B230F TT i en 245a

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
OMRT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 20, 2011 6:38 pm
Ort: Kalmar

B230F TT i en 245a

Inlägg av OMRT »

Tjena.

Går i funderingar på att överladda reservmotorn jag har liggande till min 245a.

Tanken är att montera dubbla aggregat för att få ett jämnt och trevligt register med mycket vridmoment. Frågan är dock vad för aggregat som är lämpliga?

Det ska alltså monteras på en i övrigt helt orörd B230F. Tänkt att åka med lågt laddtryck. Någon som har ngt förslag på lämpliga aggregat?

Har nollkunskap när det skrivs om olika nr på avgashus och liknande, så därför jag inte ens försöker räkna fram lämpliga snurror.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

B230F TT i en 245a

Inlägg av Stener »

Hur hade du tänkt montera dessa aggregat? Paralellt antar jag? Dubbla är ingen bra idé i mitt tycke om du ska ha hålla en hyfsad budget. Man kan få fint register om man har en fin snurra och motorn är optimerad för det. Vill du dock kosta på väldigt massa tid och pengar och vill ha bra register så är turbo & kompressor en bättre väg att gå :)
Chevelle SS -65
OMRT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 20, 2011 6:38 pm
Ort: Kalmar

Re: B230F TT i en 245a

Inlägg av OMRT »

Tanken var paralellt kopplade snurror. Nej det finns säkert betydligt enklare sätt att bygga när man gör det på budget. Men jag gillar en utmaning. Behövaer inte ha några 500whp eller 1000nm. Utan är bara intresserad ifall jag kan få det att funka eller inte.

Seriekoppling av aggregat känns som det är vettigare på ex en diesel.
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
OMRT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 20, 2011 6:38 pm
Ort: Kalmar

Re: B230F TT i en 245a

Inlägg av OMRT »

Ingen som kan ge något förslag på två små snurror lagom för att skruva fast paralellt på en B230?
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende
Inlägg: 745
Blev medlem: ons jul 25, 2007 5:03 pm
Ort: Mariestad

Re: B230F TT i en 245a

Inlägg av coupe76 »

har två mitsu 12t liggandes bottnar vi ca 200 hk styck, 5:ans avgashus x2.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
OMRT
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: lör aug 20, 2011 6:38 pm
Ort: Kalmar

Re: B230F TT i en 245a

Inlägg av OMRT »

Säger mig ungefär ingenting :doh: Dags att läsa på kanske. Vad sitter dom i från början? Vad innebär 5ans avgashus?

Enbart oljekylda eller vatten också?

Edit: Nu lite mera påläst så kommer dom från S40-T4 vad jag fattat och är vattenkylda. 5ans avgashus verkar vara en väldigt smidig liten sak. Har du någon bild på aggregaten? Är dom i bra skick? Någon som vet om man måste använda vattenkylningen?
"Understeer" is when you hit the fence with the front of the car.
"Oversteer" is when you hit the fence with the rear of the car.
"Horsepower" is how fast you hit the fence.
"Torque" is how far you take the fence with you.
Skriv svar