dt 50 50cc racer

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Filip L
Forumsberoende

dt 50 50cc racer

Inlägg av Filip L »

bestämde att jag kunde göra om den här tråden till en projekt tråd eller liknande, har aldrig haft en projekt tråd förr så ska bli kul att prova :)
målet är att den ska gå 201m på under 14,5 sekunder någon gång under sommaren 2012 eller 100 km/h i topspeed :)
efter 30 minuters korttagande med en kamera jag inte har en aning om hur den funka så lyckades jag ta 6 suddiga och helt ointressanta bilder :hihi:

pärlan som den står nu
Bild
lyckades sänka sadeln och skärmen ca 7-10cm :)
Bild
cylindern, har inte blåst rent sen jag va och filade i den :whistle:
Bild
pappas stolthet :roll: mycket kärlek nerlagt på dethär röret.
Bild
och sen avlutar jag med lite söndags mys, 1 stycke header i papper (hoppas det klarar värmen som blir när man kör) :D
Bild

kommentera, framtida updateringar kommer bli längre fram i tråden.
Senast redigerad av Filip L den sön nov 20, 2011 6:09 pm, redigerad totalt 2 gång.
Blommen
För mycket laddtryck

Re: d50mx 50cc trim frågor

Inlägg av Blommen »

Till å börja med så kommer du behöva större än 22mm fögge skulle ja tro. Reedkorgen, det är svårt att säga om dem räcker till när man inte ser bild. Am6 reedkorgar passar med lite filning i cyllen och en reedspacer. Tror du ska ha nått värre än Luhao rör om du vill åka 80 på 50cc. Kopplingen är lättast å svarva om till 3lamells då borde den orka hålla i. Orgtändningen hänger nog med till 10k iaf skulle ja tro. Göra om cyllen till en 7t eller bredda boosten så mycket det "går" hjälper och är nog nödvändigt. 80 kmh är nog inte det lättaste med org delar men det är klart det går.
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Kasta originalreeden. Kasta Luahoröret. Svarva om kopplingen för 3-lamells.
Tändningen klarar alla varvtal man vill köra på med bara 4 växlar med stora steg mellan 3:an och 4:an (överväg 5vxl låda, leta i norge - där satt dom original).

En vanlig 50cc trimcylinder på dessa brukar ju klara runt 70km/h, jag ser ingen anledning till att man inte skulle passera det med god marginal om man portar cylindern lite vassare, har avstämt rör och resten som passar till det. Anser dock att 22mm förgasare räcker utmärkt!

Det var allt jag hinner nu, folkrace om en stund!
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

De går till o med 70 med std förgasaren med lite vilja.

Kolla upp topplocket,, de är totalt befriade från squishspalt std, fixar man det brukar DT´n vakna till.
Det finns juh två st eftermarknadsrör till DT,, ett högvarvs och ett lågvarvs, jag skulle välja högvarvsröret.
Ingen idé att försöka få nå lågvarvsvrid ur 50cc ;)
Se till att det andas bra i luftburken, har sett en del trimma DT och Honda MT utan att se till att luft flödar ordentligt in i luftburken, mao spelar ingen roll hur stor förgasare man har.
Sen är det bara å snygga till cylindern, behöver inte ändra porttiderna nämnvärt bara bredda utblås och se till att luft strömmar mjukt å fint i vevhuset.
Tips är att köpa 4läppars reedkorg som är till just DT, kostar inte många kr.

En arbetskamrats DT vart å göra ca 75km/h efter jag bara snyggat upp grejerna lite, då med std förgasare och modden jag räknar upp ovan.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Sleeper_86
Forumsberoende

Inlägg av Sleeper_86 »

Säkert 10 år sen, men jag körde med högvarvs effektrör, urpluggat originalinsug, originalförgasare något borrad (12mm har jag mig) 14k fram och standrad bak, samt rejält avplanad topp. blev rätt trevlig karaktär, varvade inte riktigt som 5½orna men man blev inte lång efter i accet.

