Lågvarvig motor
Lågvarvig motor
Jag skulle vilja bygga om en vanlig bilmotor så att den varvar max 3000, hur gör jag enklast? Strypningar i insugskanalerna? Slöare kam?
Det jag vill göra är att bygga en traktormotor av en B230.
Det jag vill göra är att bygga en traktormotor av en B230.
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Re: Lågvarvigmotor
Den ska inte orka varva mer? Eller räcker det med varvstopp?
T kamen är ju ett stark kandidat dit isf.. Men käns ju fel att strypa den på effekt med.
T kamen är ju ett stark kandidat dit isf.. Men käns ju fel att strypa den på effekt med.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Lågvarvigmotor
kolla på hur varvstoppen fungerar på en briggs stratton gräsklippare. då behåller du fullt vrid men styr varvet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Lågvarvigmotor
Varvtalsbegränsning i tändningen är inte ett alternativ. Det måste vara nåt så att det inte går att pilla bort.
Effekten spelar väl ingen större roll. En gammal Grålle har väl runt 20hk och de orkar dra en del ändå.
Jens
Har ingen. Hur funkar det?
Effekten spelar väl ingen större roll. En gammal Grålle har väl runt 20hk och de orkar dra en del ändå.
Jens
Har ingen. Hur funkar det?
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Re: Lågvarvigmotor
Antar att du skal ha en förgasarmotor? Det går inte lägga i en ring som spärrar trottelns rörelse i höjdled, och på så vis begränsa varvtalet.
Körde med liknande strypning på mopeden när man skulle in till storstan när man var yngre.
Körde med liknande strypning på mopeden när man skulle in till storstan när man var yngre.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Re: Lågvarvigmotor
Med tanke på att man inte behöver röra gasen mycket för att maxvarva motorn obelastad så blir det förmodligen inte särskilt användbar om man sätter in strypningar som stoppar den vid 3000rpm.
Antar att det gäller A-traktor? Säger inte reglerna att varvtalsstrypningen inte får vara mer än 20% under det varvtal där motorn hade maxeffekte original eller något sånt? I så fall skulle det innebära att motorn du utgår från måste ha maxeffekt vid 3750rpm eller lägre original, och det låter inte helt rimligt.
Antar att det gäller A-traktor? Säger inte reglerna att varvtalsstrypningen inte får vara mer än 20% under det varvtal där motorn hade maxeffekte original eller något sånt? I så fall skulle det innebära att motorn du utgår från måste ha maxeffekt vid 3750rpm eller lägre original, och det låter inte helt rimligt.
Ska det bli A-traktor så kräver SBP svetsade strypningar i topplocket eller liknande. Måste vara en större operation för att få bort det alltså.Sleeper_86 skrev:Antar att du skal ha en förgasarmotor? Det går inte lägga i en ring som spärrar trottelns rörelse i höjdled, och på så vis begränsa varvtalet.
Re: Lågvarvigmotor
Ev a-traktor, men hemmabyggd annan traktor/stationärmotor i första hand. Vill inte att den ska kunna varvas sönder av misstag.
Re: Lågvarvigmotor
För att det ska bli vettigt måste både vridmoment och effekt börja avta INNAN varvstoppet går in.
Som ex måste vridmomentstoppen vara vid ca 2000rpm och maxeffekt vid 2500rpm. Utan att man släpper på gasen.
Plasta ner insugskanalerna till (Typ) 15-20mm i diameter och gör superklena avgasrör till att börja med. Sedan vore det ju bra om du hittar en kam som är tillräckligt lågvarvig. humm.... Svårast. Kanske går att slipa om.
Enligt kompisen som byggde traktor till sin grabb, så MÅSTE motorn gå på fullt skaft enligt motortillverkarens specifikationer. Tror det var 5700 rpm på Volvo 940. Fanns ingen prutmån. Till och med besiktningen tycker att det var galenskap, men reglerna sa så....
Mats
Som ex måste vridmomentstoppen vara vid ca 2000rpm och maxeffekt vid 2500rpm. Utan att man släpper på gasen.
Plasta ner insugskanalerna till (Typ) 15-20mm i diameter och gör superklena avgasrör till att börja med. Sedan vore det ju bra om du hittar en kam som är tillräckligt lågvarvig. humm.... Svårast. Kanske går att slipa om.
Enligt kompisen som byggde traktor till sin grabb, så MÅSTE motorn gå på fullt skaft enligt motortillverkarens specifikationer. Tror det var 5700 rpm på Volvo 940. Fanns ingen prutmån. Till och med besiktningen tycker att det var galenskap, men reglerna sa så....
Mats
Re: Lågvarvigmotor
Slå Elleman i gbg en signal. vill minnas att det är några dårar på chalmers som experimenterar med rödblockare som ska varva lite o gå snålt. Slipar tydligen om kammen "tvärtom"
mvh
mvh
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: Lågvarvigmotor
svag fjäder i fördelaren så den inte varvar mer en 3000?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Re: Lågvarvigmotor
När det gäller a-traktor så står det inget speciellt i reglerna. http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr019.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Eller finns det fler regler? Och vart finns de?
Eller finns det fler regler? Och vart finns de?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Lågvarvigmotor
Bilprovningen har haft förenklade regler med bilder osv på deras hemsida men de försvann för ett par år sedan för revidering....
Men en a-traktor måste varva minst dit max effekt tas ut. De ända alternativen är att växla ner genom antingen dubbla lådor (enkelt och vanligast) eller genom omdrevning av originallåda (dyrt och ovanligt, men ska vara godkänt). Det finns även någon som fått igenom en framhjulsdriven skoda pickis med planetväxlar på drivaxlarna.
Sen vad som gäller när just DU besiktar kan variera. Olika besikningsgubbar är olika hårda, vissa släpper igenom det mesta.
Men en a-traktor måste varva minst dit max effekt tas ut. De ända alternativen är att växla ner genom antingen dubbla lådor (enkelt och vanligast) eller genom omdrevning av originallåda (dyrt och ovanligt, men ska vara godkänt). Det finns även någon som fått igenom en framhjulsdriven skoda pickis med planetväxlar på drivaxlarna.
Sen vad som gäller när just DU besiktar kan variera. Olika besikningsgubbar är olika hårda, vissa släpper igenom det mesta.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Lågvarvigmotor
så bilprovningen har haft egna regler som inte är lagar? Nu finns det andra aktörer, de kanske nöjer sig med lagstiftningen. För övrigt väldigt underligt om bilprovningen inte skulle rätta sig efter lagstiftningen.
Att gubbarna är olika vet jag, men jag måste ju ha några regler att följa.
Att gubbarna är olika vet jag, men jag måste ju ha några regler att följa.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1304
- Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
- Ort: Norrtälje
- Kontakt:
Re: Lågvarvigmotor
Jag har aldrig använt lagtexten som underlag när jag byggt mina traktorer utan utgått ifrån bilprovningens förenklade version. De borde ju inte ha hittat på något eget i den texten som inte stöds i lagtexten.
Men om man lusläser lagtexten och inte hittar mer än det jag hittade snabbt: A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. så borde de ju egentligen inte kunna säga något. Konstigt är det :s
Men om man lusläser lagtexten och inte hittar mer än det jag hittade snabbt: A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. så borde de ju egentligen inte kunna säga något. Konstigt är det :s
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Re: Lågvarvigmotor
lyfter denna. Jag vill fortfarande bygga en traktormotor och inte till a-traktor.