Amazon b20 förgasarturbo / Bilder
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
nu har jag fräst upp brunnarna och letat fram lämpliga dubbel fjädrar men vi håller på att överskrida budjeten men vi spar lite pengar på att skita i att mirra insugnings säterna som duger som de är. (har så på min vega också)
har du några B21-23 reteners till dubbel fjädrarna eller vill du köpa några bättre begade stål retaners av mig (har gått en säsong sen gick jag över till titanium)
kamaxeln kommer i dag eller på måndag.
mvh jens
har du några B21-23 reteners till dubbel fjädrarna eller vill du köpa några bättre begade stål retaners av mig (har gått en säsong sen gick jag över till titanium)
kamaxeln kommer i dag eller på måndag.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
dubbel fjädrarna med underläggs brickorna jag skickar med som jag har mätta fram som lämpliga ligger på ca 50kg säte och just under hundra kg vid 11mm lyft men du får dubbel kolla det själv vid ihop monteringen. fungerar bra till minst 7500rpm med F kamaxeln med tunga B23 retaners.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo
Jens Gustavsson skrev:standard 44x35 topp vid 28" sen steg 1 turbo portad för 10-11mm lyft och med 44x38.5 ventiler. standard 35.0mm insugnings kanal i början och genom svängen bara lite finare yta. sen lite små puts under ventilen.
lyft/ in/ut in/ut
2 46 35 45 43
4 86 62 88 76
6 117 86 121 107
8 138 93 144 122
9 146 94 151 125
10 149 94 156 126
11 155 94 156 126
12 155 95 156 126
13 157 94 156 126
14 158 95 158 126
15 158 95 160 126
16 158 95 160 126
inte helt klar än men nästan fördig portad. fin hastighet i kanalen också
Flödar du avgas med eller utan rör efter porten?
Om du tar ett kort snöre på en svetstråd, kan du få det att sugas in i botten på avgaskanalen?
Erland
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Okej jag får kolla när jag monterar sen:) jag kan köpa dina retainers yes.
MVH
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
jag flödar med ett ca 15cm långt 42mm invändig dim rör på avgasidan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Uppdate time!
Jag lägger upp lite bilder i vanlig order... Tror Calle är mer händig när det gäller bilar än datorer
Fniss..
Borrade nya hål i motorfästena och förstärkte med en bricka.

Såhär ser det ut inne i bilen. Jag tycker att lådan passade förvånansvärt bra

JAG
gjorde en plåt till bagaget och satte fast pumpar och fuelcell, så om ni tycker det ser förjävligt ut så är det väll för att jag var där och pillrade... Jag är nog mer händig med datorer än bilar. I Think The Joke's On Me now!

Calle tillverkar något! Ni får fråga han vad det är om ni undrar vad.

Ett stycke spakställ byggdes (inte helt färdigt)

Ett stycke växellådsbalk började tillverkas, såhär såg det ut när det blev sovdags... Vi hade nog blivit klara med balken om inte Calle hade varit tvungen att leka skjutglad Texas-ranger!

Kul kväll i garaget igänn!
// Johan H
Jag lägger upp lite bilder i vanlig order... Tror Calle är mer händig när det gäller bilar än datorer

Borrade nya hål i motorfästena och förstärkte med en bricka.

Såhär ser det ut inne i bilen. Jag tycker att lådan passade förvånansvärt bra


JAG



Calle tillverkar något! Ni får fråga han vad det är om ni undrar vad.


Ett stycke spakställ byggdes (inte helt färdigt)

Ett stycke växellådsbalk började tillverkas, såhär såg det ut när det blev sovdags... Vi hade nog blivit klara med balken om inte Calle hade varit tvungen att leka skjutglad Texas-ranger!


Kul kväll i garaget igänn!

