Halvljusautomatik.
Halvljusautomatik.
Hej hopp!
Undrar om någon på detta forum vet vilken typ av ström det är ut ur generatorn till laddlampan på instrumentpanelen?
(Om det nu är någon ström, för lampan slocknar ju när det börjar ladda.) Då jag har en gammal bil så har jag inte automatiskt lyse och funderar på hur jag ska få till det.
Är medveten om att det är hur enkelt som helst att koppla in halvljusautomatik, men vill inte att lyset ska gå igång så fort jag sätter på tändningen. Därför undrade jag om det går att "dra" ett relä med ström från generatorn så fort den börjar ladda? Skulle ju i mina ögon va mycke bättre än att lyset är på ständigt med tändning på. Problemet grundar sig ju såklart i mitt dåliga minne, glömmer ofta att sätta på lyset och kommer jag ihåg det så glömmer jag stänga av det.
Undrar om någon på detta forum vet vilken typ av ström det är ut ur generatorn till laddlampan på instrumentpanelen?
(Om det nu är någon ström, för lampan slocknar ju när det börjar ladda.) Då jag har en gammal bil så har jag inte automatiskt lyse och funderar på hur jag ska få till det.
Är medveten om att det är hur enkelt som helst att koppla in halvljusautomatik, men vill inte att lyset ska gå igång så fort jag sätter på tändningen. Därför undrade jag om det går att "dra" ett relä med ström från generatorn så fort den börjar ladda? Skulle ju i mina ögon va mycke bättre än att lyset är på ständigt med tändning på. Problemet grundar sig ju såklart i mitt dåliga minne, glömmer ofta att sätta på lyset och kommer jag ihåg det så glömmer jag stänga av det.
-
- Forumsberoende
Re: Halvljusautomatik.
Laddlampan får 12v+ på ena sidan när du slår på tändningen, generatorn jordar när den står still, lampan lyser!
När sen generatorn laddar ger den 12v+ till lampan som då får +på båda sidor och slocknar!
Skulle du koppla ett relä på "generatorsidan" av lampan så är risken att det drar även innan generatorn laddar pga för lite spänningsfall i lampan!
Men om du sätter en diod imellan kan det nog funka!
När sen generatorn laddar ger den 12v+ till lampan som då får +på båda sidor och slocknar!
Skulle du koppla ett relä på "generatorsidan" av lampan så är risken att det drar även innan generatorn laddar pga för lite spänningsfall i lampan!
Men om du sätter en diod imellan kan det nog funka!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
+Nåra T!
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Koppla på oljetrycksgivaren (eller kanske rättare sagt oljetryckbrytaren) istället, så slipper du eventuella generatorproblem.
Koppla på oljetrycksbrytare, ok, är ju samma sak där, lampan slocknar när oljetrycket kommer. Vad har jag för ström där att dra relät med? Är det av eller på, eller varierar spänningen med oljetrycket? Inte så hemma på elektronik som ni förstår.
- Lindqvist Racing
- För mycket laddtryck
Det går bra att koppla ett relä på D+, alltså anslutningen för kabeln från laddningslampan. Relät drar bara när generatorn laddar.
Det där med diod förstod jag inte hur det skulle hjälpa, hur skulle den kopplas?
Och koppla på oljetrycksgivaren måste bli lite fel. Hur ska relät dra när jordförbindelsen bryts? Då måste man ju vända signalen med ett annat relä.
Det där med diod förstod jag inte hur det skulle hjälpa, hur skulle den kopplas?
Och koppla på oljetrycksgivaren måste bli lite fel. Hur ska relät dra när jordförbindelsen bryts? Då måste man ju vända signalen med ett annat relä.
