B20 turbo dragster (långsamt mot snabbare 2019)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (RACE_RAPPORT Världsrekord 8,84s/234k

Inlägg av PerAage »

Kom ihåg at jag lovade en race-rapport.
I och med at det bara finns film från rekord-repan..... så får ni stå ut med at race-rapporten inte blir så utfyllande som vanligt.
:thumbright:

Det startade med at at jag sedan racet i Narvik hadde förhåpningar om å o-ringa blocket med svetstråd som klämmer på packningen.
Jag la endel tid i å klura ut hur man skulle gjöra spåret i blocket, men fick liksom inte tummen ur..... :doh:
Den lokala maskinkillen som av och till har tid till å hjälpa, var som vanligt upptaget i arbetet.- dom duktiga är som regel det.

Första veckan gick, och det återsto en vecka till Pite. jag fattade at här måste nånting hända, och började titta på skjärkantpackningen (dom 2 i reserv...) Jag hadde tänkt at sedan jag inte hadde andra packningar, så måste då en svetstråds-oringat grej klämma på en skjärkantspackning. Med lite studerande, innsåg jag at stålringen som stod kvar när man hadde slagit ur skjärringarna, inte var bredare enn 2 mm, och absolut inte nånting å legga en klämtråd på.... Faen :evil:

Började jaga original-packningar, och det är inte så lätt som det hörs ut,- vi bor trots allt i Narvik, Norge, men det fanns en kille några timmar härifrån som hadde en packning. När den dök upp, såg jag direkt at ringen rundt varje sylinder är ju oval (på alla packningar tjokkare änn 0,8mm, och vi måste ha minimum 1,2mm+ at vi har 92mm i borr).
Den ovala ringen var inte bra, 91,2x93 och med hålen felplasserade så at 2 mm av packningen sticker inn i sylinderen åt ena hållet.
,- om man la o-ringen pärfekt åt ena hållet, kom den utanför åt andra hållet...
Jag började söka kopparpakning. Dom hadde maskin för å skjära ut en sådan i Harstad (Norge) och i Kiruna, men med min otur, hadde alla aktuella maskiner blivit plockat ner för service, och när vi då redan hadde kommit till torsdag, och racet gick i Pite på lørdag, så blev det å skruva ihop med en ny skjärkantspacking.
Jag och Øystein rengjorde topp och block, tättade kylkanalerna med stålplast i blocket.--gamla "betongen" hadde börjat bli lite "gropig". Så borrade Øystein inn separate vakuumurtag i innsuget på begjäran från Mattias, som ville komma åt våran problem med sjunkande laddtryck under repan.

På fredag skruvade vi ihop allting, och vid 10-tiden på kvällen startade vi upp och varmkjörde. Så startade B20-showet med efterdragning av topp, justering av ventiler osv. Klockan 2 midt i natten hadde vi packat allt og koplat släpvagnen till min originala US Volvo 242 turbo (evo till gruppA). Sedan Narvik hadde jag mappat lite efter at Mattias hadde koplat inn et VEMS i bilen, och nu skulle min slöa B21et med 6:1 i kompa få dra hela vägen till Piteå. Första hinder på resan blev at hjulen (eiker-fälgar med 225/45-17) låg imot skjärmkanten bak. Det löste vi med 2 storlekar rör och lite kjöring fram och tilbaks helt till kanten hadde blivit veckat upp...
Klockan 3, åkte vi ut från Narvik, på en 600km resa till Pite dragway.

I 6 tiden stoppade jag för å anlöpa en sväng i skogen, och upptäckte at ljusen på bilen var borta (hovudljus och långljus). Kollade säkringar, men konkluderade rätt snabt at det måste va ljusomkoplaren på instrumentbräddan, för andra gång på en månad. Kanskje Volvo aldrig såg för sej at nån idiot skulle koppla 100W långljus-päror till systemet (och med US-ljusen var det totalt 400W med långljus) Hvem fan designar et system som lar all ström gå igjennom brytaren? :angryfire:
Det blev en halvtimmes sövn langs E10'an (Øystein är inte en person man väcker upp för å låta kjöra,- han vacknar helt enkelt inte och dom gånger jag har provat, har han inte varit kommuniserbar, men bilen har hållit sej på vägen medan han har suttit där med ett fjärnt blick i sina ögon,- inte betryggande..)

Vi kom fram till banan ca 11:30, och mötte Mattias, och packade ur. medan första repan gick, varmkjörde vi och stälde inn ventiler. Mattias koplade upp datoren för å kolla om motoren såg identisk ut efter packningshavariet, och vi klargjorde till andra repan som blev våran första.

