Norrlands reglementet

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Ponte »

Krävs inte speciellt mycket effekt för att framhjulen ska lätta från backen vid start. Med framhjulen i luften är det lite svårt att styra och det kan ganska enkelt sticka iväg åt något håll. Vad skulle då hända om oturen är framme och man får gashäng i samma veva?

Så länge publiken håller sig bakom startlinjen är det knappast någon större fara, men så lär det ju inte se ut.

"Bättre att förekomma än att förekommas"


Jag är lite nyfiken på hur resonemanget gick kring detta när reglerna sattes?
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av JockeH »

Äntligen har iaf moppen startat.
deltar med säkerhet i 50cc nu.

undrar bara en sak:

har ju inga lysen på min Mamba, har inte lättat för tävlings syfte, har helt enkelt inga orginal skärmar och lysen(ingen lysspole).
gaffeln är universial.

körde racet i Lycksele med plastskärmar och utan lysen. Bild

måste jag tejpa fast ficklampor el köpa orginal lysen för att inte bli diskad, var går gränsen för "se ut som en moped"

tycker själv att det är bra reglemente och ser verkligen fram emot tävlingarna, vill bara ha ett förtydligande på just detta.

mvh Jocke
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413
Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Magnus.w »

Ponte skrev:Krävs inte speciellt mycket effekt för att framhjulen ska lätta från backen vid start. Med framhjulen i luften är det lite svårt att styra och det kan ganska enkelt sticka iväg åt något håll. Vad skulle då hända om oturen är framme och man får gashäng i samma veva?

Så länge publiken håller sig bakom startlinjen är det knappast någon större fara, men så lär det ju inte se ut.

"Bättre att förekomma än att förekommas"


Jag är lite nyfiken på hur resonemanget gick kring detta när reglerna sattes?
Hej Pontus !
När vi gick igenom reglerna så sa vi att det skulle vara enkelt, beträffande wheelibars är det
inte en säkerhets grejj enligt min mening, snarare ett hjälp medel men låt det stycke vara.

Men om man ska tänka på alla grejjor som kan hända och då menar jag allt,
ja då vete fasen om man kan hålla på med något som har med motorer
att göra.
Rätta mej om ja har fel !
//Magnus.
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413
Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Magnus.w »

JockeH skrev:Äntligen har iaf moppen startat.
deltar med säkerhet i 50cc nu.

undrar bara en sak:

har ju inga lysen på min Mamba, har inte lättat för tävlings syfte, har helt enkelt inga orginal skärmar och lysen(ingen lysspole).
gaffeln är universial.

körde racet i Lycksele med plastskärmar och utan lysen. Bild

måste jag tejpa fast ficklampor el köpa orginal lysen för att inte bli diskad, var går gränsen för "se ut som en moped"

tycker själv att det är bra reglemente och ser verkligen fram emot tävlingarna, vill bara ha ett förtydligande på just detta.

mvh Jocke
Hejsan Jocke !
självklart att du ska va med å köra :thumbright:
Men jag har pratat med övriga att vi måste vara
konsikvänt dvs. lysen etc.
Hoppas på förståelse
mvh.Magnus.
Senast redigerad av Magnus.w den ons apr 27, 2011 11:39 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Ponte »

Magnus.w skrev:
Ponte skrev:Krävs inte speciellt mycket effekt för att framhjulen ska lätta från backen vid start. Med framhjulen i luften är det lite svårt att styra och det kan ganska enkelt sticka iväg åt något håll. Vad skulle då hända om oturen är framme och man får gashäng i samma veva?

Så länge publiken håller sig bakom startlinjen är det knappast någon större fara, men så lär det ju inte se ut.

"Bättre att förekomma än att förekommas"


Jag är lite nyfiken på hur resonemanget gick kring detta när reglerna sattes?
Hej Pontus !
När vi gick igenom reglerna så sa vi att det skulle vara enkelt, beträffande wheelibars är det
inte en säkerhets grejj enligt min mening, snarare ett hjälp medel men låt det stycke vara.

Men om man ska tänka på alla grejjor som kan hända och då menar jag allt,
ja då vete fasen om man kan hålla på med något som har med motorer
att göra.
Rätta mej om ja har fel !
//Magnus.

Nej självklart kan man inte förebygga alla tänkbara (eller otänkbara) scenarion, men det skadar ju inte att i alla fall slänga en tanke åt sådant som kanske kan förhindra eventuella olyckor (inte bara wheeliebars, utan rent generellt) :)

Nåväl, reglerna för i år är redan satta och givetvis rättar jag mig efter det som sagts. Nu gäller det bara att få lite fart i maskinen innan det är dags att göra upp! :thumbright:
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413
Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Magnus.w »

Hejsan Pontus !

ps. ska vi lägga till dej i start listan? :checkered_waving:
Senast redigerad av Magnus.w den tor maj 19, 2011 6:00 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Holländaren »

Hej, det har uppstått ett litet frågetecken här för mig :)
Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413
Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Magnus.w »

Holländaren skrev:Hej, det har uppstått ett litet frågetecken här för mig :)
Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?
Hejsan Holländaren !
svaret är enkelt:
Du kan köra i både pro stock eller pro mod med
den motorn...
mvh Magnus.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Holländaren »

Tack för svaret :thumbright:
Användarvisningsbild
JockeH
För mycket laddtryck
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jul 31, 2010 9:51 am
Ort: umeå

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av JockeH »

Magnus.w skrev:
Holländaren skrev:Hej, det har uppstått ett litet frågetecken här för mig :)
Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?
Hejsan Holländaren !
svaret är enkelt:
Du kan köra i både pro stock eller pro mod med
den motorn...
mvh Magnus.
ehhhh måste det inte vara svensksålda i pro stok ????? det står det i reglementet iaf.
tycker dock att det är skitsamma bara ni är konsikventa.

ses på baban :beerchug:
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Lars J »

Holländaren skrev:Hej, det har uppstått ett litet frågetecken här för mig :)
Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?

Vad skoj, då får vi en egen miniklass om jag får klart min nån gång :hey:
Hinner inte till första tävlingen, men kanske senare.....
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Patrik E »

Hur kan den klassa in i prostock80 då det står i reglerna att det är samma regler som superstock50 förutom fritt antal växlar och 80cc?
I superstock 50 står det (svensksåld)
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413
Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Magnus.w »

Så här är det !
Om du kör i prostock 80 så
står det att du får ha max 80cc och fritt antal vxl.

Det betyder att om du har en Honda tex. så kan du
trycka in fler vxl. än original i samma block, medans kör du ett
annat fabrikat typ Puch,zündapp,sachs så går det inte.

Därför skrev vi fritt antal vxl. (annars skulle alla köra honda eller hur ) ?

Att vi skrev "svensksåld" var bara därför att moppen skulle
vara max 4vxl. inte en 5 som är spärrad på 5:an tex.

Vi ber om ursäkt om det ställt till det för er !
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Holländaren »

Kanon att det kom klarhet i det där nu :thumbright:
Det var precis så jag tänkte, som tur var.. Kanske bra att uppdatera första inlägget i den här tråden för att förtydliga hur reglerna är ang sv-såld eller inte.
Användarvisningsbild
Magnus.w
För mycket laddtryck
Inlägg: 413
Blev medlem: mån sep 03, 2007 10:51 am
Ort: Lycksele

Re: Norrlands reglementet

Inlägg av Magnus.w »

Jajja mensan !!

Det är ändrat :thumbright:
Skriv svar