kompressor moppe. bygge av kompressor ideer.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
runevaden
För mycket laddtryck

kompressor moppe. bygge av kompressor ideer.

Inlägg av runevaden »

Jag tänkte visa mitt senaste projekt här. De är en honda mt50 med kompressor. som jag har byggt av en gammal turbo från en saab. När jag fick moppen var motorn helt skuren så det blev helrenovering. Efter det var det dags att trimma. funderade på det där med cetrifugal kompressors. Det viste jag ingen som hade provat. japp sagt å gort började med att svarva ett nytt lager hus å axel till fläkten. Det remmhjulet och remmen(bild ska jag försöka ordna) som jag montera på svänghjulet var till disel pumpen på en D24. Å dett lilla drevet var hemmabyggt. kompressorn drevades upp ca 3 varv så att den fick ca28000 rmp. då var det dags att montera den i ramen det var lite trångt men det gick efter viss ombyggnaation av ramen. det blevså här

[/img]Bild

här va kompressorn i ramen

Bild

knasarn 28 mm borde räck till 65cc hehe.

[/img]Bild

sen var det dax att prova efter många kickar och svordommar startade den. vi mätte laddet knapt 0,1 bar Lite för lite. Så det var bara att tillverka nya drev å skaffa en ny rem. väntar nu på delar. kommer fler bilder och mer info när det är klart me dom nya grejerna.
Senast redigerad av runevaden den tor mar 01, 2007 9:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

ps vill gärna hör vad ni tycker å tror om detta expriment
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Lången
Forumsberoende

Inlägg av Lången »

Hur fixar du smörjningen till turbon..lr ja..kompressorn?
Mattias wikberg
Forumsberoende

Inlägg av Mattias wikberg »

är det inte så jävligt att en turbo måste varva kring 100 000 rpm på en bil innan det laddar på. men din motor är ju 2 liter mindre än en saabmotor så du kanske får det till att funka ändå.
Blir hursomhellst grymt, inte varje dag man ser en kompressormoppe
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

jo en turbo behöver en jävla massa varv men ja fick ju tryck vid 28000. men när den nya remmen kommer å jag har gort nya drev ska jag varva 45-60000 rmp får se vad som går att bygga. å smörjnig tänkte jag inte ha har tätade kullager lager.

Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Kul bygge, har själv varit i liknande tankar, MEN en cetrifugalkompressor är lite speciell.. Eftersom kompressorn måste ha ett visst flöde för att uppbringa en viss tryckskillnad, så behöver den anpassas ganska bra för ändamålet.
I ditt fall, så tror jag det kommer bli problem eftersom du vill uppbringa ett så pass högt tryck i förhållande till flödet, vilket kommer innebära att du bryter igenom pumpgränsen! dvs. impellern kommer vilja gå bakvägen och bladen vill böja på sig... verkningsgraden kommer bli usel och turbon inte allt för långlivad (kanske klarar sig bra med tanke på att den är så kraftig för den lilla effekt).

Om du ändå vill prova detta, så bör du nog söka efter turboaggregat till ngn liten diesel eftersom dom ofta har ganska högt laddtryck i förhållande till effekten.

Nöjer du dig med det låga laddtrycket, så kan det ju fungera till motsvarande flöde.

Oj vilket tråkigt inlägg, men det kanske klarnar lite :roll:

Lycka till

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

intressant fattar inte fiktigt va du menar. men detta kompressor huset e vad jag kan försteå likant som dom som sitter på vw disel d1.6 och d24. men jag vet inte e ganska färsk i turbo värden. menar du att den skulle ta mer effekt än den ger.

Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Coooooolt, om det funkar som det ska ;)
TommyBrand
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

fränt bygge. har själv gått i tankar att bygga turbo på min fiddy.. men det blir inget av det, jag kollar in ditt bygge istället.. :D
kalle_86
För mycket laddtryck

Inlägg av kalle_86 »

Ser riktigt fint ut. Det där är grymt!

Vad kör du med för cylle? Polini?
Vad för rör?

Sätt över motorn på en äldre ram å kom till TTN i sommar å piska lite..

/Olofsson
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

runevaden skrev:intressant fattar inte fiktigt va du menar. men detta kompressor huset e vad jag kan försteå likant som dom som sitter på vw disel d1.6 och d24. men jag vet inte e ganska färsk i turbo värden. menar du att den skulle ta mer effekt än den ger.
ok, du får väl försöka förstå ett kompressordiamgram och sedan fundera ut det själv.. det jag hade i tanke var ett agg från en nyare diesel, dom gamla är ju mer som bensinaggen.

MVH/
Simon

MVH/
Simon
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

ok men jag provar med detta så länge så får vi se vad som händer. Men tror du att det kommer att ge nån effekt övehuvudtaget för du verkar ha koll på det här så komm med mer synpunkter på detta. Annars får jag ta en kompressor från en liten disel å testa.

patrikh
För mycket laddtryck

Inlägg av patrikh »

Har du plockat ut reedventilen? Eftersom innsuget alltid är öppet kommer väl kompressorn att trycka in färskgasen i cylindern och finns det då inte risk att den trycker för mycket så att mycket försvinner ut i avgasporten?
runevaden
För mycket laddtryck

Inlägg av runevaden »

nej dom har ja kvar å om det trycker ut färskgasen får ja sänka laddet på nått sätt. Om jag får högre tryck i insugnings röret än i vev huset kommer reed ventilerna att vara oppna längre.

Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av marmander »

patrikh skrev:Har du plockat ut reedventilen? Eftersom innsuget alltid är öppet kommer väl kompressorn att trycka in färskgasen i cylindern och finns det då inte risk att den trycker för mycket så att mycket försvinner ut i avgasporten?
För mkt? man vill ju få in så mkt som möjligt, problemet blir sedan att bygga ett avstämt avgassystem och porta rätt mm.

Tvåtaktaren som vi har här ombord måste ha laddtryck för att luften inte skall gå tillbaka till insuget, lite annan konstruktion iofs.. 5,2kubikmeters cylindervolym, 20000hk vid 100rpm mm :D

MVH/
Simon
Skriv svar