Första repan: 9,059/224. 60-fot på 1,20 (201-meter 5,6/189) nytt rekord (gamla rekordet var 9.09)
Bra å få veta at kolvringar och annat fortfarande hadde klarat sej. Enligt innleget ovanför hadde jag mina tvil när jag såg hur sylindrerna såg ut..
Loggen strulade på VEMS'et, vi fick ingen bra logg. men trolig samma problem med at laddet sjunker utöver repan.

Andra repan: 9,079/225. 60-fot 1,30 (201-meter 5,66/191)
Vi hadde skruvat upp laddet lite, och det gick sämre :whistle: :shock: Trolig längre upp i dom varv som motoren har mindre styrka på--

Missade nästa repa för datoren strulade till ( min gamla map-dator är inte optimal tydligen och den hadde tatt upp nästan 100 versjoner av VEMS-help... Så tog Mattias sin dator och forsökte ladda ner logg. Efter et tag med strul, fick vi formatterat om SD-kortet i boksen, och då verkade systemet lira. Vi fick ner små-loggar när vi startede och stoppade motoren. Så blev det ingen mer kjöring på lördag, och jag och Øystein, som redan var trött efter nästan 2 dygn utan sövn, beslutade å byta till den nya converteren som vi hadde fått från USA dagen före.

Vi riggade till med ljus, och slet ur växelådan. Efter 2,5 timme var allt klart, och vi skulle prov-starta, klockan 21:30 på kvällen. Vafan-- däcken går inte rundt??? :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:
När jag stoppade motoren hörde vi nån interesant ljud, och medan jag gick på toan, tänkte jag hårdt på vafan som strulade, och konkluderade, forlösande nog, med at det måste vara fel splines i converteren. Fan!! Varför?,- samma firma har jo gjort alla våra converters, och dom borde veta at vi åker PG-splines på en TH-350...
Øystein var lite tvekande, men vi tog med oss gamla converteren bort till Øgård-racing team och provade på hans PG, så det inte skulle vara nån tvekan. I ren förbannelse började jag skruva ur lådan, och efter 2 timmar hadde vi i den gamla converteren. Glad jag hadde Øystein med som växellådslyft. Stärk rygg och korta ben är bättre en jag, med brokk...Jag har inte varit mycket hjälp hela sommaren, bara till finlir och minst möjligt gåande och lyftande.

Så åkte vi til Ersnäs och sov över hos Andreas Marklund, ihop med Mattias och Magnus Boström,- det var djävelsk godt å sova efter 2 dygn. 7 timmar blev det. På morgonen blev det å söka lite nipplar till å koppla WG-vakuum på eget urtag..

Första repan blev en repa utan mer laddtryck för å få en bra logg: 9,006/226 60-fot 1,21 (201-meter 5,58/191.)
Men för första gången var laddtrycket stabilt (1,9-1,8bar under repan). Så nära en åtta, jag kjände at hela converter-historian från kvällen före hadde tagit bort sjansen till å åka en snygg åtta, och conveteren stallde redan godt över 7000varv på startstrecken. Det fanns inte mer varv å åka på..hadde lagt ner växlingsvarvet till 7600rpm före repan för å få motoren till å jobba bättre, men loggen från repan visade då at converteren slirade på trean, under stallspeed. Motoren stod kvar på samma varv på trean. Svaret blev å heller ställa på mera laddtryck.

Andra repan, med mer laddtryck: 8,882/231 60-fot 1,23 (201-meter 5,54/194.)
JAAAA!!! :hihi: :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:
motoren gick 2-3% för fett (högre tryck änn förut- mappen måtte snyggas till lite),- magrades ur lite, Justerade på lite mer tänning.

Tredje repan: 8,888/231 60-fot 1,20 (5,53/194)
Hur kul..

Fjärde repan: ställade på lite mera ladd och tändning.
VÄRLDSREKORD 8,84/234 60-fot 1,25 (201-meter 5,53/196)
Film som visar burnout och det hela: http://www.youtube.com/watch?v=VESyobZxhCY" onclick="window.open(this.href);return false;

Converteren stallade på 7350varv på starten (2,15bar), som enligt converterbyggaren=875Nm, och laddet låg stabilt på 2,05-2,1 bar under repan.
Växlingsvarvet var satt till 7500 (i praktiken växlar den då på 7700varv på grund av tidsdröjningen), så lite mere ladd och vi hadde växlat till tvåan mens vi stod på transbrake och brunnit sönder lådan.....

