Ventiltätningar och torrsump
Ventiltätningar och torrsump
När jag byggde ihop min motor första gången med torrsump valde jag att behålla ventiltätningarna. Fick efter ett antal drifttimmar en ventil som gick av 1 cm från tallriken. Misstänkte att det beroende på att den var gammal alt att styrningarna var slitna. Därför sitter nu nya rostfria ventiler samt sleevade styrningar. Dock började fundera på om ventilen hade mått bättre av en lite oljedroppe då och då och om tätning hellre skulle bort? Jag behöll dem mest för att jag inte såg någon nytta med att ta bort dem.
Motorn är en M20B25, har loggat 0,2-0,3 bar vakuum i motorn.
Motorn är en M20B25, har loggat 0,2-0,3 bar vakuum i motorn.
- Erik Samuelsson
- För mycket laddtryck
Re: Ventiltätningar och torrsump
sitter det brons/mässings styrningar i den eller är det stålstyrningar?
Disponent på Bornmotors
https://www.facebook.com/BornMotorservice
https://www.facebook.com/BornMotorservice
Det är ju orginal styrningarna, har för mig att de då är i mässig/brons (något gult iaf). Rätta mig om jag har fel.
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
med sleevade styrningar (under förutsättning att dom är i gulmaterial) så kan du köra med tätningar.
Men jag anser att man kan köra utan tätningar utan problem.
Det ger mer problem att köra med tätningar än utan.
Iaf om styrningen är bra och inte för glapp.
Men jag anser att man kan köra utan tätningar utan problem.
Det ger mer problem att köra med tätningar än utan.
Iaf om styrningen är bra och inte för glapp.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Styrningen är ju perfekt än så länge.
Vad är problemen resp fördelarna?
Vad är problemen resp fördelarna?
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Kontakt:
Det hela har med smörjning att göra. Använder man ventiler med dåligt krom på skaften skall man absolut inte ha tätningar, man bör ej åka sådana ventiler över huvudtaget.
I gulmetall styrningar funkar det utan krom men något säger mig att livslängden kortas avsevärt.
Höga ventillyft sliter styrningar och ventiler mycket med, på sådana kombinationer använder jag aldrig tätningar.
Endast bra saker som skall gå gata använder jag tätningar.
Har skärt ventiler i styrningar och sett onormala glapp efter en timmes körning.
I gulmetall styrningar funkar det utan krom men något säger mig att livslängden kortas avsevärt.
Höga ventillyft sliter styrningar och ventiler mycket med, på sådana kombinationer använder jag aldrig tätningar.
Endast bra saker som skall gå gata använder jag tätningar.
Har skärt ventiler i styrningar och sett onormala glapp efter en timmes körning.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
Topplocksportning!
Motordyno!
Chassiedyno!
070-3755169
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Om man har torrsump så är en av fördelarna att man kan dra vakuum i vevhuset.
Läcker motorn in luft överallt så behöver man inga tätningar.
På en 1000 hästars Cheva sug motor gör det ca -30 hästar att köra utan tätningar.
Många kör ju torrsump med luftning in i motorn och det är helt fel.
Erland
Läcker motorn in luft överallt så behöver man inga tätningar.
På en 1000 hästars Cheva sug motor gör det ca -30 hästar att köra utan tätningar.
Många kör ju torrsump med luftning in i motorn och det är helt fel.
Erland
Just det där med undertryck är jag lite förvirrad över i sammanhanget. Läste någonstans att man behövde någon specialfunktion i pumpen för att uppnå detta som ex verdi har. Kör med en 5-stegs USA pump och vad jag mätt fram så har jag undertryck ändå även vid laddtryck. Undertryck i motorn ska väl alla rätt dimensionerade pumpar ge?
Jag luftar ut vevhusgaserna i tanken istället. Vinsten rätt effektmässigt blir det bara på sugmotoreffekten? Dvs ger min bil ca 200hk som sugmotor så skulle det göra ca 6hk dvs väldigt försumbart.
Nu är min motor ihop, ett par timmars mek från uppstart med nuvarande setup. Skall jag lägga tid på att plocka bort tätningarna? Gör detta uppifrån utan att lyfta toppen mha hävarmsverktyg på vipparmsaxeln. Jag satsar hellre på en rökfri motor med någon hk mindre. Är som nämnt smörjningen som jag då vill ha så bra som möjligt. Bilen är uppsatt för banåka så plågande blir ju under rätt långa stunder. Ventilerna är rostfria "racing" ventiler av prisvärt slag, vet inte vad för kromning de har.
Jag luftar ut vevhusgaserna i tanken istället. Vinsten rätt effektmässigt blir det bara på sugmotoreffekten? Dvs ger min bil ca 200hk som sugmotor så skulle det göra ca 6hk dvs väldigt försumbart.
Nu är min motor ihop, ett par timmars mek från uppstart med nuvarande setup. Skall jag lägga tid på att plocka bort tätningarna? Gör detta uppifrån utan att lyfta toppen mha hävarmsverktyg på vipparmsaxeln. Jag satsar hellre på en rökfri motor med någon hk mindre. Är som nämnt smörjningen som jag då vill ha så bra som möjligt. Bilen är uppsatt för banåka så plågande blir ju under rätt långa stunder. Ventilerna är rostfria "racing" ventiler av prisvärt slag, vet inte vad för kromning de har.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
jag har kört några toppar med bronsstyrningar och använt
ventiltätningarna men skurit spår med en vass kniv i ventilens riktning
för att jag var oroad att det skulle gå för torrt annars för just bronsstyrningarna
och för "blött" helt utan.
/F
ventiltätningarna men skurit spår med en vass kniv i ventilens riktning
för att jag var oroad att det skulle gå för torrt annars för just bronsstyrningarna
och för "blött" helt utan.
/F
Pratade med en mycket erfaren racingmotorbyggare idag och han avrådde helt från att köra utan tätningar på en torrsumpsmotor eftersom man får gas på fel hål förbi ventilen då. De har byggt en rally m20 motor med torrsump där tätningarna sitter kvar. Den har gått flera säsonger utan problem.
Man kunde däremot ta bort fjädern runt tätningen om man ville. Det blir lite olika bud på vad som är bäst så jag låter nog det vara kvar som det är, minst jobb så.
Det som är viktigt är att inte låta pumpen ge för mycket vakum. Ett litet tillflöde för att hålla vakumet under 0,3 var att rekommendera så att packboxarna inte släpper in smutsig luft.
Man kunde däremot ta bort fjädern runt tätningen om man ville. Det blir lite olika bud på vad som är bäst så jag låter nog det vara kvar som det är, minst jobb så.
Det som är viktigt är att inte låta pumpen ge för mycket vakum. Ett litet tillflöde för att hålla vakumet under 0,3 var att rekommendera så att packboxarna inte släpper in smutsig luft.
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Man vänder packboxarna och kör med högt undertryck, inget läck.
Erland
Erland
- Kadett4wd
- Forumsberoende
För å förlänga livet på packboxarna kan man dutta dit en droppe olja med oljekannan också.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
lyfter en gammal tråd . hur är det att köra utan tätningar på en överladdad motor överhuvudtaget.
kan det bli motsatt effekt än önskat, att det pga insugsläckaget som blir gör att det går ännu torrare??
har väl igentligen inga problem idag men det skulle vara bra för service vänligheten att slippa dem. (volvo b234)
kan det bli motsatt effekt än önskat, att det pga insugsläckaget som blir gör att det går ännu torrare??
har väl igentligen inga problem idag men det skulle vara bra för service vänligheten att slippa dem. (volvo b234)
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h