Norrlands reglementet
Re: Norrlands reglementet
Krävs inte speciellt mycket effekt för att framhjulen ska lätta från backen vid start. Med framhjulen i luften är det lite svårt att styra och det kan ganska enkelt sticka iväg åt något håll. Vad skulle då hända om oturen är framme och man får gashäng i samma veva?
Så länge publiken håller sig bakom startlinjen är det knappast någon större fara, men så lär det ju inte se ut.
"Bättre att förekomma än att förekommas"
Jag är lite nyfiken på hur resonemanget gick kring detta när reglerna sattes?
Så länge publiken håller sig bakom startlinjen är det knappast någon större fara, men så lär det ju inte se ut.
"Bättre att förekomma än att förekommas"
Jag är lite nyfiken på hur resonemanget gick kring detta när reglerna sattes?
Re: Norrlands reglementet
Äntligen har iaf moppen startat.
deltar med säkerhet i 50cc nu.
undrar bara en sak:
har ju inga lysen på min Mamba, har inte lättat för tävlings syfte, har helt enkelt inga orginal skärmar och lysen(ingen lysspole).
gaffeln är universial.
körde racet i Lycksele med plastskärmar och utan lysen.
måste jag tejpa fast ficklampor el köpa orginal lysen för att inte bli diskad, var går gränsen för "se ut som en moped"
tycker själv att det är bra reglemente och ser verkligen fram emot tävlingarna, vill bara ha ett förtydligande på just detta.
mvh Jocke
deltar med säkerhet i 50cc nu.
undrar bara en sak:
har ju inga lysen på min Mamba, har inte lättat för tävlings syfte, har helt enkelt inga orginal skärmar och lysen(ingen lysspole).
gaffeln är universial.
körde racet i Lycksele med plastskärmar och utan lysen.
måste jag tejpa fast ficklampor el köpa orginal lysen för att inte bli diskad, var går gränsen för "se ut som en moped"
tycker själv att det är bra reglemente och ser verkligen fram emot tävlingarna, vill bara ha ett förtydligande på just detta.
mvh Jocke
Re: Norrlands reglementet
Hej Pontus !Ponte skrev:Krävs inte speciellt mycket effekt för att framhjulen ska lätta från backen vid start. Med framhjulen i luften är det lite svårt att styra och det kan ganska enkelt sticka iväg åt något håll. Vad skulle då hända om oturen är framme och man får gashäng i samma veva?
Så länge publiken håller sig bakom startlinjen är det knappast någon större fara, men så lär det ju inte se ut.
"Bättre att förekomma än att förekommas"
Jag är lite nyfiken på hur resonemanget gick kring detta när reglerna sattes?
När vi gick igenom reglerna så sa vi att det skulle vara enkelt, beträffande wheelibars är det
inte en säkerhets grejj enligt min mening, snarare ett hjälp medel men låt det stycke vara.
Men om man ska tänka på alla grejjor som kan hända och då menar jag allt,
ja då vete fasen om man kan hålla på med något som har med motorer
att göra.
Rätta mej om ja har fel !
//Magnus.
Re: Norrlands reglementet
Hejsan Jocke !JockeH skrev:Äntligen har iaf moppen startat.
deltar med säkerhet i 50cc nu.
undrar bara en sak:
har ju inga lysen på min Mamba, har inte lättat för tävlings syfte, har helt enkelt inga orginal skärmar och lysen(ingen lysspole).
gaffeln är universial.
körde racet i Lycksele med plastskärmar och utan lysen.
måste jag tejpa fast ficklampor el köpa orginal lysen för att inte bli diskad, var går gränsen för "se ut som en moped"
tycker själv att det är bra reglemente och ser verkligen fram emot tävlingarna, vill bara ha ett förtydligande på just detta.
mvh Jocke
självklart att du ska va med å köra

Men jag har pratat med övriga att vi måste vara
konsikvänt dvs. lysen etc.
Hoppas på förståelse
mvh.Magnus.
Senast redigerad av Magnus.w den ons apr 27, 2011 11:39 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Norrlands reglementet
Magnus.w skrev:Hej Pontus !Ponte skrev:Krävs inte speciellt mycket effekt för att framhjulen ska lätta från backen vid start. Med framhjulen i luften är det lite svårt att styra och det kan ganska enkelt sticka iväg åt något håll. Vad skulle då hända om oturen är framme och man får gashäng i samma veva?
Så länge publiken håller sig bakom startlinjen är det knappast någon större fara, men så lär det ju inte se ut.
"Bättre att förekomma än att förekommas"
Jag är lite nyfiken på hur resonemanget gick kring detta när reglerna sattes?
När vi gick igenom reglerna så sa vi att det skulle vara enkelt, beträffande wheelibars är det
inte en säkerhets grejj enligt min mening, snarare ett hjälp medel men låt det stycke vara.
Men om man ska tänka på alla grejjor som kan hända och då menar jag allt,
ja då vete fasen om man kan hålla på med något som har med motorer
att göra.
Rätta mej om ja har fel !
//Magnus.
Nej självklart kan man inte förebygga alla tänkbara (eller otänkbara) scenarion, men det skadar ju inte att i alla fall slänga en tanke åt sådant som kanske kan förhindra eventuella olyckor (inte bara wheeliebars, utan rent generellt)

