Välja system ?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Froojdh
Lite mer laddtryck

Välja system ?

Inlägg av Froojdh »

Är inte särskilt inne på dessa moderniteter , men kör en turbohoj försedd med ett gammalt Haltech f9
Systemet funkar så där , är grovt mappat o jag kommer inte in i dos systemet :thumbdown:
des har div skramlat löst inne i boxen så fått löda lite där .
Av den anledningen funderar jag på att byta , så några förslag ? har funderat på Haltec sprint 500 god ide ?
Om någon har nått lämpligt till övers så hojta gärna.
Pacman
Forumsberoende

Re: Välja system ?

Inlägg av Pacman »

Microsquirt kanske?
Samma som Megasquirt men litet som ett kreditkort och utan MAP-sensor. Man använder en extern givare.
Finns att köpa på DIY-Autotune. Annars kanske Mofid på Megasquirt-forumet kan ordna en till dig.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende

Inlägg av Erikk »

Jag skulle definitivt inte sätta ett Megasquirt på en turbo-mc.
Här kan det bli att sätta livet till när det skiter sig, inte som en bil som rycker till litegranna.

Jag tycker inte att det är OK att försöka spara in några kronor med livet som insats.
Erik Englund

Dahlbäck Racing
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

jag tänker att sätta megasquirt på min turbo hoj, varför skulle jag inte?
Froojdh
Lite mer laddtryck

Inlägg av Froojdh »

Nja har ingen fakta men har fått för mig att ms kan vara lite bökigt.
Skulle vara lite så där svår mappat , innehålla en del funktioner som ej var riktigt "färdiga",
Sen har jag fått för mig att det är ett ihopp löd system som man fixar själv o då kan jag tänka mig att det kan bli lite blandade resultat .
Måste jag inte ha en map givare på en övermatad maskin ?
Nu talar jag inte av erfarenhet utan går rent på hörsägen.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende

Inlägg av JohanK »

Nira tycker jag verkar vara ett jäkligt fint system, Svensktillverkat, Svensk manual, mycket wizardbaserad mjukvara osv.
Kostar runt 10 lök numer, kostade 15 för inte så längesen
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Erikk
Forumsberoende

Inlägg av Erikk »

Till att börja med måste man ha ett system som klarar av att mappas mot spjällläge med kompensering för insugstrycket på ett bra sätt, då jag antar att du kör med separata spjäll på din hoj?
Man måste kunna få till en vettig accelerationsberikning, som beräknas både på hur snabbt gasspjället accelererar och vilket varvtal man ligger på.
Man vill ha ett riktigt stabilt tändläge.
Man vill definitivt inte ha sporadiska resets.

Allt blir genast så mycket viktigare på två hjul.

Jag vill inte vara en grinolle men skulle nog satsa på ett riktigt system istället.
Visst det ser billigt ut men vafan..
Erik Englund

Dahlbäck Racing
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du ska ha inbyygd logg också så du ser efter en repa vad som hänt. vems eller autronic eller links nyare kan va bra altenativ. kolla också på pelle w nya system han har varit med i MC turbo värden förut också :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

DTA är kanon på högvarvande maskiner(upp till 20000rpm).. är till utförsäljning på KL racing..
ett S60pro sitter som handen i handsken.

Många funktioner som typ dubbelt så dyra system stoltserar med.
Samt väldigt lättjobbad programvara.
Senast redigerad av Kadett4wd den ons aug 31, 2011 7:12 pm, redigerad totalt 1 gånger.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
DreRacing@
Forumsberoende

Inlägg av DreRacing@ »

jag kommer att bygga megasquirt av den anledningen att det blir en utmaning att få det att lira 100%. vill lära mig mer om sprut och mapping. på mina 2 bilar (volvo 16v, bmw s38) har jag dyra köpes sprut (MBE) som funkar alltid perfekt.
Jag är känner också en MS guru som kommer att hjälpa mig lite.
Boksen måste monteras så den inte vibrerar, men skulle ju inte vara nogra problem.
MSet kan mappas mot TPS, kompensera för ladd med alpha-n.
min motor kommer att vara en gsxr 1100 luftkyld
Froojdh
Lite mer laddtryck

Inlägg av Froojdh »

Ok tackar för infon pratade med Erikk i dag o tror vi förstod varandra o priset på ett vems verkar helt ok :thumbright:
Så det lutar väll ditåt gäller bara att fundera ut vilka funktioner som behövs .
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Vill inte verka som en grinolle heller, men Vems är väl inte ett dugg bättre än Megasquirt ändå.
Nya MS3 har ju prestanda och funktioner som får dyra system att rodna.
Är man osäker på att bygga själv så köper man färdigbyggt. Finns ju v3.57 som är färdigt med ytmonterade komponenter. Inget klabb och stabilare rent fysiskt.
Vill man ha det riktigt lyxigt så kan man ta Spectre-modellen med riktiga AMP-Seal kontakter, delad kraftförsörjning mm för att minimera störningar osv.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nyare vems burkarna ska man inte jämföra med hemma byggen tycker jag det är fullfjädrade insprutnings system med stabila funktioner och med inbyggd data logg som jag anser är mycket viktigt.

ett bra exempel är min B20 som går 9.75/220 med standard B21A kolvar. det får inte bli några störningar eller missar på en sån motor då ryker kolvarna direkt. jag har en funtion som tänder en stor lammpa mitt i ögonen om lamdan går 0.08 över target också som exempel som kan va väldigt bra om en pump eller spridare börjar strula eller en sån enkel grej som för lite soppa i tanken :thumbright: enkla saker som spar motorer.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Jens Gustavsson skrev:nyare vems burkarna ska man inte jämföra med hemma byggen tycker jag det är fullfjädrade insprutnings system med stabila funktioner och med inbyggd data logg som jag anser är mycket viktigt.
Vad gör det bättre än nya MS3? Inte bara den vanliga loggfunktionen med laptop utan egen integrerad logg som lagrar direkt på SD-kort i slot på boxen.
Åter igen...jag kanske var otydlig i förra inlägget...man kan köpa FÄRDIGBYGGDA boxar med ytmonterade komponenter direkt ifrån leverantören i USA! Inget hemmabygge då, inga fellödade komponenter med korslagda ben, kallödningar eller klumpar. Färdigt att använda direkt!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Froojdh
Lite mer laddtryck

Inlägg av Froojdh »

Ok Pacman o för en ovetande fördelen med ett MS då ?
Skriv svar