Lågvarvig motor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
loop
Forumsberoende

Lågvarvig motor

Inlägg av loop »

Jag skulle vilja bygga om en vanlig bilmotor så att den varvar max 3000, hur gör jag enklast? Strypningar i insugskanalerna? Slöare kam?
Det jag vill göra är att bygga en traktormotor av en B230.
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Re: Lågvarvigmotor

Inlägg av Sleeper_86 »

Den ska inte orka varva mer? Eller räcker det med varvstopp?

T kamen är ju ett stark kandidat dit isf.. Men käns ju fel att strypa den på effekt med.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kolla på hur varvstoppen fungerar på en briggs stratton gräsklippare. då behåller du fullt vrid men styr varvet.
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Varvtalsbegränsning i tändningen är inte ett alternativ. Det måste vara nåt så att det inte går att pilla bort.
Effekten spelar väl ingen större roll. En gammal Grålle har väl runt 20hk och de orkar dra en del ändå.

Jens
Har ingen. Hur funkar det?
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Antar att du skal ha en förgasarmotor? Det går inte lägga i en ring som spärrar trottelns rörelse i höjdled, och på så vis begränsa varvtalet.

Körde med liknande strypning på mopeden när man skulle in till storstan när man var yngre.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Med tanke på att man inte behöver röra gasen mycket för att maxvarva motorn obelastad så blir det förmodligen inte särskilt användbar om man sätter in strypningar som stoppar den vid 3000rpm.

Antar att det gäller A-traktor? Säger inte reglerna att varvtalsstrypningen inte får vara mer än 20% under det varvtal där motorn hade maxeffekte original eller något sånt? I så fall skulle det innebära att motorn du utgår från måste ha maxeffekt vid 3750rpm eller lägre original, och det låter inte helt rimligt.
Sleeper_86 skrev:Antar att du skal ha en förgasarmotor? Det går inte lägga i en ring som spärrar trottelns rörelse i höjdled, och på så vis begränsa varvtalet.
Ska det bli A-traktor så kräver SBP svetsade strypningar i topplocket eller liknande. Måste vara en större operation för att få bort det alltså.
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

Ev a-traktor, men hemmabyggd annan traktor/stationärmotor i första hand. Vill inte att den ska kunna varvas sönder av misstag.
mats757
För mycket laddtryck

Inlägg av mats757 »

För att det ska bli vettigt måste både vridmoment och effekt börja avta INNAN varvstoppet går in.
Som ex måste vridmomentstoppen vara vid ca 2000rpm och maxeffekt vid 2500rpm. Utan att man släpper på gasen.

Plasta ner insugskanalerna till (Typ) 15-20mm i diameter och gör superklena avgasrör till att börja med. Sedan vore det ju bra om du hittar en kam som är tillräckligt lågvarvig. humm.... Svårast. Kanske går att slipa om.

Enligt kompisen som byggde traktor till sin grabb, så MÅSTE motorn gå på fullt skaft enligt motortillverkarens specifikationer. Tror det var 5700 rpm på Volvo 940. Fanns ingen prutmån. Till och med besiktningen tycker att det var galenskap, men reglerna sa så....

Mats
nilsan
För mycket laddtryck

Inlägg av nilsan »

Slå Elleman i gbg en signal. vill minnas att det är några dårar på chalmers som experimenterar med rödblockare som ska varva lite o gå snålt. Slipar tydligen om kammen "tvärtom"
mvh
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

svag fjäder i fördelaren så den inte varvar mer en 3000?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

När det gäller a-traktor så står det inget speciellt i reglerna. http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2003nr019.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Eller finns det fler regler? Och vart finns de?
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Bilprovningen har haft förenklade regler med bilder osv på deras hemsida men de försvann för ett par år sedan för revidering....

Men en a-traktor måste varva minst dit max effekt tas ut. De ända alternativen är att växla ner genom antingen dubbla lådor (enkelt och vanligast) eller genom omdrevning av originallåda (dyrt och ovanligt, men ska vara godkänt). Det finns även någon som fått igenom en framhjulsdriven skoda pickis med planetväxlar på drivaxlarna.
Sen vad som gäller när just DU besiktar kan variera. Olika besikningsgubbar är olika hårda, vissa släpper igenom det mesta.
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

så bilprovningen har haft egna regler som inte är lagar? Nu finns det andra aktörer, de kanske nöjer sig med lagstiftningen. För övrigt väldigt underligt om bilprovningen inte skulle rätta sig efter lagstiftningen.

Att gubbarna är olika vet jag, men jag måste ju ha några regler att följa.
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Jag har aldrig använt lagtexten som underlag när jag byggt mina traktorer utan utgått ifrån bilprovningens förenklade version. De borde ju inte ha hittat på något eget i den texten som inte stöds i lagtexten.
Men om man lusläser lagtexten och inte hittar mer än det jag hittade snabbt: A-traktorns hastighet på lägsta växeln skall vara högst 10 km/h vid 2/3 av ursprungsmotorns maximala varvtal. så borde de ju egentligen inte kunna säga något. Konstigt är det :s
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
loop
Forumsberoende

Inlägg av loop »

lyfter denna. Jag vill fortfarande bygga en traktormotor och inte till a-traktor.
Skriv svar