BorgWarner EFR turbo

Diskussioner för erfaret folk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev: Du har ju ingen flödesbänk Patrik så hur vet du att det blir nån skillnad?

För att konkretisera lite.
Vad skulle skillnaden bli i inloppet om kompressorn drar in luften eller om en flödesbänk gör det?
Givetvis förutsatt att det enda som skiljer är locken.

Erland
Bara för jag inte har en flödesbänk betyder det väl inte att jag är helt oinsatt i flöden, och världen är så mycket större än Sävarturbos forum, finns info för den som vill leta.

Och det är just den skillnaden vi har pratat om, vad är det för skillnad på att en jetmotor drar luften istället för en turbo?
där är skillnaden ganska påtaglig, i jetmotorn går luften 'rakt' genom turbin.
I en turbo svänger luften 90grader och ut mot periferin(diffusern), det gör saker med flödet, det blir inte längre att jämnföra med ett flöde i ett rakt rör, flera cm(underdrift) före impellern ändrar juh luften 'form/turbulens' för att lättast kunna trycka sig in i impellern.
Varav jag kan se i mitt rör samt i turboinloppet att det är en ganska 'stor' virvel, likt en tromb eller liknande inuti röret.
Tester har gjorts på att stanna upp den där virveln och få ett lite mera laminärt flöde som träffar impellern, faktiskt med gott resultat.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:52 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Big Al skrev:
Jens Gustavsson skrev: skulle va kul om vår riktiga turbo expert på forumet crister J kommer med mer info
Men jag då? :\ :lol:

:) jo måste säga att du kommer med mer och mer vettiga inlägg Alexander :thumbright: vi vill bara ha mer experiment och tester från verkligheten. ta med några turbos sen kan vi testa dem på nån gammal B230 8v och jämföra mot en orginal Holset nån gång i min broms bänk.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Bild
lite mera att gnägga om...
att få död på virveln framför impellern...
Ska visst ha ökat flödet 4% på samma diam.
///AMG
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag mins Buddy Ingersoll jobbade med att snurra luften före turbon redan på tidigt -80 tal :thumbright:
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:
Erland Cox skrev: Du har ju ingen flödesbänk Patrik så hur vet du att det blir nån skillnad?

För att konkretisera lite.
Vad skulle skillnaden bli i inloppet om kompressorn drar in luften eller om en flödesbänk gör det?
Givetvis förutsatt att det enda som skiljer är locken.

Erland
Bara för jag inte har en flödesbänk betyder det väl inte att jag är helt oinsatt i flöden, och världen är så mycket större än Sävarturbos forum, finns info för den som vill leta.

Och det är just den skillnaden vi har pratat om, vad är det för skillnad på att en jetmotor drar luften istället för en turbo?
där är skillnaden ganska påtaglig, i jetmotorn går luften 'rakt' genom turbin.
I en turbo svänger luften 90grader och ut mot periferin(diffusern), det gör saker med flödet, det blir inte längre att jämnföra med ett flöde i ett rakt rör, flera cm(underdrift) före impellern ändrar juh luften 'form/turbulens' för att lättast kunna trycka sig in i impellern.
Varav jag kan se i mitt rör samt i turboinloppet att det är en ganska 'stor' virvel, likt en tromb eller liknande inuti röret.
Tester har gjorts på att stanna upp den där virveln och få ett lite mera laminärt flöde som träffar impellern, faktiskt med gott resultat.

Det är inga problem att flöda en komplett turbo genom att suga genom utloppet och samtidigt få impellern att rotera.
Vad skulle skillnaden då vara? Vill man göra det jobbigare kan man driva turbon med en elmotor och mäta flödet på
utloppssidan. Hur gör du när du tillverkar en restriktor till en turbo utan flödesbänk? Hur verifierar du ditt arbete?

Det går inte att få laminärt flöde innan impellern, det är en fysikalisk omöjlighet.
Turbulens är ett tillstånd som uppstår över ett visst Reynoldstal, 2000 och uppåt.
Turbulens är väldigt svår att beskriva så du får kolla på nätet.

Erland
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Bild
lite mera att gnägga om...
att få död på virveln framför impellern...
Ska visst ha ökat flödet 4% på samma diam.
Om du har en virvel i röret innan det där inloppet lär inte de små skårorna i ytan stoppa den.
Det är snarare en försäljningsgimmick som ska se fräck ut.
Vad är det som bildar virveln i inloppsröret?
Har nån mätt med en swirlmeter att den verkligen finns där?
Varför skulle den sänka flödet?
Med tanke på vilken hastighet impellern har måste virveln vara försumbar,
inte ens en promille av rotationen om du kan se spår av den i inloppet.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Erland Cox skrev:
Det går inte att få laminärt flöde innan impellern, det är en fysikalisk omöjlighet.

