Intressant att få dina motordata dock - förstår att den går riktigt gott den där maskinen.
Dock, min grundfråga kvarstår. Enligt mina beräkningar blir det så här
Din motor: 2,3 liter @ 3000 rpm @ 3 bar absolut => 28,0 lbs/min
Min motor: 2,2 liter @ 3800 rpm @ 3 bar absolut => 33,9 lbs/min
Vid 28 lbs/min går surge-gränsen vid 2,5 bar absolut på en GT3582 enl 034 Motorsport map, vid ca 2,8 bar absolut för en GT3071, medan man både på en KKK2672 (Audi RS2) och en KKK2667 (min turbo) är mitt i fältet. Speciellt för Garret har jag sett lite olika kompressormappar för samma turbobeteckning så det kan skilja marginellt från mina värden beroende vilken map man tittar i.
Vid 33,9 lbs/in går motsvarande surge-gränser vid ca 2,7 o 3,2 för GT-turborna, för KKK2672 är man fortfarande mitt i fältet medan KKK2667 börjar närma sig övervarvning.
Så långt teorin. Sen när man lägger till verkligheten med dvs förluster blir det ännu svårare. Jag vet inte om jag tänker/räknar fel någonstans men i teorin tycker jag det ser omöjligt ut att du kan ha 2 bars laddtryck vid 3000 rpm med din motor o turbo. Eftersom du har det i verkligheten så vore det väldigt intressant att förstå hur det går till. Jag har hört andra säga att om man går efter kompressordiagram så får man alldeles för liten turbo, vilket kanske är samma sak som att säga att teori o praktik inte stämmer med varandra. Jag försöker dock alltid få dom att stämma överens men lyckas inte i det här fallet.
Jag kör med 5 cyl 80X86,4 mm, 10 ventiler, 260 graders kam och 8,5 i komp men har provat både 9,5 och 10,5. Tycker 8,5 givit bäst resultat. 10,5 var bättre över 6500 rpm men klart sämre i mellanregistret då jag fick backa av för mycket på tändningen. Provat 290 graders kam också med ungefär samma effektmönster som för 10,5 i komp. Maxvarv 7500 rpm som den lätt varvar till på 5an, Audi WG, portad för bättre flöde.
Göran