BorgWarner EFR turbo

Diskussioner för erfaret folk
J.Lundin
Forumsberoende

Re: BorgWarner EFR turbo

Inlägg av J.Lundin »

Ställ er i skamvrån grabbar, nu är ni ute och cyklar rejält :lol: :lol: :lol:

Så här ser en testbänk schematiskt ut för turboaggregat

Bild

Jag ska se om jag bland mina papper kan leta fram ett riktigt foto taget på en anläggning.Som ni antagligen förstår så får man sällan eller aldrig själv fota av fabrikanternas anläggningar beroende på fabrikshemligheter osv.

Bild
En variant på hur en bänk kan se ut

Bild
En testbänk för enbart turbindelen, notera att man har en pulsgenerator i systemet, så man kör inte alltid med konstanttryck vid test
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag förstår Lundin att det är en avancerad grej men om man bara ser problemen och anser att allt är omöjligt går det alldrig att komma nån vart :)

skulle va jätte kul att få se mera bilder och så om hur en sån anlägning fungerar även om jag tror jag förstår grund prinsipen.

Fantasi är viktigare än kunskap. För kunskapen är begränsad, medan fantasin omgärdar hela världen, stimulerar framsteg, och föder utveckling (citat Albert einstein)

mvh jens
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:01 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

till viss nytta... ja! men det är lite för många parametrar för att komma fram till 100% sanningar av små detaljer på turbon.

man skulle haft en motor som plågar turbon riktigt i botten så kan man nog bra se ökningar i flöde på compressor mappen, på avgastryck och ut ur compressor temp.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

J.Lundin skrev:Ställ er i skamvrån grabbar, nu är ni ute och cyklar rejält :lol: :lol: :lol:
japp, och jag antog att det var nå 'luftdrivet' för att skapa varvtalen.
därav jag skrev lite kort,,,motor att driva med...
Iso Standarden Jens är väl egentligen ytterst viktigt, annars vet man inte ett smack hur man står sig i konkurrensen.
Utan att luta sig mot den kan man juh bara låta kompressorn pumpa på 100000rpm in i en ballong och sen mäta luftmassan vi fått.
man får data som duger åt en annan.
men att jämnföra mot stora gossarna blir omöjligt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

När det gäller elmotordrivning av turboaggregat så pågår det en hel del sådana projekt för tillfället. tanken med detta är att elmotorn skall gå in och hålla farten uppe på aggregatet vid lägre motorvarv. Det är en form av klokoppling mellan turbinaxeln och elmotorn som är placerad framför kompressorns inlopp. Dessa små elmotorer är ena rackare på att varva, frågan är dock vilken spänning man kommer att välja till dessa motorer framöver, allt från 12V upptill 48V har varit på tal.
SWR
Forumsberoende

Inlägg av SWR »

Det er flere løsninger på gang uten mekanisk kobling mellom turbin og kompressor... turbinen driver en generator, som via et dedikert batteri driver en elmotor som varver opp kompressoren til hva enn motorstyringen måtte ønske på det tidspunktet...
-Bjørn
A.Jönsson
För mycket laddtryck

Inlägg av A.Jönsson »

En lite annorlunda fråga nu när testanläggningar för turboaggregat är uppe.
På en av bilderna är en avgasturbin kopplad till en dynamometer.

Hur mycket effekt går igenom turbinaxeln för att driva kompressorn ?
Rent teoretiskt

Något vanligt exempel: stor sexa 500hk på 1.3kg laddtryck.
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing

Inlägg av fredde_vit_pv »

jag har sett en testcell med elmotorer och dubbla skruvkompressorer(i serie)
som skulle simulera en kompressor i storlek hx50/55 och det sas att där behövdes ca 150 hp.
/F
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

Jag har jobbat på Volvo Aero med militära flygmotorer på 90-talet. Om jag minns rätt pratade man om att turbinen på RM8-motorn (sitter i gamla Viggen) vid fullt pådrag levererade motsvarande 23.000 bhp som gick åt till att driva kompressorstegen. Det fanns två turbinsteg - hög- och lågtrycksturbin och 8-10 kompressorsteg i två avdelningar - hög o lågtryckskompressor.

En flygplansmotor är en rätt stor turbo - om man uttrycker det försiktigt. :hihi:

Göran
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Volvo Aero, då kanske vi har setts någon gång i tiden. själv jobbade jag under 23 års tid med civila jetmotorer... :lol:

Den effekt som turbinen på standardaggregat hanterar handlar om någonstans mellan 15-50Hp beroende på storlek. Man måste i sammanhanget betänka att drivenergin till aggregatet tas ifrån den energimängd som motorns avgaser fortfarande innehåller då dom lämnar motorn. Drivningen av en turbo är ju betydligt mer effektiv än vad drivningen är då man använder en remdriven kompressor som förser motorn med samma luftmängd.

För er som är intresserade av att läsa vidare så får ni följande referenser..... :wink:

"turbocharging engines for racing and passenger cars" by H Mezger, SAE 780718

eller

"Exhaust Gas energy as a power source for conveying with compressed air" by W.E Woollenweber and J.R Harper, Schwitzer
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den tor apr 01, 2021 11:57 pm, redigerad totalt 1 gånger.
quattro
Forumsberoende

Inlägg av quattro »

J.Lundin skrev: Volvo Aero, då kanske vi har setts någon gång i tiden. själv jobbade jag under 23 års tid med civila jetmotorer...
- - - -

Kul med en kollega :) . Jobbade du i Bromma eller i Trollhättan? Jag var ett antal år i Trollhättan och sen från 91 till 97 i Arboga. Men jag är inte tekniker utan mer produktion o administration. Fast lite har man ju lärt sig under åren ändå...

Göran
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Bromma, vi fick ju upp en del folk från Arboga då Volvo lade ner verksamheten där. Så jag känner en hel del folk därifrån som jag haft att göra med ända sedan FFV Aerotech tiden... :lol:

Från motorns avgasmassa så tillvaratar man cirka 26-27 % energi i form av rörelseenergi från avgaserna. Energi som man annars skulle dumpa bort. Omräknat i hästkrafter motsvarar denna energi som går ut med avgaserna från en 2 liter´s motor som varvar 9-10.000. rpm ungefär 150 Hp. Det är alltså ansenliga effekter det handlar om. För att driva en turbo åtgår det i bästa fall ungefär 5 procent av motorn´s totala uteffekt eller om det är ett dåligt komponerat system mellan 20-25 %.
Normalt brukar man ligga mellan 10-15% av uteffekten. Som exempel så drar Porsche´s gamla 3,3 liters original turbo vid 9000 rpm cirka 35 hp, medans turbon i deras 500 hp racemotor tar cirka 100hp i anspråk. Energin i avgasmassan räcker med andra ord mer än väl till för att driva en turbo.
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

På BMW 2002 turbo satt det ingen wastegate utan en överströmningsventil på insuget.
Den satt även på tidiga BMW 745 turbo men då tillsammans med wastegate.
Är det för risken att övervarva turbon man gick ifrån den lösningen eller
för att en lite mindre turbin ströp så att man var tvungen att använda wastegate?
Var SAAB dom första med en vanlig wastegate på avgas på 99:an?

Erland
Skriv svar