Svårstartad med stort överlapp?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av AlexP »

Hej, min motor är ganska svårstartad varm som kall.
Har provat att ge den mer eller mindre bränsle vid krankning utan positivt resultat.
Jag börjar misstänka att det beror på kammarna.
Kan det vara så att vid mycket överlapp "tappar" motor så mycket i komp så att den blir svårstartad?

Det jag får göra nu är att feta på ganska mycket vid krank och oftast startar den efter några sekunder,
men startar den inte då så surar den ner sig.

Mitt motor koncept:
Sugmotor
Volvo rödblock borrat till 97mm
Excenter slipad 2,5L vev till 88mm i slag
Nascar H-profil stakar med trycksmord lillända
Låga sugmotorkolvar ifrån Suzuki
Portad 16v topp
9,5:1 i komp (jag vet, lågt).
Separataspjäll ifrån BMW s38 (47mm)
Megasquirt sprut
Egen byggt extraktorgrenrör
Uno Andersson slipade kammar
Bild
Motorn är bromsad till 191 hjulhästar
Bild

Mvh Alex
Användarvisningsbild
Rasmus Annander
Forumsberoende
Inlägg: 627
Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
Ort: Eksjö
Kontakt:

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av Rasmus Annander »

vad kör du för bränsle?
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av Kristoffer Helle »

dårlig med ström til tendstiftet?
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av Kadett4wd »

har du nån 'crankmapp'?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av AlexP »

Jag kör på "vanlig" 95 oktan bensin.
Dålig ström till t-stiften.. du menar att spolen skulle få för dålig spänning.. hmm kanske.. får kolla det.
Jag kör med standard hall-givare i fördelaren samt 1st spole med rotor och fördelare.
Kammarna är föresten ställda på 106grader nockvinkel.

Såhär ser min crank-mapp ut idag, jag tycker det fungerar bäst med denna.
Dock inte helt bra.
Bild

/Alex
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag tänkte på tändning.
I DTA som jag har kan man lägga en annan tändpunkt just vid crank så motorn ruppar igång lättare.
Sen väljer man varvtal där motorn 'lever' så då hoppar sprutet in i 'åkmappen'

Då jag har 60-2 trigger får jag välja vilken tand den ska skicka tändning på, jag skickar på 3e vilket blir 18 grader.
Sen när sprutet ser att maskin går av sig själv hoppar den in i mappen och där har jag 12 grader på tomgång.
Skulle jag cranka på 12 grader blir min också segstartad.

Nu behövs det ungefär två varv utan att jag ens rör gasen så kan jag läsa i loggen att den synkat på 1a varvet och tänder på andra sen är den igång.
Med varv menar jag cykler..

Jag har också elaka kamaxlar är värt att nämna.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av AlexP »

Nja, någon crankmapp för tändningen finns inte (rätta mig gärna om jag har fel)utan den tar
värdet ifrån den "vanliga" tändmappen.
Jag har provat med värden mellan 10-25grader vid crank utan förbättring.

/Alex
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende
Inlägg: 1034
Blev medlem: mån aug 14, 2006 1:34 am
Ort: Östersund,Lit

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av stecka »

Jo nog kan du ställa tändningen när du kör cranking. kolla under spark settings (är inte helt hundra om de e samma i megatune som i tunerstudio)
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av Kristoffer Helle »

Ström til spolen ja! ofta spenningen sjunker under crank och det blir svag ström på tändstiften
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
choken
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: fre jul 08, 2011 4:49 pm

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av choken »

Mset är lite grinigt mot antalet tänder på trigger hjulet. Har en kompis som körde med litet antal tänder kommer inte ihåg hur många men tror det var 10-12st på sin skiva fick mala i minuter innan den startade sen gick den ok. Bytte til 36-1 triggerskiva både starta lätt o gick ok. Det är en turbomotor med standard kammar. Du har iofs inte skrivt hur du triggar tändningen men i detta fallet var det separata spolar o triggerhjul.
Mvh Sören
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av janni_ruda »

där du ställer inte trigger angle kan du även ställa cranking advance angel om du har ett ms1 vill säga. annars i ms2 går du in i more ignition settings så finns det både crank dwell och cranking advance.
Johan Petersson
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av hauge »

"crank dwell" låter väl väldigt bra att justera för att kompensera tappad spänning under start i mina ögon (öron)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av Kadett4wd »

Mina VAG spolar(äldre modell) kör jag på 3ms vid 14.4volt.
Och lagt en kompenseringskurva ända upp till 4.5ms vid 10volt.

Detta underlättar också start.

Och jag har även lagt in så att mina spridare står öppna en viss tid(typ 10ms,, kommer inte ihåg) då jag vrider på tändningen, då pumpen går en stund.
detta för att lufta systemet lite samt snapsa in lite soppa innan jag börjar veva på starten.
Vet inte om denna funktion finns i MS.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
janni_ruda
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: mån mar 23, 2009 7:49 pm

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av janni_ruda »

finns nått som heter prime pulswidth på MS så man kan ställa hur många ms spridarna ska stå öppna när tändningen slås på.
Johan Petersson
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Re: Svårstartad med stort överlapp?

Inlägg av AlexP »

AlexP skrev:Jag kör med standard hall-givare i fördelaren samt 1st spole med rotor och fördelare.
Jag har provat att öka/minska priming pulse utan framgång.
Skall testa att öka crank dwell och se om det hjälper.

Jag kör med "standard" koden i mitt MS-II V3 och jag kan inte hitta någonstans där jag kan
ställa in cranking advance, bara om tändningen vid crank skall vara:
Calculated
Trigger return
Trigger rise

/Alex
Skriv svar