OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av stecka »

:thumbright: :thumbright: :thumbright: synd att de blir skitigt så fort igen :(
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Kärcher hetvatten :thumbright: :hihi:
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Det görs framsteg i skogen även om man inte hunnit ända fram än :thumbdown:

3 Fungerande pedaler
Bild

Fick dock plana av cylindrarna lite för att inte slangnipplarna skulle bottna
Bild

Alltså sitter alla bromsar på plats och systemet är fyllt med ate super blue racing.
Bild

Även soppasystemet är klart, förutom påfyllningsslangen då :thumbdown:
Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
abris
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: tor jan 13, 2005 11:37 pm
Ort: Sävar

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av abris »

:shock: Du har sån finish på grejjerna så jag blir alldeles svettig... :shock:

Bra jobbat :thumbright:

//abris
"Problemet med ekorrhjulet är att även om man lyckas springa fortare än alla andra, så är man fortfarande bara en ekorre"

-------------------------------------------------------
Projekt: Bmw 2002 -75
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Det är bara för att allt är nytt :wink:

Hade igång den i tisdags som snabbast, ska få hjälp att svetsa om kylarn bla imorn sen ska det förhoppningsvis varmköras och testköras :thumbright:

http://vimeo.com/25109576

I natt har det fyllts vätskor i transmission, servo osv samt kollat över den en vända så allt är draget och så.
Hade med kameran också.

Inte så svårt att hålla igång när det aldrig blir mörkare än såhär!
Bild

Bild

Bild

Bild
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Mera framsteg nu.
Fick hjälp att svetsa kylarn och vattenröret igår för avluftning och expansionskärl.
Uppfyllt och efterdraget då det läkte lite fint från mer eller mindre alla slangar, men nu ska det vara tätt iaf.
Varmkört och luftat ett par gånger, gick rätt smärtfritt.
Bytt förpumpen som läkte och monterat påfyllningsslang så tanklådan är ihopskruvad och klar, även stol och bälte kom på plats.
Skulle bara haft nå bättre väder nu 8)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av stecka »

:villha: så snyggt :)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6088
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av Steve »

Hur f-n ska du våga använda den där pärlan sen? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av Daniel-635 »

Sjukt läckert !!

Det där med slangklammor och läckage "Been there done that" med över 75 st slangklammer på min Bi-Turbo :shock:
Numera drar jag alltid lite till på varje klammer någon timme efter man satte dit den, förvånansvärt vad det går att efterdra.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

Klart det ska användas, det är ju bara en bil :wink:

Igår var det provkörning :thumbright:
Har väl kört drygt en mil totalt idag, dock inte helt problemfritt.
den vill rycka och ha sig när man ligger och puttrar på typ 2-2500 rpm på 2an/3an dessutom ojämn tomgång.
Blinkade ut felkoder: 21, 31, 12, 61
61an var bara att trycka dit ventilen till tankavluftningen löst i kontaktstycket.
21an var TPS:en, provade ta skruva bort den från spjället och den har klockren tomgång på 8-900varv. Sätter dit den och vrider den det lilla så den verkligen går till noll. Då funka det ett tag.. Problemet återkom och sen gick jag in
Nån som har några tips? kan det bli problem med placeringen av LMM kanske?

Det possitiva är iaf att det är torrt överallt under bilen, det kraffsar på alla 4, tempen ligger klockrent just under 90 grader och inga större missöden mer än det ovan. Förutom att den utbytta förpumpen börja läka även den :doh: Byta igen alltså..

Nu skulle det bara ha varit vägt och beställt fjädrar också, dom som sitter där nu passar bättre till vintern tror jag :hihi:

Bild

Bild

Bild
matteman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: mån sep 11, 2006 12:05 am
Ort: Umeå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av matteman »

Sjukt imponerande bygge. :shock:
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av therealpinto »

På Ford kan man vrida TPS för att justera in nolläget på typ 0,5 volt, jag vet inte hur det funkar på Opel. Men potentiometrarna brukar bli slitna...läge att byta kanske?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
The
Forumsberoende
Inlägg: 5104
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av The »

Du/ni har lite bildelar stående "baki lagårn" ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MattiasH
Forumsberoende
Inlägg: 600
Blev medlem: tis apr 28, 2009 10:02 pm
Ort: Skellefteå

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av MattiasH »

therealpinto skrev:På Ford kan man vrida TPS för att justera in nolläget på typ 0,5 volt, jag vet inte hur det funkar på Opel. Men potentiometrarna brukar bli slitna...läge att byta kanske?

/Gustaf
Det går vrida den minimalt i skruvhålen, men jag mätte upp den ikväll och den ökade linjärt med gasspjället från 0,48 till 4,8 volt. Så den borde vara OK eller kan strula iaf?

Kopierar in ett inlägg från OSC ang problemen
Symptomen jag har: ryckig gång på lätt gas mellan 1500 och 2500rpm, går bra annars.
Den kan även dö när man släpper av gasen efter att ha legat och fiskört.

Original helrenoverad c20let
kkk k24 turbo
LMM sitter med en 45graders slang mot turbon
2,5 tums tryckrör och snorkel
lilla vevhusslangen ansluten till spjällhuset med backventil
den större vevhusanslutning helt öppen bara.
dumpventilen (inbyggd i turbon) kopplad med ett T på slangen mellan spjällhus och varmstartsventilen
pluggad anslutning för bromsservo


Har röktestat motorn 2 gånger, inga läkage
provat med en annan styrbox
provat olika stift
inga felkoder
bra bränsletryck hela tiden (3bar grund)
Ultraljudstvättade spridare
lambdan ger fina värden, pendlar mellan 0,3 och 0,8 volt
Gasspjällspotentiometern OK, linjär ökning från 0,48 till 4,8 volt
bra avgasvärden

Jag här säkert glömt nånting också, men ös på med ideér, rykten eller liknande.
Eller kanske till och med någon som känner igen sig?
Tack på förhand
The: Finns inget bättre än att kunna gå och rota i nån skrotbil efter småsaker man behöver lite nu och då :thumbright:
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Inlägg: 408
Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: OPel corsa gsi 4x4 Turbo

Inlägg av J00r »

Visst är de MAP-styrt sprut? Får den inte konstiga värden jämfört med orginal med nya snorkeln?....bara en tanke...
Jonas Almqvist
Skriv svar