Mercedes 300TDT -92
- E.Börjesson
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 48
- Blev medlem: ons feb 10, 2010 12:43 am
- Ort: Kinna
Mercedes 300TDT -92
Hej, tänkte höra ang drivlinan på min kärra.
Det är automat, Hur mycket vrid/effekt pallar dom original?
Sen är de väl OM603 spisen i min? I & med att de är en 92a ?
Vad tror ni om att skruva pumpen & laddtryck på en bil som gått 30,000Mil? Känns riskabelt..
Det är automat, Hur mycket vrid/effekt pallar dom original?
Sen är de väl OM603 spisen i min? I & med att de är en 92a ?
Vad tror ni om att skruva pumpen & laddtryck på en bil som gått 30,000Mil? Känns riskabelt..
http://www.autofiber.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
Kolfiber
Glasfiber
Kevlar till din bil !
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
- Ort: Burvik
Re: Mercedes 300TDT -92
hej, japp du ha om603, har hört talas om nå 300hk på dom automaterna, men är inget jag kan bekräfta.
inga problem att ladda järnet om han bara gått 30k mil, är ju ingenting för dom här motorerna! dom flesta med 400hk brukar ju ha gått 40 k mil;)
inga problem att ladda järnet om han bara gått 30k mil, är ju ingenting för dom här motorerna! dom flesta med 400hk brukar ju ha gått 40 k mil;)
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Re: Mercedes 300TDT -92
håll bara koll på tempen för dom e väldigt känsliga 603 topparna tyvär.. ska du ha lådan att hålla bättre får du såtta in extra lameller så du höjer anlignings trycket då pallar dom hyfsat långt tydligen 

secret ladies for adult fun - https://secrelocal.com - exclusive dating with real women
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
- Ort: Hudiksvall
Re: Mercedes 300TDT -92
inte känsliga toppar mer än något annat snarare bättre.. men när folk vrider upp laddtrycket till 1.5 bar utan att de finns bränsle för att utnyttja det. Så blir motorn väldigt fort varm.. + att på dom laddtrycken med org grenrör och turbo så blir det väldans massa mottryck skulle tro det ligger på 2-2,5 bar då i grenröret.. Så iallafall. Vrid upp pumpen max ställ in laddet till 1-1,3 bar Slirar lådan så finns går det ställa upp trycket i den.
Men ang motorn e de bara tuta o köra bara den inte går konstigt redan nu.
Men ang motorn e de bara tuta o köra bara den inte går konstigt redan nu.
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 85
- Blev medlem: mån feb 19, 2007 9:27 am
- Ort: FINLAND/Österbotten
Re: Mercedes 300TDT -92
jo dom är VÄLDIGT känsliga för värme, vet vad jag talar om, 3 toppar o 6 kolvar före man lärde sig
men nu så ger motorn 535hk utan värme bekymmer 


"Man kan nog leva utan 500 hästar, men nog är det lite som att lida."
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Re: Mercedes 300TDT -92
allu D@ beretta mer om prosjektet; hva har du jort osv; bilder??
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
- Ort: Hudiksvall
Re: Mercedes 300TDT -92
klart toppen är känslig när man närmar sig 1000grader i avgastemp..
Det är nog alla toppar..
Det är nog alla toppar..
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Re: Mercedes 300TDT -92
"MERCEDESTURBODIESEL" du behöver nog läsa på lite om dieselmotorer,det är alltså INTE som en besinmotor när man vrider upp laddtrycket,vid för mkt laddtryck utan att det finns tillräckligt med diesel går den bara kallare,med min 20v med 6mm pump ligger jag på runt 650grader vid 1,8bar och 800grader vid 1,5bar...svartrök är värme på en dieselmotor,sen att det ryker innan det laddadt igång snurran är ingen fara,men konstant svartryk är livsfarligt..vidare når du aldrig 1000grader i avgastemp på en diesel innan det gått sönder nåt annat..optimal avgastemp på en mercadiesel av OM60Xmotorerna är 800grader,där ger den mest effekt,har kollat i bromsbänk,så jag vet
jag åker med hårda tändkablar,stenhårda..
W123 DIESEL~274HK
W123 DIESEL~274HK
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
- Ort: Hudiksvall
Re: Mercedes 300TDT -92
"NÄRMA SIG" du säger 800 grader vid 1,5 bar vet inte hur mycket bränsle du trycker på då.. men från 800 grader till 1000 är inte så långt. Det ja vela ha sagt från början var att mercedes toppar är långt ifrån världelös. Ta en bmw topp som ex som spricker bara man kollar på den. och nu när de handlar om org pump och turbo så äre ju bara rycka slang o styra med bränslet.
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Re: Mercedes 300TDT -92
håller med babs i det han säger det stämmer dessutom =) sen att bmw har lite sämre toppar stämmer oxå...höjj pumpen 3-5varv de borde göra susen som du säkert förstår själv ska du helst höja 1varv per gång sedan provköra o se kolla hur den känns när man trycker fullt, motorn ska vara avstängd medans som du säkert förstår =) men börja inte "tok" köra innan motorn är varm om du förstår, 30t är inget för dessa motorer, känner en som hade rullat 148t mil o tro mej det kändes men den funkade men han byter olja 150mil intrevall!
vore roligt med lite bilder =)
vore roligt med lite bilder =)
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
- Ort: Hudiksvall
Re: Mercedes 300TDT -92
ingen byter olja i en bruksbil var 150mil. då skulle ja få byta 1 gång i veckan...
fortfarande ingen som läser vad ja skriver??
E.Börjesson.. ladda på men gå inte över 1 bar utan ic och med org turbo då de bara genererar varmluft och ingen effekt.
fortfarande ingen som läser vad ja skriver??
E.Börjesson.. ladda på men gå inte över 1 bar utan ic och med org turbo då de bara genererar varmluft och ingen effekt.
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Re: Mercedes 300TDT -92
vem har sagt att det är en bruksbil? han kör den knappt 150mil per år han har den bara för "skojs" skull...du me dit varmluft...du vill at motorn ska vara -20 när man kör den?! bilen ska ligga mellan 85-95 grader varm i kylsystemet då går bilen som "bäst" tkr du borde läsa på lite mer innan du uttalar dig, inte för att jag e kingen på allt inte de jag säger men uttala dig inte om du inte vet va du pratar om...vill inte retas el. så ta inte illa upp......
Race in a japcar is like the Special Olympics for fag¨s..... even if you win, you're still a retarded FAG!.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: ons okt 29, 2008 6:12 pm
- Ort: Hudiksvall
Re: Mercedes 300TDT -92
tror nog babs håller med mig att hålla sig vid 1 bar utan intercooler.. och speciellt med org turbon.. t
Mvh Martin Stark
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Hudiksvalls bil & Lego
Håstaholmen
0722087349
Re: Mercedes 300TDT -92
Effektmässigt är driftstemp på 70-80 grader "bäst".
Ju varmare luften blir i insuget desto lägre blir densiteten, så det kan mycket väl bli så att ökat ladd -> mer värme + ökat mottryck -> lägre effekt.
Ju varmare luften blir i insuget desto lägre blir densiteten, så det kan mycket väl bli så att ökat ladd -> mer värme + ökat mottryck -> lägre effekt.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
- Ort: Burvik
Re: Mercedes 300TDT -92
du kan inte dela med dig om vad du gjorde åt värme bekymren? och vad har du gjort åt din 603 som ger 535hk?Allu D. skrev:jo dom är VÄLDIGT känsliga för värme, vet vad jag talar om, 3 toppar o 6 kolvar före man lärde sigmen nu så ger motorn 535hk utan värme bekymmer

w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!