Efter finalerna fick vi en test&tune repa. Det enda vi testade då var transbrake-creep. Jag hadde vågat testa på returen från förra repan. Fryktade man skulle pajja nånting i lådan...
Sista repa gick på 8,86/234, men för första gången var reactionstiden inte 2-4 sekunder mens jag väntade på ladd.
Hadde 4000varv och inget i ladd i pre-stage. Kröp famåt och ga fullt i stage. Motoren och laddet var redo när gröna ljuset kom, jag dröjde bara för å vara säcker på at vi hadde fullt ladd. Reactionstiden blev 0,6s, men kunne utan problem ha blivit 0,0 nånting. Nu måste vi lägga inn nån launch-control på låga varv, typ 4000, och lågt ladd. Då kan man säckert till slut åka pro-tree.

Resan hem, med fixing av ljus (tack Andreas), rägn och oskaväder så man inte såg vägen, åkte innom Gällivarre för å få lite bränsle och mat (turbon med låg komp drog 1,8l/milen :evil: med pärfekt lambda), en timmes sövn brevid Kiruna (efter 55km/t i 110-son på grund av rägn och hemmkomst klockan 05:00 mandags mårron,- det, får bli en annan historia.
Första riktiga åttan med B20 var målet, och den tog vi!

Nu har man fått veta hur snabb den kunne ha varit med nya converteren, men det innebär ochså 2,2bar nere på 6000varv. Troligen blir det lösa koppar-ringar försänkt i sylinderen (2x2mm) och originalpackning för å palla laddtrycket....
Kanskje Tierp........... :whistle:

MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av Steve »

Riktigt intressant läsning, fortsätt så! :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av peppe »

GRYMT!

Man får lyfta på hatten och gratulera :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av mattias »

Det var en grym helg, bra sammanfattat! :)
Mera laddtryck löste då problemet, 8an skulle sitta. 8)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av robban »

Lösa kopparringar är melodin och sabbar inte toppen heller som skärringarna gör på alu toppar...
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av j björk »

Fin race rapport :thumbright:

Grattis till 8:an
larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: tis dec 06, 2005 4:56 pm
Ort: västerås

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av larsson »

klart ni ska åka ner till tierp :D

M V H larsson
Målet är under 12 sek på 402 m
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Re: B20 turbo dragster (Världsrekord 8,84s/234km/t)

Inlägg av r3c »

Grattis !
Lite nyfiken på transistor kretsen ni använder till transbraken.
Är det en "normalt öppen" och en "normalt stängd" Tb knappen till den öppna och styrsignalen till transbrake creep funktionen till den stängda?

Kan inte så mycket om dessa små finurliga elprylar:)
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av PerAage »

Nej, anledningen till at det finns två, är at dom enda vi hadde var BJT's, och dom är koplat i parallell för å fördela lasten.
På det sättet är det tyvär endel spenningsfall över dom, men transbraken ser ut at fungera även nere på 9-10V.

I prinsip går all strøm direkt igjennom transistorerna, normalt öppna, men när PWM-signalen kommer på ena benet på transistoren, , klipper den strömmen mot jord med frekvensen bestämd av PWM-signalen.

Version 2 av kretsen blir med en enda kraftmosfet, dom som står som tex. tänn-utgångar på VEMS'et och som tål 30-40Watt.
MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av r3c »

Är väldigt nyfiken på funktionen med att tömma convertern , Stryper ni flödet till convertern helt eller bara delvis? Och är kanalen till convertern bearbetad på något sätt så att den fyller snabbare? Bilder?

Mvh /Mikael
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: B20 turbo dragster (RACERAPPORT Världsrekord 8,84s/234km

Inlägg av PerAage »

Vi stänger flödet helt. Kanalen är inte bearbetat för å gje snabbare fyllning. Jag får innsprutningen (VEMS) till å slå av funktionen när ett givet turbotryck nås. Detta måste man prova sej fram med. För sent, och motoren flyger upp på varvstoppet när man drar iväg.
Rätt instäld fyllas converteren i tid till å hinna med en bra start. Detta kan gje variabel ET beroende på om man når stall-speed före det gröna ljuset tänds.
Fram till nu har vårat fokus varit å se om dom förbättringar vi har gjort, gjer en bättre tid. Av den anledning har jag inte fått briljera med snabba reaktionstider, men däremot har jag stått kvar för å vara helt säcker på at det har varit max laddtryck i starten. Skilnaden i 60-fot har varit 1,2-1,6s allt efter om jag har stått kvar å väntat på fullt ladd, eller inte. Jag har helt enkelt varit tvungen till å vänta annars har möjliga förbättringar blivit döljd av ostabila 60-fötter (allt etter laddtrycket på startlinjen).

