Luhr´s garage Overboostracing, Toppar toppar toppar

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende
Inlägg: 659
Blev medlem: lör aug 30, 2008 8:38 am
Ort: borgå (finland)

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av E34 RRT »

har du flödat eller portat m50b25 toppar? lite intresserad var dom ger original, dom ser juh gaaska bra ut original! eller?
Niklas.E
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har inte flödat nån std bmw topp har jag för mig. Jag har snabbputsat mina egna bmw toppar men jag kommer inte ihåg om jag flödade dom.
Troligen inte.
M20b25 vet jag att jag kört.

Jens jag mätte två gånger och la på kalibreringsplattan för jag har aldrig varit med om detta flödet förut.
Jag har använt ett sätesstål som jag vanligtvis endast använder på 4-ventils toppar sen har jag modifierat standarden på hur förbränningsrummen ser ut.
Plockade upp toppen två gånger och flödade med snarlika resultat, endast nån cfms skillnad.
60 cfm brukar dom ligga på vanligtvis
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21742
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok jag som tyckte att min bänk bruka visa lite för många cfm vid 2mm? vad är det för mirra stål och ventil vinklar? jag brukar inte jaga cfm heller under 4mm, jag vet det går att få mer med andra vinklar men med en A kamaxel så är det nog bra med mycket cfm redan vid 2mm tror jag?
SWR
Forumsberoende
Inlägg: 798
Blev medlem: fre feb 22, 2008 10:36 pm
Ort: Lillestrøm, Norge

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av SWR »

Jeg har også sett enkelte stål som gir sånne enorme tall i bestemte topper... de funker altså ikke like bra i alle topper, men til en bestemt topp / port så gir de helt rå tall.. :) Så Tommy har ikke målt feil, han har bare truffet en kanon-kombinasjon av setevinkler.. :)
-Bjørn
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av MGP »

skulle tippa 4076B stål på innsug :D dom gjör susen ;) stor 30grader backcut :)
MG Performance
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Erland Cox »

71cfm vid 2mm är som tur är omöjligt. Kollar du med bänken igång vad du har för läck med stängd ventil?
Du kan ha glömt stiftet, ha för mjuka fjädrar eller läckage nån annan stans.
Från 2 till 4 mm ska ungefär vara en fördubbling men det blir alltid större avläsningsfel ju längre ner på skalan man är.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Skall kolla detta igen. Toppen är levererar nu men skall göra lite tester på en 631 nu så då skall jag titta. Stålets nummer får jag kontrollera imorgon. Bra 30 gradare var det. Bad säger du om 60 cfm då Erland? Det är ju mer vanligt man får. Sen så visar min bänk snäppet för mycket på låga lyft. Verkar som det är mer regel än undantag på flowquick. Den visar istället för lite på mycket flöde. Kollar upp och.återkommer vid nästa vetenskapliga forskning i bänken. Blev lite extra punkter och skit, svarade med telefonen ute på.balkongen så det blir som det blir
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Erland Cox »

Jag tror att jag också får för mycket flöde på de lägsta lyften.
Jag har flödesvärden på bordet på en 48-40 topp med back cut.
54,2 på 2mm och 103,9 på 4mm 153.4 på 6m och 197,0 på 8mm
197/4 = 49,24 så 54,2 är högst 4cfm fel.
Skulle tro att runt 50 verkliga cfm är vad det flödar vid 2mm med 48 ventil.
Under 50 med mindre ventil.
Du har flow quick men jag har en vattenskala som ska läsas av och på låga lyft
kanske den ligger under 10mm.
Man skulle haft olika skalor så man körde nästan 100% på högsta lyftet.
Jag flödade en Shell Eco Challenge topp till Chalmers och den låg på 11cfm på högsta lyftet.
Då fick jag sänka hela skalan rejält för att få vettig upplösning.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Problemet jag har med min 3" är att dom är avstämda för herrejösses flöden. Kan avika lite på lägre flöden och hänger stabilt med ner till 60cfm eller liknande.
Så visst kan det vara mätfel.
Man skall ha 2" modellen på mindre toppar.
Största problemet blir väll att det börjar fladdra i värdena när den går för lågt.

