Kugelfisher för turbo.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Re: Kugelfisher för turbo.

Inlägg av fredde_vit_pv »

Ja det var returfjädrarna runt kolvarna jag menade. det jag tänkte på var att om kugelpumpen skulle kunna leverera
soppa för förhållandevis stora effekter( 600 hp typ :) ) så borde kolvarna bli så stora att ingen vanlig returfjäder ryms :wink: .

dom kördes helt sekventionellt alltså,ok. dom är drevade till halva vevaxelvarvtalet då?
men då borde det väl gå att dubbla varvet (och effektuttaget)med rimlig körbarhet
även om det inte är fullt sekvetionellt , för bränsleoptimeringen kan ju hursomhelst inte
kan ha varit av världsklass med dagens mått mätt.
mycket häftigt iaf med helt mekaniskt sprut!

/Fredde
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Jag hoppas att du menar indirekt insprutning, det är ju vad det handlar om då man kör med en Kugelfisher. Direktinsprutning sker ju rakt in i cylindern och är något helt annat.. :wink: Folk har svårt att hålla isär det där... :wink:

Tog han ut runt 600Hp ur en kugelfisherpump så måste den ha varit modifierad på ett eller annat sätt. Har själv ett icke avslutat projekt där jag tillverkat nya cylindrar med 12,5mms diam till den äldre pumpen. Tanken är att denna pump skall gå att köra metanol med, jag har även tillverkat en ny kam med 5mms lyft till den äldre pumpen. Gör man ett helt nytt pumpelement till den äldre pumpen så är det möjligt att få till 19mms cylindrar och det lär ju räcka en bit vad gäller tillgängligt bränsleflöde. :lol: Så modifierings möjligheterna är större med den äldre pumpen.

Visst kan man dubbla varvtalet på pumpen, men som sagt man missar det bästa.
Nej, bränsleoptimeringen är inte av världsklass, men gången på motorn då man får till bränslekurva något så när är vida överlägsen dagens elektroniska sprut vad gäller gassvar. Det högre spridartrycket ger en betydligt finare bränsledimma än dagens lågtryckssystem. Rätt inställd tomgång med detta sprut innebär att motorn låter som om den "steppar i högklackat", man hör varenda förbränning och gassvaret är momentant. Detta får man inte med dagens hemprogrammerade elektroniska sprut, dom är mer loja och svåra att skilja från förgasar dito.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Man får köra med 4x varvtalet så blir det rätt varannan gång iallafall :)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Drevar man om pumpen så kan man lika gärna köra med ett K-Jet istället i och med att man tappar den sekventiella delen. Allt för högt varvtal på pumpen är nog inte bra heller, den kamprofil som de senare pumparna har är inte speciellt lämplig vid höga varvtal. Skall man ha ut mer flöde ur pumpen så är det byte till grövre bitar som gäller.

Ser man till styrningen av bränslekurvan så går det ju att modifiera pumpen på samma sätt som Megatron gjorde dvs. montera på en stegmotor som får styra slaget på kolvarna. Denna stegmotor styr man sedan via styrmodulen från något modernt elektroniskt insprutningssystem. detta koncept fungerade bra i början på 80-talet och bör gå att göra betydligt enklare idag.
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

J.Lundin skrev:Jo, den första Kugelfisher pumpen från 1959 satt på Porsches 4 cylindriga 4V racemotor, senare sattes den på bl.a Peugeot. Denna pump är av aluminium rakt av och är större både till yttre mått och även till viss del invändigt. Det var en sådan pump jag från början modifierade genom att tillverka helt nya cylindrar och kolvar i pumpelementet. Gick från original på 6 mm upp till 9mm. Det fanns att få 6,5mms kolvar till dessa pumpar och dom satt som original på BMWs F2 motor. Denna pump hade original ett möjligt kolvslag på 3,5mm. Till skillnad mot den senare pumpen även kallad "minipumpen" modellbeteckning PL0 som satt på BMW 2002 Tii och även senare på turbomodellen, så hade den äldre pumpen lösa cylindrar och kolvar. I den senare mindre pumpen så är pumpelementet tillverkat av härdat gjutjärn och därmed inte på ett enkelt sätt modifierbart.

Nej, Kugelfisher är en riktig insprutningspump och som ökar på insprutningstrycket på soppan in i motorn. Normalt insprutningstryck ligger mellan 30 +- 5 Bar och bestäms av vilken typ av spridare man valt.

