Opel Manta > Vilden
Re: Opel Manta (Drifting projekt)
Kul projekt,Alldeles för få manta b som byggs 

Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
F.F.F = Funktion Före Form
Äntligen någon som håller med mig, ja visst det är en bra motor, och så slipper man eftermarknads sprut.tomsan skrev:Saabs 2,3L turbomotor från 93 och framåt är ju en kanonmotor. Där har du ju även ett programerbart sprut

från en 4a, det ska vara bult on har jag hört, det lär jag märka i veckan när jag ska försöka få ihopa detAntonD skrev:kör på saabmotorn, inte alls tokigt! vilken omegalåda kör du med? från 4an eller 3liters v6an?

Det kan jag hålla med omWTB skrev:Kul projekt,Alldeles för få manta b som byggs

Emil "VILDEN" Carlson
Opel Manta (2,3t Saab) Driftingbilen
Autodepån Motorsport
Autodepån Motorsport
Behöver du hjälp att mappa sen så hojta bara.
Har nåt minne av att man ska ha svänghjul från 9-5
Har nåt minne av att man ska ha svänghjul från 9-5
http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=21" onclick="window.open(this.href);return false;
För länge sen, kom rätt långt. http://www.lowbudgetrides.com/forum/viewtopic.php?t=31" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lite mer laddtryck
hej. har själv en volvo 240 med saab motor i funkar riktigt fint . använd dig av ett svänghjul från 9-5 är bolt on med den sen får du ha ett stödlager som du sätter i veven till axeln i vxl lådan spelar ingen roll vilken roll om du tar lådan från 6an eller 4an båda lådorna passar bolt on är ingen större skilnad på dom föredrar mer den äldre lådan för den har lite kraftigare drev i sig.
sen om det finns plats så använder du ett tråg från 900 94-08 annars får du göra ett själv som jag fick göra
samt insugen från 900 för att spjället kommer uppåt istället för bakom använd dig av ett från sugmotor 2,3.
är det ng du tänker på o undrar så ska jag svara så gott jag kan.
mvh jimmy
sen om det finns plats så använder du ett tråg från 900 94-08 annars får du göra ett själv som jag fick göra
samt insugen från 900 för att spjället kommer uppåt istället för bakom använd dig av ett från sugmotor 2,3.
mvh jimmy
Jimmy.
volvo__242 skrev:hej. har själv en volvo 240 med saab motor i funkar riktigt fint . använd dig av ett svänghjul från 9-5 är bolt on med den sen får du ha ett stödlager som du sätter i veven till axeln i vxl lådan spelar ingen roll vilken roll om du tar lådan från 6an eller 4an båda lådorna passar bolt on är ingen större skilnad på dom föredrar mer den äldre lådan för den har lite kraftigare drev i sig.
mvh jimmy
går det inte att köra med svänghjul från 2,0?
Emil "VILDEN" Carlson
Autodepån Motorsport
Autodepån Motorsport
det har inte hänt så mycket denna veckan, bara trädgårds arbete
Men efter helgen ska det ****** hända saker ;D

Men efter helgen ska det ****** hända saker ;D
Emil "VILDEN" Carlson
Autodepån Motorsport
Autodepån Motorsport
-
- Lite mer laddtryck
Du kan använda dig av vilket svänghjul du vill bara de e från 9-5 2,0 2,3 har samma bara aeron som har 240mm koppling men e samma svänghjul;-)
Jimmy.
Nog är de väl lustigt att fastän det finns trådar på mer eller mindre varenda forum om vilka Omega lådor som passar på Saab motorerna så är det ändå många som inte snappat upp rätt ännu 
Så här ligger det till!
Omega A fanns förutom med diesel med en 2 liters 4a, en 2.4 liters 4a, en 2.6 liters sexa och 3 olika 3 liters sexor.
2.4an och sexorna är CIH motorer (förutom 3 liters 24v'n, men den har ett CIH block) Dessa lådor passar INTE!
Lådan från Omega A med 2 liters motorn passar, har vajer koppling men är inte särskilt stark.
Omega B dock, som är nyare, från den passar alla lådorna som suttit bakom en bensin motor! Vad jag vet ska alla Omega B ha hudraulisk koppling. Där pratas det om att V6 lådorna ska vara starkare, men dom har samma märkning (R25/28) så det är inget jag vågar påstå är sant.
Skillnaden är ganska lätt att se, huset på en CIH låda har ett mer päronformat mönster mot lådan än OHC lådorna, OHC lådorna är mer runda i jämförelse.

Så här ligger det till!
Omega A fanns förutom med diesel med en 2 liters 4a, en 2.4 liters 4a, en 2.6 liters sexa och 3 olika 3 liters sexor.
2.4an och sexorna är CIH motorer (förutom 3 liters 24v'n, men den har ett CIH block) Dessa lådor passar INTE!
Lådan från Omega A med 2 liters motorn passar, har vajer koppling men är inte särskilt stark.
Omega B dock, som är nyare, från den passar alla lådorna som suttit bakom en bensin motor! Vad jag vet ska alla Omega B ha hudraulisk koppling. Där pratas det om att V6 lådorna ska vara starkare, men dom har samma märkning (R25/28) så det är inget jag vågar påstå är sant.
Skillnaden är ganska lätt att se, huset på en CIH låda har ett mer päronformat mönster mot lådan än OHC lådorna, OHC lådorna är mer runda i jämförelse.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Måste bara fråga. E detta inte Mareks gammla? Han hade ju denna o körde med på driftingen en gång i juni o då va de ju me saab motor.
Lycka till!
Lycka till!
lenin skrev:Måste bara fråga. E detta inte Mareks gammla? Han hade ju denna o körde med på driftingen en gång i juni o då va de ju me saab motor.
Lycka till!
jo det är hans gamla. där satt en 2,0 kort motor, nu ska där i en 2,3 långmotor. det är mycket samma. men inte allt som passar. så en hel del att bygga om.
Emil "VILDEN" Carlson
Autodepån Motorsport
Autodepån Motorsport
-
- För mycket laddtryck
Tjena jag som köpte holgers ascona ,, men varför tar du inte kortmotor måste väl vara bättre på alla vis? mvh erik
Fan vad kul!
Har du lust att lägga upp lite bilder från motorrummet?
VI är några stycken här på forumet som håller på att sätta i Saabmotorer i våra bilar
Har du lust att lägga upp lite bilder från motorrummet?
VI är några stycken här på forumet som håller på att sätta i Saabmotorer i våra bilar

Erik Granlund
Erik Nygårds skrev:Tjena jag som köpte holgers ascona ,, men varför tar du inte kortmotor måste väl vara bättre på alla vis? mvh erik
visst hade det varit det. men nu hade jag en fullt fungerade långmotor 2,3
hade ju en kortmotor med vevlager ras, men bara en 2,0
så det blir ju betydligt mer effekt hur en 2,3 långmotor
Emil "VILDEN" Carlson
Autodepån Motorsport
Autodepån Motorsport