B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Enligt A1 Performance, som är den mäst annerkjända firman i världen när det kommer till converters, säjer 7000varv i stall=755Nm (+-5Nm), och jag tror på dom...
Första bromsningen 4 år sen gav 431Nm/400hk, då stallade gamla converteren på 6000. Så skruvade vi upp från 1,1 till 1,7bar, då stallade den 7000.
Med nya converteren stallade motoren på 6000. (6000=600Nm).
Med VEMS och 1,7 bar stallade den på 7000varv. Skilnaden från 6000 varv till 7000varv är 155Nm enligt converterbyggaren.
A1 är nog en av få firmor i världen som angjer sina converters så nogrant, och som missar med typ 20 varv. RCI missar med över 1000 varv till exempel.

Men du har nog rätt. Bromspapper är det som gjälder, men tror du bromsbänken klarar av det? 8) 8)
Om du tar risken, kommer vi :wink:
Trivs bra i Sävar....

Trycket var skruvat upp till 4 bar, så spridarna ga nog ca 2000cc.
dutycycle på 7900 varv i ettan ut från start: 83%, lambda på 0.81...på 1,75 bar (750Nm).
Har inte lastat ner loggen efter vi skruvade upp laddet med 0,3 bar mer, men dutycycle imellan 80 och 90% troligt..
Så bränslemängden stämmer nog rätt bra med vridet..


MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Jens Gustavsson »

bänken klarar 2200+hk , bara att ladda på :thumbright:


hittade inte räknaren men här är formeln....




nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5

Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat
trycket från 3bar till 3.8bar.
================================
nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm

(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av peppe »

Jens, helt rätt! :P

Är ju på tiden att du får lite bensin på brasan så det blir B20 High Output i stuskan i vinter :)
Användarvisningsbild
Nicklas Eriksson
Forumsberoende
Inlägg: 864
Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
Ort: Norrbotten
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Nicklas Eriksson »

PerAage, bra rapportering! Verkar ju som att 8:an är inom räckhåll om allt funkar!
HenrikE
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 96
Blev medlem: lör apr 07, 2007 12:40 am

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av HenrikE »

Vad väger dragstern jämfört med Jens 140?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Jens Gustavsson »

när jag körde 10.61/401m 1.59/60fot med 142 på 98oktan bensin och på 1.75bar (450whp i motor-nord:s bänk) så vägde bilen ca 1210kg med mig i (race vikt) och det va gat däck och avgasystem (exakt samma skick som jag åker in på bilprovningen förutom 4 punkts bältet).

vegan vägde 1115kg i race vikt och gick 10.38 med 460 korrigerade motor hk i min stuska dyno. 1.46 i 60 fot.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Raceklar, med mej och full tank väger dragsteren 752kg. :roll:
Egenvikt rundt 660kg
Den är rätt tung, alla rör är i stål (innsug/avgas, och intercoolersystemet väger ochså en hel del.
Dom andra super comp dragsters väger imellan 800-900kg med förare. En jag talade med blev förvånad över våran vikt, då hans dragster vägte 820kg med förare.

Vi vet at vingen gjer drag, och faktiskt bromsar lite (0,05-0,1 s),- men gjer downforce på säckert 150-200kg uppe över mål, men vi har tänkt svetsa om lite på grejorna och testa utan vinge nån gång. Lar nog gje 20-25kg mindre vikt..

MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Jens Gustavsson »

http://www.trouble-mag.net/testET.shtml" onclick="window.open(this.href);return false;

optimalt utnyttjad effekt ska ge dessa tider........


142 med 450whp= ca 500motor hk 1210kg ET 10.17 / 216km/t (dålig 60 fot med dot däck och standard hjuluphägning och extremt dålig airdynamik)

142 med 506whp ca 570hk 9.74 225km/t

vega med 460hk och 1115kg ET 10.18 216km/t (inte så långt kvar :thumbright: )

dragstern effekt ?? vikt 752 kg = 440hk ska i teorin räcka till 9.06sek och då ska man ha 242km/t i speed ungefär

dragster med 700hk ska de 7.76 283km/t
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Jag vet .... 8)
Har själv funderat på varför den inte går låga åttor när effekten kliver iväg.
Den klarade ju 9,35-9,55 med bara 431NM.
med 600Nm som vi vet at det har varit, borde den gå 8,5, men gick 9,12.

Svaret ligger nog i at varvet kliver för högt och at om motoren hadde fått jobba på 6000 där vridet verkligen finns, för inte å snakka om at man hadde utnytjat "torque multiplication"-effekten rejält, hadde tiderna varit mycket bättre. På testrepa 2, blev hela starten sabbat, och den segdrog iväg på tvåan med en dårlig 201-meterstid, men jag manuellväxlade lite tidigare till trean, och toppfarten blev högre (228km/t) änn på den "lyckade 9,09-repan (222km/t), så där är beviset på at å växla tidigare utnytjar vridet rejält.
Mitt triks på 201-metersbanor uppe i Norge, om jag har legat etter, har varit å knacka i trean och flyga om....(sjalv om motoren har havnat under stallvarvet och bare legat där och brunnit på converteren.)

