Amazon b20 förgasarturbo / Bilder
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Amazon b20 förgasarturbo / Bilder
Hej
Har just satt igång ett projekt som jag tänkte dela med mig av. Målet är att bygga en körbar b20 förgasarturbo på 300hk+ och passa in den i en Amazon. Detta är vad jag tänkt mig men har också fått många välbehövliga tips av Jens Gustavsson Tack jens!
Motor: B18 borrad till b20 i fräscht skick med hårdare stakar och smidda kolvar, nybalanserad vev osv. (bättre än en orginal b20 iaf.) En 44/35 topp upportad och sänkt till något lägre kompa inte alltför lågt. Dubbla fjädrar, kraftigare stötstänger osv. Kamaxel som passar till övrig setup och ändamål.
Insug/grenrör/turbo: Ska få tag i ett fint 36/36 insug och modda det så att en SU hs8 passar som handen i handsken på det och göra det flödesvänligare. Org. grenrör och sedan en adapter vidare till ett Schwitzer s200 aggregat elr liknande. Intercooler som passar bra har inte kollat upp det ännu dock. Tips på storlek till wastegaten? Eller på en modell ni tror skulle vara bra?
Bränsle: Har hört att en bosch 044 pump funkar fint så en sådan får det bli eller är det overkill till min effekt? Kanske finns vettigare alternativ? 10-12mm bränsleledningar och en malpassi btr för dubbelförgasarturbo(väldigt behändigt att koppla en bränsletrycksmätare i den ena av de två förgasar anslutningarna) Bränsletank vet jag inte riktigt bör jag uppgradera från orginal ?
Transmission/upphängning: En getrag 260 låda vet att det är overkill men eftersom jag har en sprängkåpa liggandes och jag vet att i framtiden kommer effekten öka och då står jag ändå där och måste slänga upp en låda som tål. Jag har funderingar över 1031 bakaxel och allmänt uppgraderade dämpare bromsar och upphängning. Men i nuläget känns det först som att jag vill få en fungerande motorsetup och ekonomin tillåter inte mycket mer heller.
Givare/tändning osv.: Jag ska köra med bb lambda för att ordentligt se hur motorn mår och hur jag ska ställa in den. Jag ska mest troligt köra med en alufördelare men tillåter inte pengarna blir det att stumma en original. Är uppgraderad tändspole ett måste tror ni?
Detta är inte vad jag har hemma har bara en bråkdel av alla dessa saker men har på allvar börjat håva in så sakteliga
Konceptet är lite högre komp och lite mindre ladd och noga inställningar och ordentligt byggt(kniper pengarna kan man iallafall göra så ordentligt som man kan själv)
Till sist skulle jag vilja säga att detta är ett projekt som inte kommer att stressas med och naturligtvis kommer saker och ting förändras under projektets gång. Jag är inte nära fullärd och hoppas ni kommer dela med er av era erfarenheter och åsikter om projektet.
bilder på block och topp kommer snart..
Har just satt igång ett projekt som jag tänkte dela med mig av. Målet är att bygga en körbar b20 förgasarturbo på 300hk+ och passa in den i en Amazon. Detta är vad jag tänkt mig men har också fått många välbehövliga tips av Jens Gustavsson Tack jens!
Motor: B18 borrad till b20 i fräscht skick med hårdare stakar och smidda kolvar, nybalanserad vev osv. (bättre än en orginal b20 iaf.) En 44/35 topp upportad och sänkt till något lägre kompa inte alltför lågt. Dubbla fjädrar, kraftigare stötstänger osv. Kamaxel som passar till övrig setup och ändamål.
Insug/grenrör/turbo: Ska få tag i ett fint 36/36 insug och modda det så att en SU hs8 passar som handen i handsken på det och göra det flödesvänligare. Org. grenrör och sedan en adapter vidare till ett Schwitzer s200 aggregat elr liknande. Intercooler som passar bra har inte kollat upp det ännu dock. Tips på storlek till wastegaten? Eller på en modell ni tror skulle vara bra?
Bränsle: Har hört att en bosch 044 pump funkar fint så en sådan får det bli eller är det overkill till min effekt? Kanske finns vettigare alternativ? 10-12mm bränsleledningar och en malpassi btr för dubbelförgasarturbo(väldigt behändigt att koppla en bränsletrycksmätare i den ena av de två förgasar anslutningarna) Bränsletank vet jag inte riktigt bör jag uppgradera från orginal ?
Transmission/upphängning: En getrag 260 låda vet att det är overkill men eftersom jag har en sprängkåpa liggandes och jag vet att i framtiden kommer effekten öka och då står jag ändå där och måste slänga upp en låda som tål. Jag har funderingar över 1031 bakaxel och allmänt uppgraderade dämpare bromsar och upphängning. Men i nuläget känns det först som att jag vill få en fungerande motorsetup och ekonomin tillåter inte mycket mer heller.
Givare/tändning osv.: Jag ska köra med bb lambda för att ordentligt se hur motorn mår och hur jag ska ställa in den. Jag ska mest troligt köra med en alufördelare men tillåter inte pengarna blir det att stumma en original. Är uppgraderad tändspole ett måste tror ni?
Detta är inte vad jag har hemma har bara en bråkdel av alla dessa saker men har på allvar börjat håva in så sakteliga
Konceptet är lite högre komp och lite mindre ladd och noga inställningar och ordentligt byggt(kniper pengarna kan man iallafall göra så ordentligt som man kan själv)
Till sist skulle jag vilja säga att detta är ett projekt som inte kommer att stressas med och naturligtvis kommer saker och ting förändras under projektets gång. Jag är inte nära fullärd och hoppas ni kommer dela med er av era erfarenheter och åsikter om projektet.
bilder på block och topp kommer snart..
Senast redigerad av CalleSandis den fre apr 20, 2012 2:53 pm, redigerad totalt 2 gång.
MVH
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 7:12 pm
- Ort: Östersund/bräcke
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo
det blir kul att se va man kan få ut med lite jobb ur en su tryck anläggning.
hoppas på lite bromsning i sävar också mot vintern så att bränsle och tändning blir rätt.
hoppas på lite bromsning i sävar också mot vintern så att bränsle och tändning blir rätt.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Det går alldeles utmärkt nya ventiler, styrningar, ståldrevsats, och lite packningar är påväg upp nu från kg. Fick bli 44mm insug och 38.5mm avgasventiler. I och med drevsatsen och eventuellt amazonköp idag så får jag kanske ändå någonting att pilla med medans toppen tar en tur till Jens
Jo det skulle vara kul att komma ner dit en sväng till vintern!