Om man tar ett flödespapper jag har på en folkracetopp jag gjort med 46mm ventil i så ser det ut så här första 3 stegen
2 58,4
4 108,6
6 138,1

Alltså slår det på 8,2 cfm mellan 2 och 4mm i direkt fördubblings skillnad.
Det är ju ändå försumbart känner jag.

Men jag är känd att problemet vid högre flöde på små lyft finns. Men jag har försökt kalibrera den till godo för både lägre och högre lyft.
Kalibreringsvärden ligger ju i flödesplatts tråden.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Erland Cox »

Bara flödena från 6mm och upp blir rätt.
Man vill ju se vad som händer med flödet så det inte stallar.
Jag ska plocka hem en massa grejer från den här verkstan, bl.a.
en större vakuumpump så jag kan bygga en ny flödesbänk.
Då ska jag göra minst 3 olika skalor som jag kan köra olika stora
toppar i och en plenummanometer som klarar mer än 40".
Man skulle haft mer tid till såna projekt bara.

Erland
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Ja man har inte tid tyvärr. Skulle vilja köra lite race i sommar med. Men man får ju helt enkelt dygns ibland :-)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Har haft semester och varit förkyld Big Time nu på slutet så högarna med jobb växer.
Men har nyss gjort en topp till Schweiz som jag knäppte en bild på
Bild

37,5 -44mm ventiler för 940 turbo med mer standard betonad motor.
Toppen blev grym på insug med sina 202cfm på 16mm och 187cfm på 10mm. Avgas flödar 160cfm på 14mm

Håller på i detta nuet att bygga ut verksamheten i garaget. Två nya stationer har uppstått där montering och Kamaxel justering kommer att ske.
Helt avskillt från övrig aktivitet.

Bilder på hur verkstaden ser ut kommer förhoppningsvis imorogn. Kommer fortsätta med finliret då och städa iordning ordentligt.
Lite vad som händer i Min verkstad för nuet:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av MGP »

tjena tommy

har du nån tips til kamaxel justeringar på volvo 16v topp med orginal kammar ? tils turbo bruk,

lamnar nu 492hk på driv hjulen med kammarna i orginal läget, skulle väll kunne hemnta lite til med at vrida på kammarna, har du nån tips?

mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har inga speciella inställningar för dom kammarna. men du kan ju prova att retardera eller avancera dom för att få register och effekten att ändras. jag har kört med dom på std inställningar.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Luhr´s garage,Webshop , Nya toppar

Inlägg av Tommy Luhr »

Har byggt en ny bänk i verkstaden för hanteringen av alla topplock.
Blev bra och fungerar fint nu med mera bänkar. Dock står racebilen lite ivägen nu och det skall lösas.

Lite bilder på det
Bild
Bild
Bild

Testade att få lite flås i en 631 topp.
lite kortfattat:
Började med att flöda en std
den blåste på fint faktiskt
2mm steg och 28"
59,7
101,4
145,2
164,5
180,1
185,3
187,5

avgas flödar orörd
51,1
78,8
100,6
118,7
125,6
130,4

Sen var det ju givetvis så att jag skulle porta bort swirl kanalen på den för att se om det gick att få lite drag i toppen.
Men ack vad tunt det var och det gick hål direkt.
den flödade endast snäppet bättre ca 195cfm.

Sen gjorde jag en kanal med förbättrad swirl på och snyggade till den (allt som verkar gå att göra) +backcut

2mm steg på 28"
66,3
102,2
150,7
173,2
187,3
198,1
203,8 på 14mm lyft

Är rätt okej men det är ingen vidare utvecklingspotential i detta locket.
Märks att det stör flödet ut ur kanalen utan stöd i förbränningsutrymmet.

en bild på en std och en sönderslipad och lagad med lera.
Bild
Bild
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Skriv svar