Kommer fylla på med mer info framöver, men bakgrundshistorien till denna bil började nångång runt 1990-1991 då man som bilintresserad och lagom bortskämd spoling (15-16 år) fick sin första bil.. Själv önskade man sig ju en modernare turbobil eller liknande då det inte var så coolt med en original Amazon i Karlstad där jag växte upp och bodde vid den tidspunkten.
Men med en far med förkärlek för gamla veteranbilar så blev det inte så!
Ska dock inte klaga, då jag inte betalade en krona för bilen... (bortskämd var det).
Så en vacker dag stod det en Amazon 122S -67 på uppfarten, körsbärsröd (46) och dubbla SU..
Bilen hade tidigare stått som utställningsbil hos den lokala Volvohandlaren, så skicket var mer eller mindre perfekt!
Bilen har som jag förstått det renoverats och byggts upp med till stor del nya prylar i deras verkstad mellan dom vanliga kundbilarna.
Hur en sådan pärla såg ut efter några år i undertecknades ägo har jag försökt att förtränga och efter att ha kört sönder växellådan/bakaxeln efter idogt enhjulsspinnande i dom industriella delarna av staden så blev bilen ståendes, utomhus dessvärre..
Jag flyttade utomlands och bilen glömdes mer eller mindre bort. Idag kan man väl betrakta bilen som ett bättre objekt, har inte sett bilen själv, men den ska ha klarats sig riktigt bra från rost.
Nu sisådär 15 år senare är det dags, bilen ska göras i ordning igen.
Då jag inte fick min skojiga busbil när jag var 15-16 så får jag väl bygga den nu

Tyvärr har jag varken tid eller kunskap nog att själv göra i ordning detta.
Så motorbyggandet kommer utföras av Tommy Luhr här ifrån forumet.
Jag återkommer till receptet på motorn, men vi siktar mot 400+ driftssäkra ponnysar.
Utseendemässigt så ska bilen lackeras i sin originalkulör, körsbärsröd nr 46 och bilen ska hållas så original som möjligt.
All form av styling går fetbort på denna bil.
Kommer nog att överraska en och annan brat nede i Skaune nästa sommar