Mayson: Jag vet eftersom jag sett en motor som kördes utan gördel med 0,9bars laddtryck, den varvades aldrig över 7000RPM och skar ihop SAFTIGT på 4 utav 5 ramlager! Utan gördeln är bottendelen inte alls stabil! Och att 200SX bilarna ofta skär beror till absolut största del att dom inte har koll på oljetempen och pressar för hårt så att oljan kokar!
VG30DETT är inte bolt on, de är en hel del jobb, du behöver t ex en hel framvagn från en med orginal monterad VG30E, dvs en 3 liters 12v motor. Dom fanns aldrig i sverige utan de får man leta i utlandet! enklast i USA! Men de är bara steg 1, jag har sett en bild på en bil med den motorn, och du får banne mig inte ner handen nånstans!! De är förbannat tight! om den killen kör med orginal motorkuddar så skulle topparna skallra mot fjäderbenstornen!
Gördel kan du säkert hitta på nån skrot om de finns en 200sx där, du behöver även bultarna den sitter med! Den sittur under ramlagren så du måste loss med oljetråget, de gör man inte görna med motorn i bilen men de går nog!
Oljekylare kan jag tipsa om att Saab turbos har haft dom länge! Celica från 86-89 har en smidig en, troligen dom nyare också! Sen brukar alla bilar med Automat ha dom nästan! Sätt gärna dit en kylare med elfläkt också så låter den mindre som en 240

Själv ska jag dit med kylaren från en Kadett GT -89 de är bra i mått och i alu
Vipparms stång har jag över

även en topp men den är isärplockad! har inte koll på vilka ventiler som satt var heller.. skicka ett pm om du är sugen så ska jag fundera ut ett lagomt pris
180hk vid 0,8bar är inte omöjligt! men de är max vad den ger! spridarna bottnar där nånstans så mer än 1 bar är de inte lönt att ladda..
För 300hk behövs de en hel del! Ny koppling, ny turbo, nytt grenrör (en T28 räcker som turbo men går inte dit med orginal grenrör) nya spridare, t ex 200SX S13 spridare! Kolvar och stakar klarar ca 300hk, kolvarna ryker först. Sen en bra IC och en bättre bränslepump! Org pallar ca 220hk.. de är väl eg. vad som behövs! MEN du BÖR balansera bottendelen, slipa om kammen och gärna porta toppen eller i alla fall mirafräsa sätena på den! Själv ska jag dessutom köra med Megasquirt sprut vilket kan vara en ide!
Min spec kommer bli:
Nytt grenrör
Annat insug (letar ett med spjällhuset framåt)
DET spridare
DET t-platta med sinterlammel (som de ser ut nu)
MS and Spark för att styra även tändningen
STOR intercooler
Mitsu 16T turbo
280+ graders kam
Troligen en portad topp, minst mirafrästa säten med race vinklar i alla fall!
Balanserad bottendel
DET gördel
lättat svänghjul
oljefilter-förflyttnings kitt med termostat och en oljekylare
Walbro 255l b-pump
DET=200SX motorn, CA18DET, den som sitter där heter CA18ET. En CA18DET passar rakt i och är en lämplig uppgradering om man vill byta motor! Givetvis måste kabelstammen med

Och då de är en 88a så går de regga med den också om du har lite intyg från Nissan.. hur svårt de är att få dom vet jag inte men i andra länder fanns den med DET motorn orginal så de ska gå få tag i!