// Johan H
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Då antar jag att kanalen flödar inåt vid lite högre lyft i botten. Prova en sån topp med snöre och se om det sugs in i botten.Jens Gustavsson skrev:jag flödar med ett ca 15cm långt 42mm invändig dim rör på avgasidan.
Jag lägger till en kanal med 37mm:s ventil som bara är portad under ventilen, ej ut i kanalen.
Jag kör med lösa säten så jag kan inte ha större ventil. Denna kanal flödar över hela arean.
lyft/ in/ut in/ut
2 46 35 45 43--------34.2
4 86 62 88 76--------73.0
6 117 86 121 107---104.1
8 138 93 144 122---119.5
9 146 94 151 125
10 149 94 156 126--133.1
11 155 94 156 126
12 155 95 156 126--135.1
13 157 94 156 126
14 158 95 158 126--137.7
15 158 95 160 126
16 158 95 160 126--137.7
Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
jag har inte max portat denna topp det behövs inte för effekterna som ska plockas ur (300+hk vid 6000rpm) vi jobbar med en stram budjet så vi överarbetar inget som inte ger mer effekt än vad vi behöver eller hålbarhet.
jag har också mirrat ventilsätet så det ska gå att renovera flera gånger.
jag har också mirrat ventilsätet så det ska gå att renovera flera gånger.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Tvärt om har du portat för mycket på ett ställe och därför slutar den flöda över ett visst lyft.
Min topp är gjord på ett B18 ämne med det låga golvet, på nyare ämnen får jag 20cfm till.
Topplocksportning handlar inte bara om att ta bort material utan var man inte ska ta bort material.
Jag har bara portat under ventilen och inte i kanalen och jag har absolut inte gjort arean i svängen större, det är hela hemligheten.
Med löst säte i med yttermått på 38mm vågar jag aldrig ha större hål än 33mm under ventilen.
Jag kör med 4098 stål med 1,5mm brett säte på mina avgas så att dom håller 10000 mil minst.
Det handlar inte om att vara bror duktig utan om att jag gärna vill lära dig en grej.

Erland
Min topp är gjord på ett B18 ämne med det låga golvet, på nyare ämnen får jag 20cfm till.
Topplocksportning handlar inte bara om att ta bort material utan var man inte ska ta bort material.
Jag har bara portat under ventilen och inte i kanalen och jag har absolut inte gjort arean i svängen större, det är hela hemligheten.
Med löst säte i med yttermått på 38mm vågar jag aldrig ha större hål än 33mm under ventilen.
Jag kör med 4098 stål med 1,5mm brett säte på mina avgas så att dom håller 10000 mil minst.
Det handlar inte om att vara bror duktig utan om att jag gärna vill lära dig en grej.

Erland
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
ja det är intresant att diskutera olika teorier jag ska kolla flödesriktningen nästa gång jag kör bänken (med eller utan rör?) men jag har stort sätt samma portning på avgasidan på min 9.75/220 vega så jag tror inte det blir nån strypning på denna avgaskamal på 300hk/6000rpm. jag har inte heller portat för mycket då det bara är lite större under ventilen knappt nå mer i svängen bara en liten radie i inner svängen.
jag har exprimenterat mycket med avgas på B20 förr i tiden, den bästa var över 160cfm utan fyllning/svetsning om jag mins rätt men det va nog en 39mm ventil? kan lyfta ned den toppen från vindan och mäta/flöda igen när jag har en stund över.
mvh jens
jag har exprimenterat mycket med avgas på B20 förr i tiden, den bästa var över 160cfm utan fyllning/svetsning om jag mins rätt men det va nog en 39mm ventil? kan lyfta ned den toppen från vindan och mäta/flöda igen när jag har en stund över.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7005
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Ska du kolla om luften går inåt i botten är det enklast utan rör.
Kolla gärna 160 toppen och se vad den ger med dagens kalibrering.
Ta gärna lite bilder på Rullartoppen också.
Erland
Kolla gärna 160 toppen och se vad den ger med dagens kalibrering.
Ta gärna lite bilder på Rullartoppen också.
Erland
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Verkar som att det händer lite grejjer nere i sävar!
Tro det eller ej, men vi har också lyckats göra färdigt lite här uppe i skogarna!
Växellåda på plats med balk, Nu är det bara spakställ och lite tunnel kvar på det kapitlet


Tror ni det kommer "darra" för mycke i lådan när infästningarna är så långt ifrån varrandra? (balk = 5mm gods)
En nu komplett Su:are

// Johan H

Tro det eller ej, men vi har också lyckats göra färdigt lite här uppe i skogarna!
Växellåda på plats med balk, Nu är det bara spakställ och lite tunnel kvar på det kapitlet



Tror ni det kommer "darra" för mycke i lådan när infästningarna är så långt ifrån varrandra? (balk = 5mm gods)

En nu komplett Su:are

// Johan H
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
har ni byggt en egen kåpa över koppligen? smart och säkert om koppligen skulle smälla 

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: sön nov 07, 2010 11:23 am
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
Inte vi som snickrat ihop den jag fick tag i den billigt visste dock inte att den var i stål
Verkar iaf ha väldigt bra passform:)

Verkar iaf ha väldigt bra passform:)
MVH
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Amazon b20 förgasarturbo (flöden på nya STS toppen)
här är F1 cad ritningen på hur jag skulle göra den viktiga övergången från förgasare till insug. en enklare och en lite mer avanserad modell. det man ska tänka på är att soppan och luften oftast är ganska dåligt blandad men måste ändå komma i samma mängd till alla cylindrar för att inte nån ska gå snålt. försök få förgasaren i samma vinkel som original.
mvh jens

mvh jens

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/