VEMS eller MS?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Haak
Lite mer laddtryck

VEMS eller MS?

Inlägg av Haak »

Jeg skal bygge en b23et med ca 200-300 hester i vinter. Kommer nok til å begynne i det små :wink:
Uansett så har jeg ikke hjernen til motoren, så da tenkte jeg å gå for et billig datasprut. Har ikke så mye penger igjen etter kjøp av motor/turbo osv.... Så hvilket billig system bør jeg velge? Har ikke noe særlig erfaring med dette. Bør være relativt enkelt å sette seg inn i....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nackdelen med båda systemen är att det är "gör det själv". Så känner du ingen som kan hjälpa dig kommer du säkert tycka att det är svårt om du inte själv är bekant med elektronik och datorer.
MS är uteslutet för mig, bara VEMS Genboard som gäller för det har alla finesser man behöver.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck

Inlägg av storbäcken »

När vi ändå pratar om de, kan du förklara skillnaden mellan MS och VEMS??
Alltså vad kan du göra med MS och hur mycket mer kan du göra med VEMS.. Och pris skillnad.. Har försökt läsa lite om detta på forumet men har inte fått nån helhetsbild över detta.
Är sugen på något av systemen till framtida projekt.
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Inbyggt på VEMS Genboard som standard som _inte_ finns på MS:
- 2x avgastemp ingång (K-typ)
- 2x bredbandslambda (köp bara sonder för 600 kr/st)
- 8x drivsteg för spridare (MS har 2)
- 8x drivsteg för tändspolar (MS har 1 standard)
- Flera triggeringångar för att stöda många konstiga motorer (5-cylindriga t.ex)
- Driva en LCD-display + tangentbord

MS går att löda om och mixtra med så man får fler finesser, t.ex ingångar för avgastemp. Jag är inte så insatt i vad man kan bygga ut det till att klara, men jag vet att man inte kan använda standardprogramvaran och att du kan läsa mer här :
-> http://megasquirt.sourceforge.net/extra/index.html

Slår du ihop finesserna du kan bygga ut på MS så kommer det att ha kostat ungefär lika mycket som VEMS Genboard. Pengarna är ändå inte så viktiga, finesserna är viktigast, samt att du klarar av att använda det.

Att bredbandslamba och avgastemp är så pass billigt att få med VEMS Genboard är bland de största fördelarna, också att det är så lätt att använda standardtriggerhjul och sensorer på många moderna motorer.
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck

Inlägg av storbäcken »

Okej då lärde man sej nått idag åxå!!
Tror jag skulle klara mej med MS. Vad använder man för programvara till PC för att göra justeringar och vart får man tag på de??
Bild
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Man använder Megatune och den (liksom all annan info) hittar man på www.msefi.com

Att jämföra VEMS och MS är svårt eftersom båda kan modifieras nästan i oändlighet.

Många verkar ense om att MS är lite enklare att komma igång med, speciellt om man inte har möjlighet att ta direkthjälp med någon som har erfarenhet av bitarna. Men det förutsätter också att man inte behöver använda alla finesser på en gång och att det är en hyfsat basic motor (jämnt antal cylindrar, inte så många spridare, gärna högohmiga spridare).

Det finns också många (inklusive mig...) som tycker att det är lättare att hitta info om MS, speciellt via forumet. Men det är delvis en vanesak och en fråga om vilka preferenser man har.

Som jag ser det så är VEMS största fördelar;
- inbyggt stöd för bredbandslambda
- många drivsteg till spridare
- många drivsteg till tändning

Jag kör MS och är hittills helt nöjd med det.

/Gustaf
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

både ms och vems är billiga och bra men inga nybörjar insprutningar de kräver mycket elektronik och data erfarenhet. ´

letar du efter en insprutning som fungerar direkt, billig, enkel programvara och utan alltför många timmars instalation så reckomenderar jag ett enklare haltec system som tex F3/F9 med vanlig fördelare och med mekaniska tändkurvor.
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck

Inlägg av storbäcken »

Hmm jag är bara på planerings stadiet kommer inte börja greja med detta förrän tidigast nästa vinter men det hade tänkt skaffa både info lite grejor innan dess.. Det är en äldre sexa ja ska trimma. Planerna just nu är en mindre kompressor :twisted: och dold insprutning alltså gömma spridare på undersidan insuget. Insuget kommer ja att tillverka själv.
Sen så skulle jag vilja använda 3st gamla enportsförgasare på kompressorn, men bara som gas spjäll och ja vill inte ha en LMM utan spjälläges givare eller va man nu använder istället.. :roll:
Tändningen vet jag inte riktigt, brytarlöst är väl de minsta men kanske man satsar på ännu mer avancerat tändsystem..

För övrigt så har jag inte tänkt mej några hiskeliga effekt uttag och den ska även gå köra lite längre sträckor...

Sen så är jag inte rädd att prova nya utmaningar, behärskar både datorer och el, sen så finns ju ni duktiga grabbar här på forumet om man stöter på problem, och i värsta fall så har ja ju bara 4mil till Sävar..

Så va tror ni man ska satsa på??

Och förlåt Haak för att jag stal tråden av dej..
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

VEMS så klart. :)
Haak
Lite mer laddtryck

Inlägg av Haak »

letar du efter en insprutning som fungerar direkt, billig, enkel programvara och utan alltför många timmars instalation så reckomenderar jag ett enklare haltec system som tex F3/F9 med vanlig fördelare och med mekaniska tändkurvor.
Okay. Hva er prisen på dette i Sverige sånn ca?

Och förlåt Haak för att jag stal tråden av dej..
hehe...det går bra vettu :wink: Fikk bare mye mer nyttig å lese jeg :D
Skriv svar