 @180km
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
511hk tycker jag är bra på bf95, på e85 hade du kommit upp en 40-60hk till på samma ladd vilket är bra med tanke på att turbon inte är värst stor.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 141
- Blev medlem: tor jul 26, 2007 10:59 am
- Ort: Jakobstad, Finland
Re: Hemmabygge av Vattenbroms
Verkar ju fint detdär!
Får man fråga om bottendelen? Du slog in bladmått mellan cylindrarna ser ja, borrade du eller mätte du blocket efteråt? Brukar cylindrarna ändra form av åtgärden?
Svårt att avgöra i bänk säkert, men funka turbon fint? Håller på och plockar ihop typ exakt samma motor så därför frågar jag.
Mvh Kenneth
Får man fråga om bottendelen? Du slog in bladmått mellan cylindrarna ser ja, borrade du eller mätte du blocket efteråt? Brukar cylindrarna ändra form av åtgärden?
Svårt att avgöra i bänk säkert, men funka turbon fint? Håller på och plockar ihop typ exakt samma motor så därför frågar jag.
Mvh Kenneth