Med 550Nm i vrid, gick den 9,12s, växlade på 7500varv.(5600rpm i starten)
Med700Nm i vrid, gick den 9,09, men allt hände imellan 7000 och 8000 varv, och jag kjände tydligen hur aksellerasjonen stupade när varvet kom över 7600varv. Så sanningen med lite lägre växelvarv, är nog at åttan sitter mycket löst, för 9,09-repan gick skit. :doh:

Angående toppfart är den normalt mycket lägre med en automatlåda sammanlignat med en manuell.

rent matematiskt borde den gå 8,7-8,8 som den står just nu. Med ny converter och samma effekt, borde den klara bättre enn 8,5s.
Nästan så man funderar på manuell låda...
I prinsip är en hästkraft pr kg nog till å åka under 8 sekunder....
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Jens Gustavsson »

min erförenhet är att slutfarten inte sänks då jag har helt ok slutfart med vegan om man jämför med 142 sen boström hade personligt rekord tror jag nästan med lågt ladd och automat nu i fällfors. motorn får jobba mer där den trivs med automat och utan avbrott därför blir farten bättre än om förlusten är lite större.

jag hadde 169km/t på 201m med vegan på 10.38 repan släppte dock före mål, så hög slutfart har jag inte haft med 142:an än fast den hadde mycket mer effekt. (163km/t på 10.61 repan och 168 på en 10.8 repa såg jag jag åkt med 142:an)

men om du jämför mot en typ liberty eller liknande så klart att den ger mer topp-speed men såna är ju svin dyra :) men helt klart min PG med kring utrustning kostar typ som 10 st 460hk B20 motorer ändå billig mot en liberty :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av Jens Gustavsson »

ni kanske skulle korta insuget så den håller ut bättre på varv? kan ju gå att trixa till vridkurvan med en ventil och pwm ventil också via vemset?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av mattias »

Mer film jag klippt ihop med dragstern från Fällfors Goldtown Summer Nats 2011, 15-17 Juli :

http://www.youtube.com/watch?v=BhwGwXnyl-0" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Lite dubbelpost från fimer & bilder:


Tack Mattias.
Ser ut till at burnout på ettan funkar, men jag kommer nog slå i tvåans växel för framtiden, för å få en riktig burnout. Nu greppa det just när jag släpte gasen.

Kul å se at vi har riktiga framhjulslyft nu, inte bara "piskslag" igjennom ramen.
Tror greppet är nära optimalt i starten, lufttrycket i däcken var på 5 psi. Kommer prova med 5,75psi nästa gång (råd från annan super comp-åkare,- han såg väl inte risken för at jag skulle bli duktig på å åka pro-gran med det första....

Växlingspunkten var satt efter stallspeed. När turbotrycket så ramlade lite, blev den reella stallspeed vid växling 6500rpm. Med andra ord drog jag motoren 500 varv för långt på ettan och tvåan för den växlade. För det första åkte vi förr högt i varv, dvs dragsteren tappade vrid (kjändes som å åka inn i en vägg), och för det andra föll varvet inte tilbaka till optimalt varv för å få vridmomentet multipliserat upp. Vi har helt enkelt åkt en rekord-repa var ca 150Nm av vridet har blivit slurat bort i converteren, och laddtrycket har ramlat lite.
Med innjusteringar, och med samma converter, ska det gå mycket snabbare.
På förehand var det helt umöjligt å veta at växlingsvarven inte var optimal, och at reell stallspeed ändrades, man måste helt enkelt prova, och detta var första provrepa på 1,7 bar (ramlade direkt till 1,5 ut från startlinjen).
Dom nesta reporna ska bli kula. 8)

Frågan är om man inte borde beställa en ny converter anpassat 800-850Nm (mer laddtryck) och stallspeed på 6000varv direkt. Nästa fråga är om en ny converter blir svårstallad?
Står vi i ett vägskille mellan automatlåda och manuell (typ dough nash)?
Svaren kommer etter Mattias har hjälpt till lite mer för å få upp responsen på låga varv. Målet är ju å åka bra reaktionstid på fallande gran.
Anlednignen till at vi åkte i super comp i Fällfors, var at dom inte hadde någon annan ägnad klass för oss.
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tis dec 06, 2005 4:56 pm
Ort: västerås

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av larsson »

prata med danielssons om att bygga om lådan så ni kan tömma convertern på olja så den blir lättare att stall.. har det i min bmw e36 turbo med th 400 låda o det funkar riktigt bra nu när man börjat få i ordning på lite inställningar i sprutet..

jag har blivit chockad hur bra det har funkat nu när man börjar få i ordning på det..

då kan ni gå på en converter som låser hårdare utan att den kommer vara mera svårstallad.


M V H larsson Föraren i team blackorange bmw
Målet är under 12 sek på 402 m
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (Nytt rekord 9,09/228km/t))

Inlägg av PerAage »

Hej, är just det vi har.
Ventilhuset är bygt lite om, och flödet till converteren går i et rör via en ventil, som stänger när jag trycker på en knapp. Det går då inte olja till converteren, och oljetrycket från pumpen släpper då ut via en kula och fjäder-ventil till oljetråget. När jag slipper knappen, åpnar ventilen, och convertertrycket bygs upp igjen.
Funkar bra, men har hatt periodisk fel på ventilen, därför allt strul.

Har bara funkat bra några få gånger, ska bli kul å testa nu som motoren är tunat för å dra igång från lite lägre varv.
MVH
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Skriv svar