bmw 2002 effektökning?
bmw 2002 effektökning?
Hejsan!
Jag funderar lite över smidigaste (billigaste) sättet att få upp en bmw 2002 -70 (alltså enkelförgasarmodellen) till ca 150-200 relativt driftsäkra hästar.
motorbyte,turbo- kompressorkonvertering, trim av befintliga motorn mm, alla metoder är intressant...
Jag vill gärna kunna få bilen genom besiktningen också, dock vet jag att reggbesiktning mm. antagligen kommer behövas...
så vilket tror ni är bästa sättet? Drömmen vore en lite nyare sexa (ex. m20 eller m50).
Mvh Danne
Jag funderar lite över smidigaste (billigaste) sättet att få upp en bmw 2002 -70 (alltså enkelförgasarmodellen) till ca 150-200 relativt driftsäkra hästar.
motorbyte,turbo- kompressorkonvertering, trim av befintliga motorn mm, alla metoder är intressant...
Jag vill gärna kunna få bilen genom besiktningen också, dock vet jag att reggbesiktning mm. antagligen kommer behövas...
så vilket tror ni är bästa sättet? Drömmen vore en lite nyare sexa (ex. m20 eller m50).
Mvh Danne
Re: bmw 2002 effektökning?
http://drive.to/02tavlan" onclick="window.open(this.href);return false;
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Snikturbo torde ge dig dina hästar. 
Typ: nersvarvade originalkolvar, 2*dellorto 40, grenrör, turbo, ev. IC.
(Här finns många som kan turbo-M10, sök på forumet.)
Om du vill göra en sugmotor så lyder det klassiska receptet för 160 hk:
Tii-kolvar, Schrick 304, 2*Weber 45, extraktor.

Typ: nersvarvade originalkolvar, 2*dellorto 40, grenrör, turbo, ev. IC.
(Här finns många som kan turbo-M10, sök på forumet.)
Om du vill göra en sugmotor så lyder det klassiska receptet för 160 hk:
Tii-kolvar, Schrick 304, 2*Weber 45, extraktor.
-
- Sävar Turbo Racing
smidigaste och billigaste sättet att få din motor starkare är eftermarknads insprutning och turbo monterat på din orörda motor om du frågar mig. Min 518 leverar 256 whp med orginal motor och 1,3 bars laddtryck med ett upp-och-ner-vänt grenrör och ett 15t aggregat och VEMS motorstyrning.

Håller med föregående talare..
Kör du på e85 så är det helt onödigt och hålla på och svarva nå kolvar,
Dit med en turbo, insprutning och ladda på en bar så har du en skitrolig motor i en 2002a!
Kör du på e85 så är det helt onödigt och hålla på och svarva nå kolvar,
Dit med en turbo, insprutning och ladda på en bar så har du en skitrolig motor i en 2002a!

Daniel Carlsson
M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
M50B28, sc6765, v88, 1260cc,
Okej tack för svaren, hur svårt är det att montera eftermarknadssprut? vad kan det gå på ungefär med en sådan konvertering?
Räkna med 6-7000 minst för motorstyrningen, 1-2000 för turbon och 0-5000+ för monteringsdetaljer. Sen kanske du kan behöva en värre koppling också?
Så 10-15000 i alla fall innan du är klar! Men då har du till skillnad mot en budgetlösning en motor som fungerar bra genom hela registret och går som om den hade turbo original!
Så 10-15000 i alla fall innan du är klar! Men då har du till skillnad mot en budgetlösning en motor som fungerar bra genom hela registret och går som om den hade turbo original!

Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
15000 kr / 150 hk = 100 kr per häst = jättebilligt. 

Ja det verkar inte så fasligt dyrt om resultatet blir så bra!
Men då är ju bara frågan om jag klarar av att göra detta, det blir nämligen mitt första bilprojekt isåfall.
Hur pass svårt är det att få ett eftermarknadssprut att lira som det ska? resten med själva turbon och delar är nog inga jätteproblem för mig men det är just detta som jag inte har nån större koll på hur man gör.
Hur mycket måste man modifiera och så för att få dit det? och sen att mappa och få den att gå som den ska, är det något man kan fixa själv med en dator eller måste man ha bromsbänk och proffs till hjälp för detta?
Antar att det i så fall blir betydligt dyrare eller?
Mvh Daniel
Men då är ju bara frågan om jag klarar av att göra detta, det blir nämligen mitt första bilprojekt isåfall.
Hur pass svårt är det att få ett eftermarknadssprut att lira som det ska? resten med själva turbon och delar är nog inga jätteproblem för mig men det är just detta som jag inte har nån större koll på hur man gör.
Hur mycket måste man modifiera och så för att få dit det? och sen att mappa och få den att gå som den ska, är det något man kan fixa själv med en dator eller måste man ha bromsbänk och proffs till hjälp för detta?
Antar att det i så fall blir betydligt dyrare eller?
Mvh Daniel
Vart bor du? Kanske finns någon i din närhet man kan rekomendera som kan hjälpa dig med insprutinstallationen.
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
Bor i Jönköping! Ja det hade varit trevligt om ni visste någon;)