Nåväl, reglerna för i år är redan satta och givetvis rättar jag mig efter det som sagts. Nu gäller det bara att få lite fart i maskinen innan det är dags att göra upp!

Re: Norrlands reglementet
Hejsan Pontus !
ps. ska vi lägga till dej i start listan?
ps. ska vi lägga till dej i start listan?

Senast redigerad av Magnus.w den tor maj 19, 2011 6:00 am, redigerad totalt 1 gånger.
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: Norrlands reglementet
Hej, det har uppstått ett litet frågetecken här för mig 
Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?

Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?
Re: Norrlands reglementet
Hejsan Holländaren !Holländaren skrev:Hej, det har uppstått ett litet frågetecken här för mig
Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?
svaret är enkelt:
Du kan köra i både pro stock eller pro mod med
den motorn...
mvh Magnus.
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: Norrlands reglementet
ehhhh måste det inte vara svensksålda i pro stok ????? det står det i reglementet iaf.Magnus.w skrev:Hejsan Holländaren !Holländaren skrev:Hej, det har uppstått ett litet frågetecken här för mig
Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?
svaret är enkelt:
Du kan köra i både pro stock eller pro mod med
den motorn...
mvh Magnus.
tycker dock att det är skitsamma bara ni är konsikventa.
ses på baban

Re: Norrlands reglementet
Holländaren skrev:Hej, det har uppstått ett litet frågetecken här för mig
Jag har köpt en 6 växlad Puch motor i tron att det skulle finnas nån klass där den platsar men det kanske inte är så?
Frågan är enkel.. Motorn är en 50cc mopedmotor från 1975, men inte sv-såld, får jag köra med den i pro stock eller pro mod?
Vad skoj, då får vi en egen miniklass om jag får klart min nån gång

Hinner inte till första tävlingen, men kanske senare.....
- Patrik E
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 270
- Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
- Ort: Bjurholm
Re: Norrlands reglementet
Hur kan den klassa in i prostock80 då det står i reglerna att det är samma regler som superstock50 förutom fritt antal växlar och 80cc?
I superstock 50 står det (svensksåld)
I superstock 50 står det (svensksåld)

fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Re: Norrlands reglementet
Så här är det !
Om du kör i prostock 80 så
står det att du får ha max 80cc och fritt antal vxl.
Det betyder att om du har en Honda tex. så kan du
trycka in fler vxl. än original i samma block, medans kör du ett
annat fabrikat typ Puch,zündapp,sachs så går det inte.
Därför skrev vi fritt antal vxl. (annars skulle alla köra honda eller hur ) ?
Att vi skrev "svensksåld" var bara därför att moppen skulle
vara max 4vxl. inte en 5 som är spärrad på 5:an tex.
Vi ber om ursäkt om det ställt till det för er !
Om du kör i prostock 80 så
står det att du får ha max 80cc och fritt antal vxl.
Det betyder att om du har en Honda tex. så kan du
trycka in fler vxl. än original i samma block, medans kör du ett
annat fabrikat typ Puch,zündapp,sachs så går det inte.
Därför skrev vi fritt antal vxl. (annars skulle alla köra honda eller hur ) ?
Att vi skrev "svensksåld" var bara därför att moppen skulle
vara max 4vxl. inte en 5 som är spärrad på 5:an tex.
Vi ber om ursäkt om det ställt till det för er !
- Holländaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 391
- Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
- Ort: Harads
- Kontakt:
Re: Norrlands reglementet
Kanon att det kom klarhet i det där nu
Det var precis så jag tänkte, som tur var.. Kanske bra att uppdatera första inlägget i den här tråden för att förtydliga hur reglerna är ang sv-såld eller inte.

Det var precis så jag tänkte, som tur var.. Kanske bra att uppdatera första inlägget i den här tråden för att förtydliga hur reglerna är ang sv-såld eller inte.
Re: Norrlands reglementet
Jajja mensan !!
Det är ändrat
Det är ändrat
