ja lite mer info från bromsnigen är att den har extremt höga indre tryck då kompan är så hög och den relativt snälla kamaxeln. den ger 18.5 bar på kompa mätaren

leeak down var under 5%

lamdan var inmappad på 0.86 vid vridpik och mot 0.91 på max effekt. känns snålt tycker jag och det tyckte också Gunnar som rekomenderade ca 0.84 i lamda med E85.
så summan av de tester vi gjort och de vi funderar fram är att den ligger nära spikning och varför den inte spikar tror jag beror på de grova grenröret och de korta trattarna som begränsar max vridet till 254nm. skulle gissa att med ett annat grenrör och lite längre trattar så blir både vrid och effekt under 7500rpm bättre men kommer den att spika sönder då??
som referens på vrid och effekt enligt gunnar lundström som bromsar med liknande bänk så saknas lite max vrid och det va lite på för höga varv både vrid pik och effekt pik. mest troligt på grund av tratt och grenrör. GL sa att 2.4L RC motorer i hans bänk ger mellan 235- 245 hk oftast. väldigt väldigt få har varit över 250hk.
gunnar tyckte vi skulle prova mindre v- spel på insug för att sänka cylindertrycket lite sen testa längre trattar och testa ett annat grenrör med ca 45mm i början och 54mm sek och 70mm kolektor (om jag minns siffrorna rätt?)
gunnar är dock på tävlig hela veckan och helg annars skulle han komma och hjälpa oss med lite tipps och råd, men vi har haft mycket hjälp via telefonen iallafall

vi är också lite sugna på att prova en lite värre kam för att släppa på trycket samt lite mer lyft. ska snurra kammen först för att få alla data samt köra nått pull till i bänken så vi har bra siffror att gämföra med. kanse testa fetare lamda också och se om den gillar det?
mvh jens