
Christer J toppar och annat.....
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
känner igen en snurra 

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Ålman ska bli kul att se och HÖRA
Men tyvärr får inte han köra competition pga stålbil

Men tyvärr får inte han köra competition pga stålbil

6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Re: Christer J toppar och annat.....
Jag trodde bara han inte fick köra fortare än 7,50...? Tråkigt i sådana fall.Andreas Arthursson skrev:Ålman ska bli kul att se och HÖRA![]()
Men tyvärr får inte han köra competition pga stålbil
/Christer
Re: Christer J toppar och annat.....
Hehe, ska du köra i år?Tommy Luhr skrev:känner igen en snurra
/Christer
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 100
- Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:16 am
- Ort: örnsköldsvik
Re: Christer J toppar och annat.....
Jag också 86millimetersen med Alu.backplate,Tommy Luhr skrev:känner igen en snurra
Den är till salu om nån är intreserad.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
bilen är nästan klar och skall vara startad innan februari är slutChrister skrev:Hehe, ska du köra i år?Tommy Luhr skrev:känner igen en snurra
/Christer

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Christer J toppar och annat.....
Varför skulle jag inte få köra i competition?Andreas Arthursson skrev:Ålman ska bli kul att se och HÖRA![]()
Men tyvärr får inte han köra competition pga stålbil
Kika engång till på reglerna Andreas.
http://www.sbf.se/sportgrenar/dragracing/regler/" onclick="window.open(this.href);return false;
Ses i sommar!
// Åhlman
volvo 242 16v turbo 

- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Ja enligt reglerna får man köra 7.50 stålchassi enligt SFI spec om man inte kör i dessa klasser:
Typ 2 bilar i klasserna A/A, B/A, AA/A, AB/A, AT/A, AN/A, BN/A och CN/A ska skyddsburen
byggas enligt SFI Spec. 25.1 E alt. 25.2. Se DRT 4.4, 4.11, 4.11.1, 4.11.2, 4.11.3 och 10.7.
Från och med 2013-01-01 ska chassiet vara konstruerad/byggd enligt gällande SFIspecifikation.
Se DRT 4.11.2, DRT 4.11.3
Typ 2 bilar i klasserna A/A, B/A, AA/A, AB/A, AT/A, AN/A, BN/A och CN/A ska skyddsburen
byggas enligt SFI Spec. 25.1 E alt. 25.2. Se DRT 4.4, 4.11, 4.11.1, 4.11.2, 4.11.3 och 10.7.
Från och med 2013-01-01 ska chassiet vara konstruerad/byggd enligt gällande SFIspecifikation.
Se DRT 4.11.2, DRT 4.11.3
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Såg nu att de ändrat reglerna. Dispens för stålbilar i 2 år till. Kul! Då blir det lite flera bilar.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
Andreas: Man får bygga ett sfi 25.4-25.5 chassi (7.50) i "mild steel" och det är därmed alltså även godkänt efter 2013. Nuvarande 7.50 chassin som inte uppfyller sfi specen kommer däremot inte att få köra om dom inte byggs om efter sfi spec. Nog om detta off-topic.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: Christer J toppar och annat.....
Jag sa ju i en annan tråd att jag skulle lägga upp några bilder på Mattias bil-motor, men jag hade inte
så många på hela bilen-motorrummet, men här är ett par på en topp jag har gjort till han.
Det kommer snart massa uppdateringar på hans gasväxlingssystem ,då kommer bilder på massa fräcka grejer.
Bilen i Alastaaro förra året.

Ett förbränningsrum

Insugninskanal

Avgaskanal

Org 3,0L flödade 237cfm @28" vatten
Org 3,2L flödade 247cfm @28" vatten
Portad 3,2L portad flödade 312cfm @28" vatten (med org ventiler)
Siffrorna är från insug med bara lera runt mynningen
Det kommer mer bilder senare som sagt.
/Christer
så många på hela bilen-motorrummet, men här är ett par på en topp jag har gjort till han.
Det kommer snart massa uppdateringar på hans gasväxlingssystem ,då kommer bilder på massa fräcka grejer.
Bilen i Alastaaro förra året.

Ett förbränningsrum

Insugninskanal

Avgaskanal

Org 3,0L flödade 237cfm @28" vatten
Org 3,2L flödade 247cfm @28" vatten
Portad 3,2L portad flödade 312cfm @28" vatten (med org ventiler)
Siffrorna är från insug med bara lera runt mynningen
Det kommer mer bilder senare som sagt.
/Christer
Re: Christer J toppar och annat.....
Vid vilket ventillyft flödade du 10-12?
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Christer J toppar och annat.....
hur stora är orginal ventilerna och vad är det för motor i grund och botten?
blir väldigt intressant att höra mer om denna bil
blir väldigt intressant att höra mer om denna bil

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 202
- Blev medlem: sön dec 02, 2007 5:48 pm
- Ort: Göteborg
Re: Christer J toppar och annat.....
Ventilerna är 35-30,5mm org i en 3,2 topp.
Här kommer lite bilder på nya grejer till Mattias bil. Det finns mycket mer nya grejer men det kommer sen.





/Christer
Här kommer lite bilder på nya grejer till Mattias bil. Det finns mycket mer nya grejer men det kommer sen.





/Christer