Gjorde ca 65-70km beroende väder. så 75-80 borde inte vara några som helst problem med lite filning.
//Jimmy

Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

man tackar för all feedback!

jag kastar reedsen;) jag hittade 4 läppars kolfiber reeds till dt50 som jag tror jag ska köpa istället,

blommen, göra om till 7t? och boosten är spolkanalen mitt emot utblåset?

kadett, ska jag fixa squishspalt och köra helt o planat? vet du namnet på de hög varviga röret? har för mig att det är luhao som är hög varvigt, ska jag köra med orginal luftburken?

tar mig en titt på kopplingen senare idag och tror jag väntar med 5vxl låda och ser hur de går med 4 först.

tack än en gång för all feedback:)
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Vill du åka fort ska du inte bry dig om de rör som finns att köpa till DT, det du kan välja mellan då är skräp och ännu sämre skräp. Jamarcol & luaho är skitrör som nån konstruerat efter ögonmått på 80-talet, och dom borde ha hamnat på soptippen på 80-talet också. Bygg avstämt eller modda dit något bra trimrör till någon modern moppe, dom är betydligt bättre.

Du kan köra med luftburken om du gör dig av med insugningsljuddämparen (gummisnorkeln under sadeln).
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

a det var något sånt jag trodde om domdär 300kr's rören:)

skulle ett am6 rör vara helt omöjligt att modda dit?
Blommen
För mycket laddtryck

Inlägg av Blommen »

7t innebär att man har 7st transfer portar. Boosten är mitt emot avgas ja. Ja skulle endå vill ha 20mm fögge iaf men va vet ja :)
Klart ett ma6 rör skulle gå att få dit men man hade nog fått modda rätt mycket skulle ja tro.
Senast redigerad av Blommen den tor jun 02, 2011 3:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

vart skulle jag lyckas kläme in 2 portar till? har granskat cylindern och det ända vettiga stället jag kan tänka mig är mellan boosten och de andra spol portarna men då krockar det med kolvrings gapet :( jag har 22mm är väl bara bättre? :thumbright:
Blommen
För mycket laddtryck

Inlägg av Blommen »

Mellan spolarna och boosten får man dit extra portar ja. Ja hade 45mm k50 kolv så dem spåren klarade sig :)
Jadå 22mm blir nog bra .
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

jag breddade boosten istället eftersom de vart så mycket jobb med att göra egna portar, breddade även avgasporten ca 2-3mm åt båda hållen samt öppnade upp utblåset så det blev mer öppet (fortfarande samma port höjder allt) något annat jag ska göra innan jag sätter ihop motorn? jag är skepptisk på att jag ska kunna få ur något varv med så kort öppentid på avgas porten men jag lämnar över det till er mer kunniga trimmare. undrar också om jag bara ska låta de 4 små spol portarna vara orörda?

är fortfarande på jakt efter ett bra rör, hör av er om ni har ett högvarvigt rör liggandes som kan passa utan stora modifieringar på en dt50 :thumbright:
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Originaldurationerna i 1hk-cylindern är helt oanvändbara om man vill åka fort, för att ens likna en vanlig köpetrimcylinder behöver avgas höjas ca 6mm och spolportar ca 2mm. Spolportar (egentligen alla portar i cylindern) höjes enklast genom att man lägger en distansplatta under cylindern, betydligt lättare än att slipa rätt form och vinklar i spolportarnas överkant - kräver dock kompensation på cylinder eller topplock för att få rätt kompression igen. Mycket enklare att slipa ner spolportarnas nerkant så dom öppnas fullt vid nedre dödpunkt, och nerkanten på poretn är betydligt mindre viktig att den blir bra än överkanten eftersom överkanten bestämmer hur färskgasen spolas in i cylindern.

Du borde nog ha låtit bli att bredda avgasporten, 25mm bredd plus 2-3mm i varje kant blir 29-31mm. Du är uppe på vad som kan vara lämpligt i en 45mm-cylinder som man vill ska hålla ihop en stund...
Filip L
Forumsberoende

Inlägg av Filip L »

avgas var ca 27-29mm( kanske bara tog bort så lite?) men tror du den endå klarar sig?
om jag lägger en distans platta under cylindern minskar väl öppettiderna? förklara gärna vad du menar :D
G-son
Forumsberoende

Inlägg av G-son »

Om du flyttar upp cylindern t.ex. 2mm blir resultatet detsamma som att du höjer alla portar 2mm (men med bieffekten att portarnas nerkant också kommer upp 2mm, oftast en bra bit över kolven vid nedre dödpunkt så man måste slipa ner nerkanten i portarna så dom öppnas helt).

Motorer med kolvstyrt insug får kortare duration på insuget, alla andra portar får längre duration. Och eftersom du inte har kolvstyrt insug på den motorn är det inget du behöver fundera över.
Skriv svar