Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Christer Söderman »

"Jag har inte fått reed att funka lika bra som kolvstyrt
när det gäller toppeffekt men motorn drar ju helt klart tidigare."

Felet här är att kolvstyrda cyl till moppar är för dåligt designad, vore dom mer avanserad i utformningen så skulle dom med lätthet producera likvärdigt över ett bredare register.
mvh Chrille
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6984
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

jag har provat olika pipor med Bimotion beräknad stinger, med och utan ljudämpare efter stingern
och med Jamarcol perforerad ljuddämparstinger. Satte jag en ljuddämpare egter stingern så gav
moppen samma effekt fast på lägre varv. Jamarcol stingern kommer jag inte ihåg varvtalsskillnaden
på men den tappade ingen effekt jämfört med en beräknad stinger.

De jag kört med reedventil och trimmat är MT 5, CR80 luftkyld och en Tysk Suzuki moped på 80cc.
CR 80:n med lite portning gav 16 bakhjulshästar och Suzukin med max portning gav inte mer.
Då hade jag på Suzukin ändå rejäla portar från insuget direkt ner i vevhuset.
Den gick väldigt bra, jag körde roadracing med den på gokartbanaor men den gav trots mer kubik
mindre effekt än Zündappen. Den var vattenhkyld och 195 grader var gränsen för vad cylindern
klarade i avgasduration och Zündappen hade till slut 204 grader. Men det känns ändå som om
reeden var begränsningen. På Suzukin körde jag med RD 350 reed.

Har nån testat olika stingers i bänk?

Erland
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

stingern påverkar momentet och fyllnads graden till en viss del samt motryck och värme. så nog reagerar en motor på en förändrad stinger alltid, det är garanterat enklaste sättet att värme nypa en cylle.

mvh
jkruus
bmw.rasse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: tor nov 06, 2008 10:34 pm
Ort: Bygdeå

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av bmw.rasse »

Frågade tidigare itråden om vad ni använder för att mäta avgastempen i era pipor?
Finns det någon liten portabel sak?
MVH Rasmus Lindgren

PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6984
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

moddlaren skrev:stingern påverkar momentet och fyllnads graden till en viss del samt motryck och värme. så nog reagerar en motor på en förändrad stinger alltid, det är garanterat enklaste sättet att värme nypa en cylle.

mvh
Jo med för trång stinger. men har du själv på samma pipa sett någon skillnad med samma diameter och olika längd?
Skillnaden jag sett är att toppvarvet sjönk med längden om jag la till en ljuddämpare men effekten och effektkurvan
var fortfarande likadan. Samma effekt på lägre varv såg jag som ett plus.

Tempen har jag bara mätt på stiftet med IR. Aldrig i pipan.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Christer Söderman skrev:"Jag har inte fått reed att funka lika bra som kolvstyrt
när det gäller toppeffekt men motorn drar ju helt klart tidigare."

Felet här är att kolvstyrda cyl till moppar är för dåligt designad, vore dom mer avanserad i utformningen så skulle dom med lätthet producera likvärdigt över ett bredare register.
mvh Chrille
finns inte så mycket man kan göra med kolvstyrda insug, bara vinkla ned dem i vevhuset ordentligt samt flödesvänlig form på dem.
Man kan inte göra 'boyesenports' till exempel,, så alla gaser måste leta sig ned i vevhuset först för att gå runt fodret och sedan upp i överströmmarna.
Enda stället där lite modern teknik kan användas är om man har rejäla boostportar där pipan kan dra lite gaser, men med risk att det drar gaserna alldeles för hårt ut i pipan istället för upp mot stiftet, men tyvärr är juh insug stängt så man skapar undertryck i vevhuset om pipan drar hårt. kan iofs vara bra då man får elak sugtakt då kolven öppnar insug igen.

Jag har aldrig påpekat att kolvstyrt eller slid ska vara sämre i toppeffekt än reedinsug, däremot kan man med vild portning ta igen alla nackdelar en reedmotor har gentemot dessa.
Och då få fördelen med att man får mycket bredare register.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

angående stingerns anslutning till baffeln, flödesmässigt är det juh bäst att ha den monterad längst bak samt med jämna fina övergångar.
I teorin borde man kunna anpassa (förbättra)flödet med storleken på stingern.
men det känns som lite laborerande jag inte törs mig på.
Mao får man kompensera flödesförlusten med storlek på stingern.
i Praktiken är nog skillnaden i effekt ytterst marginell.
Viktigt är att köra större diam på ljuddämparen än vad stingern är.
En gammal KTM 125 cross jag hade (luftkyld) på 80talet så väsnades den en hel del.
Den förlängde jag ljuddämparen på till dubbla längden, ökade då diam på ljuddämparen och maskin fick bättre botten utan att tappa toppregister.
Och den vart mysigt tyst.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Fast Templar
För mycket laddtryck
Inlägg: 201
Blev medlem: ons apr 19, 2006 2:17 pm
Ort: Sthm

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Fast Templar »

Har alltid kört indragen stinger, minskar ljudnivån till hälften typ, och sen ljudämpare med ca dubbla storleken mot stingern, går mysigt tyst.....
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
Ort: Västerås

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av turbo uffe »

Hej!

Provar att fråga igen: Vad använder ni till att rulla plåten med?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6984
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Erland Cox »

Ett rör fastspänt i skruvstycket som jag bockar över och stora slangklämmor att hålla ihop rullen.
En hammare och hörnet på ett stort städ när jag har punktat ihop konan.
Det finns rullmaskiner för konor men det går utan. Jag räknar ut radien jag ska
klippa ut i ändarna men jag måste tänka efter för att komma ihåg hur jag räknar.
Använder ett snöre med rätt längd och ritar i plåten.
Räknar ut de olika omkretsarna ritsar sidorna och klipper.

Erland
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av Kadett4wd »

Leta efter programmet 'cone' eller vad det heter.
det printar ut mallar i rätt storlek på papper som bara är å klistra fast på plåten.. busenkelt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av smokke »

cone layout heter d och är gratis,d fonkar kanon :thumbright:
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
Ort: Västerås

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av turbo uffe »

Kadett4wd skrev:Leta efter programmet 'cone' eller vad det heter.
det printar ut mallar i rätt storlek på papper som bara är å klistra fast på plåten.. busenkelt.
OK, var juh inte så ja mena utan fysiska grejor, som Erland bonkar över ett rör, har sett några rundvalsar med 25mm valsar på, nån som har en sån å rullar med?
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av moddlaren »

Japp jag rullar med en sådan och samma med söderman, det går fortare men det blir inte bättre än att vrida konorna med tummarna runt ett 25mm rör.

kolla Ebay finns rullbockar för en tusing i USA och för en 1600 spänn i tyskland.'

mvh
jkruus
Användarvisningsbild
turbo uffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 348
Blev medlem: fre okt 28, 2005 12:30 pm
Ort: Västerås

Re: Hur funkar pipan?, en tråd där vi hjälps åt

Inlägg av turbo uffe »

Såg dom för 1600 inkl i svedala, får nog bli en sån senare.

Men visstifan! Frakten då! Inrikes frakt e juh snordyrt här så man får nog kolla upp vad det kan bli ifrån tyskland, generellt är det låg frakt därifrån.
Skriv svar