MVH
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo
skulle va väldigt coolt med 300+ hk ur en enkel Su motor. har funderat mer på konseptet och ser inga större problem bara man får bestycka nån dag eller två i bänken.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 505
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Ska bli intressant hur mycket effekt man kan plocka ur en Su! Följer detta med spänning 

How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Det har gått ett tag sedan senaste uptade men är mest i inköpsstadiet ännu.
dock kan jag meddela att ett mysigt s200 agg är på g hit upp samt btr och lite annat så som motorkuddar och topplocksbackning ska beställas imon . en frän sak är att en tallgrön amazon också ska hämtas i veckan och topplock med tillbehör är på väg ner till jens...
Härligt när det händer någonting:)

Härligt när det händer någonting:)
MVH
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo
har lite funderingar ..
min topp är nog inte hemma på en månad och bilen är här till helgen. skulle då gärna börja bygga grenrör och så mycket som möjligt innan toppen kommer tillbaka. då tänkte jag eftersom bilen har en b20 i sig när jag köper den kan jag lika gärna bygga grenrör, tryckrör osv. runtom den motorn sedan bara byta motor när toppen anlänt
eller är jag ute och cyklar?
min topp är nog inte hemma på en månad och bilen är här till helgen. skulle då gärna börja bygga grenrör och så mycket som möjligt innan toppen kommer tillbaka. då tänkte jag eftersom bilen har en b20 i sig när jag köper den kan jag lika gärna bygga grenrör, tryckrör osv. runtom den motorn sedan bara byta motor när toppen anlänt

MVH
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Jag tyckte mig se något stort och snäckformat i fönstret idag när jag körde förbi huset ditt?! 

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Jag visste du skulle dras till mitt hus som flugor till koskit när du fått nys att jag fått hem turbon;)
Skämt åsido så hämtade jag ut turbon idag fräsch som faen
Ledsen för inga bilder än så länge men ska fixa några när amazonen är hämtad
Skämt åsido så hämtade jag ut turbon idag fräsch som faen

Ledsen för inga bilder än så länge men ska fixa några när amazonen är hämtad

MVH
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Väntar med spänning på bilder. Mera laddtryck till gällivare det gillar vi 

Christian Hörning / 0730438298
Hörnings svets och fordonsreparationer
Hörnings svets och fordonsreparationer
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo
ja det blir ju perfekt att du börjar med turbosystemet medans jag fixar till topp och kammaxel här i sävar framöver.
fick du tag i nått fint weber 36/36 insug?
fick du tag i nått fint weber 36/36 insug?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Ja det skadar inte !=D
Jo ibland klickar det i hjärnan också:) nej men har ej heller hunnit leta det ännu det droppar nog in här nästa vecka eller liknande
Jo ibland klickar det i hjärnan också:) nej men har ej heller hunnit leta det ännu det droppar nog in här nästa vecka eller liknande

MVH