Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

packingne jag kör med nu är hemgjord, dock inga problem hittils, e nog för att det är så kallt, men ska väl köpa en riktig packining nån gång!

hur menar du med att koplla vattnet i insuget?

Tackar!

Har kommit på att jag inte köpt nån nippel till oljetempesgivaren, kan va därför jag inte listat ut hur man ska montera den :oops:

böt olja i dag pga att jag hade vaten i oljan, men det var inte så farligt som jag trodde, men man kan väl inte byta för ofta? :)
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av vince »

Bild
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

det där är en vattenkanal...till för förvärmning av insuget

(tänkte bara komplettera med text) ;)
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

aha! jag som har undrat vad det va till :roll:

frågan är om man behöver det? motorn kommer väl upp i värme fortare väl?
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

insugsluften blir varmare....
så på vintern är det bra...
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

ok! jo det kan ju va bra..

men nu när man precis skaffat ett nytt vattenrör så tror jag att det får ligga på is till nästa vinter, kanske
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så.. då har man vart duktig idag med, eller lite iaf..

städat garage bänken, nu kommer dock den stora frågan var allt som var på den ska va nånstans istället!
Bild
Bild

Sen har jag monterat lite kablar på oljetemps mätaren, ska leta upp en nippel att svetsa i tråget oxå.. ska kolla på hydroscand på måndag, hoppas de har en konisk M10*1,0, om inte de har nån så får jag kolla på biltema då de ska ha nipplar för montering..

håller även på att göra vid en mittpanel som ska monteras istället för den som sitter där nu, denna får igenlagda hål överst, där extramätare ska sitta, änsålängre bara oljetemp, men det kommer väl tillkomma laddtryck i framtiden! :) ska bygga om lite i skatboet till elsystem oxå, ska sätta skarvblock på kardantunneln och dra ner alla kablar (nåja, de flesta) där så man får hela kablar som går upp bakom mittpanelen så inga skarvar ligger och tar plats..

sen kommer nya bakdämpare införskaffas när csn ger mej pengar, då även sänkningssats och gastub och gas till svetsen! e trött på att inte kunna göra nått ordentligt nu så jag får lägga ner lite pengar på att fixa ordentliga grejer!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

idag har jag vart duktig, igen, får sluta snart börjar bli en vana! :)

la på ett lager toningsfärg på baklysena, efter att ha tvättat dom i diskhon.. har lagt påett lager till, men inte fotat
Bild

sen letade jag upp lite kabel för att sortera elsystemet bakom mittpanelen
det är närmare 14 tampar kabel i grupper om fem, längderna är mellan 2 och 4 meter, så det borde räcka ett tag hoppas jag :roll:
Bild

såhär ser det ut bakom mittpanelen efter ett litet tag, va inte så farligt som jag hade för mej, men jag gjorde om lite så jag har en samlad minus/jordpunkt, känns seriösare så
Bild

kopplingsplinten
Bild

så här ser mittpanelen jag ska byta till sen ut, just nu.. den är inte klar på långa vägar.. askoppen är borta oxå, iom att man inte får röka i min bil.. ska nog lägga igen hålet för cigarett tändaren oxå.. om man inte ska skaffa en laddare till telefunken..
Bild

Update 19.30-20.00 (tar tid att ladda upp bilderna)

alltid kul med överaskningar! :evil:
Bild
satans bilhelvete! det läcker mellan tråget och transkåpan!

men lösningen blev att fila av skruvarna några mm så de klämmer bättre, banka till tråget så det ligger plant (planare) mot transkåpan och sen skruva ihop, testade, det läckte fortf. men inte lika mycket! då åkte min kompis flänstätning fram! så nu ska det torka lite sen ska jag ut o testa igen.. hoppas att det inte läcker sen!
Bild
Bild

slänger även in en bild på min gamla trotjänare
Bild
En Suzuki K50! i värsta fall får man åka den 4mil till skolan imorn, då är det inte lönt å gå o lägga sig! :roll: den gör bara 35km/h
Användarvisningsbild
Dumpventilen
För mycket laddtryck

Inlägg av Dumpventilen »

sprayar du inte bakljus sprayen på fel sida? 8)
Volvo 142 turboprojekt -74
Volvo 142 turbo -72
Audi A6 2,5tdi Quattro
Passat Cl -82
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

det beror på, ska man spreja på insidan så gör jag rätt.. :wink:

btw. det höll tätt :D nästan inget läck alls..
Användarvisningsbild
C Upp
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av C Upp »

Har för mig man sprayar toningsspray på utsidan...
Race-Jimmy
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Race-Jimmy »

sprayar man på insidan får man ju en mindre känslig yta. Blir ju inte lika mörkt som om man skulle spraya på utsidan men man kan ju inte få allt i världen.....
┌∩┐(_)┌∩┐
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

ok, ja nu är det sprayat på insidan så nu får det va! :)

men bilen läckte olja när jag kom till halmstad idag, så jag fick rulla ett par hundra meter utan oljetryck, inte så bra kanske.. ska försöka få hem den på nått sätt, förhoppningvis släp, sen funderar jag på att byta oljetråget på en gång nu iom att det inte är nån olja kvar.. och då samtidigt oljetrågspacknings, vilket är självklart.. får oxå kolla upp om vevlagren tagit stryk, det vore inte så bra.. hoppas på pengar från csn i veckan, så man kan köpa sig en annan bil, typ 240/740 lr nått billigt tjafs som man kan köra med sålänge..

http://www.blocket.se/vi/7078259.htm?ca=23_16_s hittade denna, bud på att ringa faktiskt.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

kan göra en grundligare utläggning om vad som hände idag!

jag lagade läckan igår, provstartade och det läckte mycket mindre, vad jag inte tänkte på då var att motorn var kall, dvs kall olja, kall olja som inte rinner lika lätt som varm olja! därför läckte det inte så mycket igår!

men sen i morse när jag skulle till skolan så blev ju oljan varm igen, och då rann den lättare och smet ut!

men en trolig anledning till att det läckte från början, kan va att när jag hade lös trankåpan så blev trågpackningen skadad, och sedan så monterade jag en slang mellan oljefälla och oljelock, så det inte kom ut något övertryck ur vehuset som sedan gjorde att oljan trycktes ut genom den redan innan dåliga lagningen! det är min teori!

sen så när jag skulle svänga av motorvägen ( kör motorväg till skolan) så tappade jag oljetrycket pga ingen olja kvar, fick sedan rulla med väldigt lågt varv till min syster som bor i halmstad, och låna hennes bil..

så, Högt tryck i vevhusventilation! vad göra åt saken?
newbie
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av newbie »

Rogge skrev:Tackar!

jo vitt o svart blir nog snyggt ihop, men jag får se vad det blir för färg, köpte en burk vit på ÖB, men så påpekade morsans kille (lackerare) att han kunde fixa 2 komponents färg gratis, så den burken kommer lämnas tillbaka.. så jag måste kolla upp färgprover nån gång..
köp aldrig färg på ÖB, en kompis köpte svart färg där när vi skulle rolla hans 144 -73. det skulle ta 16 timmar för färgen att torka. efter 3 veckor hade den ännu inte torkat.
|snart är det lördag igen|
http://www.lordagigen.nu
Skriv svar