Bara för jag inte har en flödesbänk betyder det väl inte att jag är helt oinsatt i flöden, och världen är så mycket större än Sävarturbos forum, finns info för den som vill leta.Erland Cox skrev: Du har ju ingen flödesbänk Patrik så hur vet du att det blir nån skillnad?
För att konkretisera lite.
Vad skulle skillnaden bli i inloppet om kompressorn drar in luften eller om en flödesbänk gör det?
Givetvis förutsatt att det enda som skiljer är locken.
Erland
Och det är just den skillnaden vi har pratat om, vad är det för skillnad på att en jetmotor drar luften istället för en turbo?
där är skillnaden ganska påtaglig, i jetmotorn går luften 'rakt' genom turbin.
I en turbo svänger luften 90grader och ut mot periferin(diffusern), det gör saker med flödet, det blir inte längre att jämnföra med ett flöde i ett rakt rör, flera cm(underdrift) före impellern ändrar juh luften 'form/turbulens' för att lättast kunna trycka sig in i impellern.
Varav jag kan se i mitt rör samt i turboinloppet att det är en ganska 'stor' virvel, likt en tromb eller liknande inuti röret.
Tester har gjorts på att stanna upp den där virveln och få ett lite mera laminärt flöde som träffar impellern, faktiskt med gott resultat.