Ett Lukassprut ger ingen större tryckökning på soppan utan är mer att anse som en bränslefördelare. Öppningstryck här handlar om runt 7bar och tryckökningen står soppapumpen för. Bestämningen av soppamängden i ett Lucas sprut bestäms av hur långt den interna kolven tillåts röra sig.

Kugelfisher sprut finns att få till 4 och 6 cylindriga motorer, man tog även fram till V8, men jag har aldrig sett någon bild på en dylik pump. Förmodligen extremt ovanliga

Lucas sprut finns att få till 4, 6 ,8 och 12 cylindriga motorer. Går man på flygmotorer så finns dom även att få till 18 cylindriga stjärnmotorer... :lol:
Så jag kan strunta i att köpa ett Lukassprut alltså?
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Nej, köp det om du kan och priset är det rätta. Dom är ju roligare att hålla på med än gamla förgasare. Ett sprut är ett sprut oavsett dess funktion.. :lol: jag har själv varit på jakt efter ett 4 cylindrigt Lucas sprut under många år, mest för att se hur mycket det går att modifiera och om det går att få upp flödet tillräckligt för metanolkörning.
Lucas sprutet som sitter på Triumph sexan har jag mekat en del med, det är ganska känsligt vad gäller inställning av dess styrfunktion.
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Då ska jag kolla vad jag kan få motor och låda för.

Vad satt Lucasspruten på för fyror?
Senast redigerad av loop den mån apr 04, 2011 10:42 am, redigerad totalt 1 gånger.
Kjelle
För mycket laddtryck

Inlägg av Kjelle »

Det var nog inte Ture med sin brutala Saab som modifierade sprutet, han hade hjälp med tilverkning av kolvar och läppning av cylindrar av en "händig man". Kommer inte ihåg namnet men pm-a Kjell Persson han kan veta.
J.Lundin; Boschspruten som satt på t.ex 2,7 carrera, är dom användbara?
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Om du menar den radpump från Bosch så har jag en liggandes sedan 20 år tillbaka. Skam sägandes så har jag ännu inte kollat in hur mycket den går att modifiera eller hur mycket den flödar:whistle: Vad man annars normalt gör med denna typ av sprut är att man byter ut alla pumpelementen mot grövre dito och om det finns grövre som passar rakt av låter jag vara osagt. Det låter som om det vore läge att plocka fram och kolla in den lite närmare nästa gång man är i garaget :wink: . En lustig sak var att då man tävlade i rallycross med Porsche så var det många som tog bort dessa pumpar och ersatte dom med K-Jet istället :shock: . Så ett tag kastade dom nästan pumparna efter en. På den tiden betalde då inte mer än max 1000:- för en bra pump. Jag såg en annons i en amerikansk blaska för många år sedan där man sökte med ljus och lykta efter en dylik pump, man var villig att betala runt 4000 dollar, det var nästan så att jag ringde upp och erbjöd den pump jag hade, men bara nästan. :lol:
En polare till mig satte på en motsvarande pump från mercedes 600 (V8) på en Cheva 427, den pumpen flödade rejält med soppa och den ser utifrån likadan ut så när som på två extra utgångar. Med pumpen injusterad så lyckades han få till en tomgång på runt 500rpm och detta med kamduration på över 300 grader :shock: Klart imponerande.

En radpump som definitivt inte är något att ha är den SPICA pump som satt på Alfa Romeos 4-cylindriga motorer för USA marknaden. Dom flödar knappt något alls.
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Lucas 4-cylindriga sprut satt nog aldrig monterade på några produktionsmotorer vad jag minns. Dom racemotorer som dom satt på var Ford Cosworths mindre 4-cylindriga motorer typ FVA, BDA osv
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Jag kollade slaget på kamaxeln i Carrera pumpen i dag och det ligger på 6mm. tyvärr var det alltför krångligt att kolla diametern på ett pumpelement. Vet man diam så är det enkelt att räkna fram hur långt denna pump räcker till.

Bild

Kamaxeln verkar inte vara speciellt svår att nytillverka och med större slag, om den sedan får plats är en helt annan sak!

Bild
ErikBerg
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av ErikBerg »

Jo, när Ture pratade om pump för 600 hk så var den självklart modifierad. :)
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Vore kul att veta hur den var modifierad...!
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Lite bilder på ett mekaniskt Lucas från sent 60- tidigt 70-tal. Från en Triumph 2500. Koolt och därför räddat från skroten.
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende

Inlägg av vebotrimmarn »

ture hade cirka 600 hk i sin saab 99 4wd :)
Skriv svar