Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
- Ort: Sälen, Dalarna
Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
som sagt val av snurra till en 2,3l 16 v som är portad på både insug å avgas, väldigt vassa kammar, vassare än kl-racings värsta kammar... har för tillfället inte grenrör eller insug.. siktar på 750bhp++ då motorn har bänkat 739,6 med en gt 45:a.. Någon som har något förslag om vad som kommer funka??? vill inte ha extremt sen spool up...
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
Du kan inte ha kakan kvar o äta den samtidigt... "extremt vassa kammar" kommer att ge dig en seg motor på låga varv oavsett turbo. 66-75mm turbo beroende på hur mycket över 750 dina ++ tecken betyder.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10198
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
En kullagrad Billet PT67 med stora turbin,, inte 6765 kommer inte ihåg måttet.
Eller en Forcedperformance GT3794R
Det är två sjuka turbos, Dollarn är låg.
Eller en Forcedperformance GT3794R
Det är två sjuka turbos, Dollarn är låg.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
säger inte mycket om dem...... kanse är fel kamaxlar till din motor? vad ska du ha motorn till och drivlina och sånt?? många fler input behövs för ett bra svar."extremt vassa kammar"
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
Garrett gt47 den turbon funkade helt kanon på min. hade 0.6bar vid 2500rpm sen kom den ordentligt vid 4500-5000
Färjegård köde med samma typ av turbo på gatbilen och tyckte den funkade bra
Färjegård köde med samma typ av turbo på gatbilen och tyckte den funkade bra
volvo pv 53 16v
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
men Johan... visst körde du enem L9 i den motorn ? det är ju en relativt snäll hydraulprofil...
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
Jag körde 16v med hyfsat vassa kammar, inte extremt. Jag har för mig att det var ca 260 grader mätt vid 1mm lyft och närmare 290 grader mätt vid 0 lyft. Och 12 eller 12,5mm lyft har jag för mig.
Jag körde med en k31 med 72mm in och 74,5 ut, avgashus 27. Jag har för mig att jag hade fullt ladd mellan 4-5k varv på den.
Jag inbillar mig att det inte är någon nackdel (tvärtom) med vassa kammar när man ska få tidigt ladd på stor turbo
Låg man och fiskörde på kanske 3000varv och bara gasade på lite lätt hade man laddtryck nästan direkt.
Jag körde med en k31 med 72mm in och 74,5 ut, avgashus 27. Jag har för mig att jag hade fullt ladd mellan 4-5k varv på den.
Jag inbillar mig att det inte är någon nackdel (tvärtom) med vassa kammar när man ska få tidigt ladd på stor turbo

Låg man och fiskörde på kanske 3000varv och bara gasade på lite lätt hade man laddtryck nästan direkt.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
- Ort: Sälen, Dalarna
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
Efter mycket om och men så har jag lyckats få fram på "ungefärliga" spec på kammarna å jag överdrev när jag sa extremt vassa Kamlyft 11,4mm,Dur på körspel 275 grader, TDC lyft 2mm till detta så är toppen duktigt portad på insug, dvs såpass portad så att nästan hela packningsytan på 16v toppen är borta, sen är det ditsvetsad ca 5mm å sedan planfläst, ser ut som kanalen e nästan lika stor hela vägen in till ventilerna, på avgas så är det bara putsat i kanalhålet men urgräft ca 5mm i "taket" å ca 3mm på varjesida i "loppet" allt gjort på firma, (vet ej vilken) men det är instansat ett fyrsifrigt nr i toppen av denna firma( motor byggd av i degerfors med hjälp av nån kille på lg-speed) annars 2,3 l (std borr) å som jag skrivit förut så är den tydligen bromsad till 739,6 med en garrett gt45 på 2,2bars laddtryck å e85.
Mitt mål med denna tråd e att ja, få ut så mycket effekt/vrid som möjligt ur motorn, MEN samtidigt kunna åka gata/banträff men ska i första hand gå raktframmåt
förstår att ni tänker å ge upp nu, fattar han inte att det inte går?? eller så säger alla köp en Precision eller turbonetics snurra då får du en motor med bra karaktär... jo, förvisso det, men det e ju inte mycket hjälp.. Eftersom detta forum är till för att fråga å få svar å att folk kan dela med sig av sina kunskaper så frågar ja just om hjälp...
Ska läggas till att jag kommer åka zf-låda från bakaxel.se sinter å den bästa tryckplattan jag får dit, tex ¤puck å 765 plattan, Men jag lyssnar gärna på annat förslag på drivlina. OCH så har jag ej byggt grenrör eller insug till denna motor, så det måste ju läggas till att det måste byggas, då kan man ju kanske ta hänsyn till turboval??
Mitt mål med denna tråd e att ja, få ut så mycket effekt/vrid som möjligt ur motorn, MEN samtidigt kunna åka gata/banträff men ska i första hand gå raktframmåt

Ska läggas till att jag kommer åka zf-låda från bakaxel.se sinter å den bästa tryckplattan jag får dit, tex ¤puck å 765 plattan, Men jag lyssnar gärna på annat förslag på drivlina. OCH så har jag ej byggt grenrör eller insug till denna motor, så det måste ju läggas till att det måste byggas, då kan man ju kanske ta hänsyn till turboval??
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
Om du säger hur mycket effekt du vill ha så kommer du säkerligen kunna få bättre svar.
Så mycket som möjligt är inte ett svar på den frågan.
Så mycket som möjligt är inte ett svar på den frågan.
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
ska köra turbo på min 16v också, men för lagom karaktär siktar iaf inte jag så mycket över 3-400 hästar än..
Robert G.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 165
- Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
- Ort: Sälen, Dalarna
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
Jag måste be om ursäkt,, har i dag fått tag på han som byggt motorn,, å kammarna ja, han vet inte heller mycket , bara att lyftet är 11,5 å väldigt vassa,, då menar han säkert durationerna å att dom är slipade av nån Doktor i stockholm..... (?) å toppen är portad ac LG SPEED jaja, annars var det inte mycket till hjälp mer än några tips å att JAG INTE skulle köra med en GT45;a som han gjort,, fullt ladd vid 5000, innan typ död å vid 5200rpm 739,6hk,, lättkört??? nja inte ens på strippen,, men men, lite kul iaf e att dom drog motorn till 9600rpm i bänken .. mekaniska tryckare i silverstål++ tydligen var den bromsad å mappad hos erixon ericsson racing i borlänge (avesta) han var osäker, men iaf dom med kolfiber c70 å 1200hk++ Nån som fick nå mer ledtrådar???
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
Hade de fullt ladd vid 5000varv, och max effekt vid 5200varv?! och sedan drog de endå till 9600varv?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Hjälp!!! Val av turbo till b230 16v
skicka upp kammarna så mäter jag upp dem i min kam pro plus maskin för ca 500kr så vet du allt om de.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/