I kvalifiserningen har jag kjört på detta sättet, mens i elimineringen har jag självklart provat å släpt iväg på gröna ljuset. Man utveklas inte så mycket som sjåför, men jag brinner ju för det tekniska så jag är nöjd ändå. Tog faktisk hela sesongen för å hitta fram till at chassis-reaktionen (från man släpper TB-knappen) är på ungefär 250ms i stället för 50ms som jag har tränat på. På övningsgranen hadde jag stabila 0,06-0,08s reactionstid,- i verkliga livet låg den imellan 0,28-0,31s när jag gjorde exact likadan, å det å lista ut detta medan man samtidig provar alla möjliga tekniska finesser är inte helt enkelt. I vintras blir det å öva inn på nytt :)

Vi har dog lyckats bra med det tekniska. På världsrekord-repan (8,84), stod jag kvar till fullt ladd. På nästa repa, provade vi ut å lita på all elektronik och alla framprovade innställningar samtidigt, för första gången, och då gick den 8,86 med en bra reaktionstid.

Håppas vi får toppackningspatenten tätt nu, så at motoren funkar igjen, då ska nästa sesong bli lite mera kul. V8a-teamen, och dom som inte åker med turbo, har ingen aning om hur mycket som ska funka för å få en bra start med en turbobil/automatlåda. Dom som man konkurrerar emot, som bara trör ner gasen i botten och släpper knappen behöver inte ha alla möjliga tankar i skallen samtidigt. Vi andra måste träna inn ett reaktionsmönster och samtidigt prova å automatisera flera funktioner. Förhåppningsvis har vi nu utveklat klart alla finesser så at jag kan träna inn på ett ordentlig sätt.

MVH
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Jensas B20: del 2

Inlägg av PerAage »

(Klippt från tråd om Jens B20, där det handlade om att kamaxeln gått av, med mer :
-> http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 4&p=467126" onclick="window.open(this.href);return false; )


Vad jag kommer ihåg är vi inte mycket över 45kg. Om jag inte missminner, kjör vi 47/128kg, möjligtvis 50/134kg. (papret finns ej mer). Men inte högre tryck. Men min åsikt är at turbotrycket är försvinnande lite i samanhanget men at kammens överlapp (och hur bra massan stängs inne) gjör at det kan påvärka mer vid turboladdat motor.
Våran spesialslipade kam ligger kring 13,3mm lyft och 330 grader. Den har inte dom mest agressiva ramper. Det är helt enkelt en gammal Raceman-inspirerat kam, med nockvinkel för turbo. Jag kjänner han som till slut råkade kjöpa motoren från den berömda raceman-pv'n som gick med 4 SU'or och uppgivna 220hk, och för nästan 10 år sen fick jag kammen. Den hadde liggat på hyllan i 40 år, med en skadat nock.
Har endast fått gjort en reserv-kam till dragsteren. Borde fått slipat fler så man har för framtiden. Kjäns inte så at det är kammen som begränsar än. Håppas bara at den tåler trycket. Vi åker på 2,2 bar, och tänker ladda till turbon bottnar. Hx55an räcker till 900hk+, så vi finner vel antagligen begränsningarna till sommaren.

Mvh
Per-Åge Nygård
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur många repor har ni kört 2.2 bar?
hur stor är turbon? 66mm?
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av PerAage »

Etter 60-foten har trycket ramlat till 1,8-2bar, ska fixas (ramlat till 670Nm enligt duty cycle, Bara det+ nya converteren ska förbättra lite på 8,84-repan ;). Men har dragit den på transbrake till 2,2bar båda i depon, burnouten och starten ca 30 pull.
Turbon är 66mm, största avgashuset. Ska flöda ung. 900hk på 2,4-2,5 bar. Ligger nu på 86% duty cycle med 2000cc spridare. Lambda=0,82. Tror faktisk inte det finns mer än 30-40hk kvar i turbon.
Time Will Show.
Mvh
Per-Åge
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20: del 2 "nio sekunders motorn 568hk

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad har ni för spridare och grundtryck? räcker pumpen till på fullt laddtryck tro?

jag har 82% duty på mina 1680cc spridare med ca 3.3bar grundtryck på 565hk då är det E75 jag kör också och en mycket effektivare sugmotor som slösar mindre på luft och soppa ?? ni har säkert lite mer sug effekt men den är mer lekage på överlappett mm.

jag vill inte va negativ men det låter mycket 870hk bara? :) ni ska inte komma och bromsa lite i vår hos mig? ni kan få B20 special rabbat :thumbright:

mvh jens
Skriv svar