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Nejdå, det går fint att koppla på oljetrycket. Men man får koppla så att relät drar när tändning är på, och motorn av (dvs inget oljetryck). Men det måste vara ett relä med växlande utgång eller vad det heter, alltså utgång 87 och 87a. Så att när relät är aktivt skall ingen ström gå ut till ljusen. Men när jorden försvinner i och med att oljetrycket kommer, så släpper relät, och sluter mellan 30 och 87a på relät. Både matning till spolen i relät och matning till ljuset genom relät måste isåfall vara tändningsmatat för att det skall funka.
Hmmm... dålig på att förklara, men har kopplat det så ett par gånger.
Opel 80/90-talare med automatik har det kopplat ungefär så.
Hmmm... dålig på att förklara, men har kopplat det så ett par gånger.
Opel 80/90-talare med automatik har det kopplat ungefär så.
en del generatorer klarar inte att dra ett relä på laddn lampan så det ska man nog undvika. Däremot måste det vara tio ggr lättare att skaffa ett eftermonterat relä från nån Opel eller nåt och använda. De använde relän från Mixon och de gör just halvljusautomatiker och det relät känner av batterispänningen och slår på lyset när det känner att generatorn laddar.
Alternativt köpa en sats från dem som kanske rent av är anpassad för just trådskaparens bil.
http://www.mixonelektronik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Alternativt köpa en sats från dem som kanske rent av är anpassad för just trådskaparens bil.
http://www.mixonelektronik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för alla svar, blev många olika bud. Det från mixonelektronik verkar ju vara väldans smidigt med ett relä som känner av spänningen. Bilen ifråga är för gammal för att det ska finnas en anpassad sats och priserna på universalsatserna tilltalar inte mig.
Det blir nog till att göra som en kille tipsade mig på ett annat forum med 2 såna här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... usvarnare/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den pöjken skrev så här för inkoppling:
//Man mäter i säkringsboxen mellan jord och ena sidan av säkringarna, tills man hittar en punkt som är 12 volt när halvljuset är på, och 0 volt när det är av (antagligen vid säkringen för lyset). Det är punkt 1. Fortsätt mäta tills du hittar en punkt som är 12 volt när tändningen är på, och 0 volt annars (vid säkringen för instrumentbelysningen kanske). Det blir punkt 2.
Ta en ljusvarnare, och koppla den med blå sladden till punkt 1, och den röda till punkt 2. Den andra ljusvarnaren kopplar man precis tvärtom. Färgerna på kablarna kanske inte är blå och röd, men den på bilden är det.
Nu kommer den ena varnaren att tjuta när tändningen är på och ljuset av, och den andra tjuter när ljuset är på och tändningen av.//
Vad tror ni om det?
Det blir nog till att göra som en kille tipsade mig på ett annat forum med 2 såna här: http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... usvarnare/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den pöjken skrev så här för inkoppling:
//Man mäter i säkringsboxen mellan jord och ena sidan av säkringarna, tills man hittar en punkt som är 12 volt när halvljuset är på, och 0 volt när det är av (antagligen vid säkringen för lyset). Det är punkt 1. Fortsätt mäta tills du hittar en punkt som är 12 volt när tändningen är på, och 0 volt annars (vid säkringen för instrumentbelysningen kanske). Det blir punkt 2.
Ta en ljusvarnare, och koppla den med blå sladden till punkt 1, och den röda till punkt 2. Den andra ljusvarnaren kopplar man precis tvärtom. Färgerna på kablarna kanske inte är blå och röd, men den på bilden är det.
Nu kommer den ena varnaren att tjuta när tändningen är på och ljuset av, och den andra tjuter när ljuset är på och tändningen av.//
Vad tror ni om det?
-
- Forumsberoende
Jag hade inte kopplat pipare med ljuset av!
Att det piper med ljuset på-tändning av e väl okej,
Men man märker väl om det blir mörkt!
På dagtid får man ju åka med varselljus!
Att det piper med ljuset på-tändning av e väl okej,
Men man märker väl om det blir mörkt!
På dagtid får man ju åka med varselljus!
Garagetråden
+Nåra T!
+Nåra T!