Erland
Du läser juh mina inlägg som fan läser bibeln.
Skrev jag nånstans att vi hade ett laminärt flöde?

detta skrev jag:
Kadett4wd skrev:Tester har gjorts på att stanna upp den där virveln och få ett lite mera laminärt flöde som träffar impellern, faktiskt med gott resultat
Då jag till trots är begåvad med läs och skrivförståelse till skillnad mot andra lade jag energi på att läsa meningen om och om igen för att försöka läsa en missförståelse, jag lyckas inte.
Utan jag läser det som att jag ville förmedla att det finns olika grader av turbulens, eller olika amplitud kanske är rätt ord.
///AMG
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Det finns inget lite mera laminärt. Turbulent är ett svårbeskrivligt och i princip obegripligt tillstånd
men har flödet väl slagit om från laminärt till turbulent så är det turbulent och inte lite mer laminärt.
Reynolds som Reynoldstalet är uppkallat efter gjorde tester med ett glasrör i ett stort akvarium.
Han ledde in bläck i glasröret från ett mindre rör och vid låga flödeshastigheter blandade inte bläcket
sig med vattnet, flödet var laminärt. Över en viss hastighet däremot blandade sig bläcket med vattnet,
flödet slog om till turbulent.

Hade du svar på frågorna jag ställde med all din läsförståelse?

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den tor maj 26, 2011 8:46 pm, redigerad totalt 1 gånger.
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Ja, det finns grader av turbulent flöde, men knappast av laminärt flöde. det är som att vara lite gravid.... Som jag ser det så är man antingen eller... :lol:
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kadett4wd skrev:Fan!,, Man skulle behöva råna nån bank för att få klart alla projekt man har stående *lol*
Been there done that men det kostade mer tid än det gav pengar.

Erland
Senast redigerad av Erland Cox den fre maj 27, 2011 4:18 am, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:56 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Efter alla diskussioner ang flöde med olika typer av inlopp så gick jag en runda i verkstan och plockade ihop vad jag hade liggande och mätte. Jag fick ihop två nästan lika storlekar på inlopp men med helt olika design.
Dessa var en styck Schwitzer S3, 66mm inducer och då 67mm inlopp (0,5mm frigång) samt en styck Holset HX55 utan upptagen antisurge, 65mm inducer och då 66mm inlopp.
Bild
Bild

Jag tog med kompressorhusen till Erland och vi testade dessa med enklast möjliga metod i hans flödesbänk.
För att isolera ut själva inloppet och inte påbörja en diskussion ang snäckans och impellernas utformning så flödade vi endast inloppet rakt igenom utan några avancerade styrningar alls.
Bild

Efter rond 1 så flödade Holset bäst trots mindre diameter, så vi ville ge Schwitzern en ärlig chans och försöka porta till en snyggare tratt. Holset har ju en "virtuell" tratt inbyggd i sin design med den större anslutningen iom gjutningen till antisurge.
Då det tidigare påvisats bilder på t.ex Garrett GT35R med sådant inlopp så fick vi göra en enklare portning av Schwitzern.
Bild
Bilden är tagen med svarven igång såklart, men det syns inte pga kort slutartid+blixt.

Bild
Resultatet kom direkt och nu flödade den avsevärt bättre än Holset.
Nu började det bli intressant. Nästa steg var såklart att porta Holset med. Dock var den lite klurigare att porta då man måste tänka i två steg samtidigt, dels hur luften flödar med slang kopplad, dels hur den virtuella tratten fungerar.

Bild

Resultatet blev inte vad vi väntat oss. Den flödade sämre.
Efter diskussion och funderande kom vi fram till att Holset är mer komplicerad att porta och behöver nog mer arbete både i svarv och flödesbänk för att få till bra, men den har bättre potential med sin större slanganslutning trots mindre inloppsdiameter. Skillnaden på area i inloppet är 3% till Schwitzerns fördel, vilket man bör ta med i nedanstående siffror.

Resultat i siffror (uppmätt vid 3" vattenpelare och omräknat till 28"):
Oportad Schwitzer: 1014,9 CFM
Oportad Holset: 1081,5 CFM
Portad Schwitzer: 1112,0 CFM
Portad Holset: 1054,3 CFM

Sammanfattning: Istället för att gissa och tro en massa så testar vi!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Vadå gissa och tro?
Jag visste det var så juh, skrev juh till o med i nåt inlägg att info finns för den som vill leta.

edit: tillägg
Men är det inte bra att jag finns då?
Nu fick ni juh nåt att testa och bidra till andra med.
Senast redigerad av Kadett4wd den fre maj 27, 2011 7:30 am, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Skriv svar