... Samma skit, olika namn.
Men hursomhaver har jag gått och skaffat mig en Nissan Primastar - 04, 16000 mil, full servicebok och verkar allmänt fräsch.
Dock har jag alltid varit lite skeptiskt på modellen, främst pga av att det är en fransos i grund och botten.
Så, jag undrar.. Vad har jag att vänta mig? Era erfarenheter om denna bil? Jag har hört att växellådan ska vara ett svagt kapitel redan från början. Men känns som att efter 16000 mil så borde den vara bytt eller helt enkelt hållbarare än ryktet.
Kan nämna att det är en 1.9tDI på 100hk.
Tacksam för svar!
Nissan Primastar, Opel Vivaro, Renualt Traffic...
Nissan Primastar, Opel Vivaro, Renualt Traffic...
MI16, 855, KingCab, Audi 80 1.8T
Re: Nissan Primastar, Opel Vivaro, Renualt Traffic...
Antar att kamrem är bytt då den är fullservad, se till att den byts annars. Spindelleder det absolut vanligaste som byts på de där, iaf renault trafic. Växellådor har jag bytt ett par st, men tror faktist dom har sämre ryckte än vad dom egentligen är.. läckande kopplingcylinder är vanligare än växellådshaveri skulle jag vilja säga, men inte allt för vanligt ändå.
Inom motorelektronik är turbotrycksreglerventilen och luftmassemätare den "svaga länken".
Detta är mina erfarenheter iaf, jobbar med renault hela dagarna och ofta med transportbilarna.
-
Edit, hoppas det inte låter som bilen är skräp bara..dessa är mkt bättre än andra renaulter, rullar på ordentligt, men blir fel på dom här med som alla andra bilar
Inom motorelektronik är turbotrycksreglerventilen och luftmassemätare den "svaga länken".
Detta är mina erfarenheter iaf, jobbar med renault hela dagarna och ofta med transportbilarna.
-
Edit, hoppas det inte låter som bilen är skräp bara..dessa är mkt bättre än andra renaulter, rullar på ordentligt, men blir fel på dom här med som alla andra bilar

Re: Nissan Primastar, Opel Vivaro, Renualt Traffic...
Batterix, tack för grymma svar! =)
Ja, den är bytt.. Men undrar, vad är det för intervall på dom? Den är bytt vid 11 000 mil av någon anledning? Verkar knepigt!
Ang laddtrycksventilen lyckades den lägga ner för en kompis efter en motortvätt. Men han får skylla sig själv när han körde högtryck på den
Jag har upptäckt två fel hittills iaf..
1. "Durrande" ljud egentligen i alla hastigheter.. Gissar på hjullager, men samtidigt är ratten stadig alltså inte sådär skakande som det brukar vara. Kan det vara spindelleden annars? Jag tror inte det, men kan ju alltid kolla när man har en expert här
Såg på besiktningspapperna att den fått anmärkning på just spindelled två ggr.
2. Servon hugger.. Säg att du kör på motorväg och kommer i en lång kurva, ratten är inte lätt och följsam, utan den "hackar" när man svänger försiktigt.
La märke till att det var alldeles för mycket olja i behållaren, och samtidigt var oljan svart. Och jag gissar att den inte ska vara det i servon?
Tacksam för svar!
Förresten, måste vara ett jävla ovanligt bultmönster. Hopplöst att hitta fälgar!
Ja, den är bytt.. Men undrar, vad är det för intervall på dom? Den är bytt vid 11 000 mil av någon anledning? Verkar knepigt!
Ang laddtrycksventilen lyckades den lägga ner för en kompis efter en motortvätt. Men han får skylla sig själv när han körde högtryck på den

Jag har upptäckt två fel hittills iaf..
1. "Durrande" ljud egentligen i alla hastigheter.. Gissar på hjullager, men samtidigt är ratten stadig alltså inte sådär skakande som det brukar vara. Kan det vara spindelleden annars? Jag tror inte det, men kan ju alltid kolla när man har en expert här

2. Servon hugger.. Säg att du kör på motorväg och kommer i en lång kurva, ratten är inte lätt och följsam, utan den "hackar" när man svänger försiktigt.
La märke till att det var alldeles för mycket olja i behållaren, och samtidigt var oljan svart. Och jag gissar att den inte ska vara det i servon?
Tacksam för svar!
Förresten, måste vara ett jävla ovanligt bultmönster. Hopplöst att hitta fälgar!
MI16, 855, KingCab, Audi 80 1.8T
Re: Nissan Primastar, Opel Vivaro, Renualt Traffic...
Kamrem ska bytas vid 12000mil eller 5år, det som inträffar först.
Låter som det skulle vara ett hjullager som är dåligt, sällan ratten vibrerar när hjullager är dåligt.
Oljan i servon är röd från början, ska vara vanlig atf olja. På senaste tiden har vi faktist haft rätt många servopumpsbyten pga oljud och lite hugg i dom. Och verkar vara ett ganska stort problem för renault iaf, den senaste traficen med trasig servopump har stått över en månad och vi har fortfarande inte fått någon pump än pga att den äns inte finns på lager i frankrike och dom på skrotarna häromkring är slut också.
Bultmönstret har jag ingen aning om att de är ovanligt eller ej. Men har några kunder som har lite snyggare och större fälgar på, så de ska väl gå att få tag på iaf
Låter som det skulle vara ett hjullager som är dåligt, sällan ratten vibrerar när hjullager är dåligt.
Oljan i servon är röd från början, ska vara vanlig atf olja. På senaste tiden har vi faktist haft rätt många servopumpsbyten pga oljud och lite hugg i dom. Och verkar vara ett ganska stort problem för renault iaf, den senaste traficen med trasig servopump har stått över en månad och vi har fortfarande inte fått någon pump än pga att den äns inte finns på lager i frankrike och dom på skrotarna häromkring är slut också.
Bultmönstret har jag ingen aning om att de är ovanligt eller ej. Men har några kunder som har lite snyggare och större fälgar på, så de ska väl gå att få tag på iaf

Re: Nissan Primastar, Opel Vivaro, Renualt Traffic...
Jag hadde en trafic i mitt förra jobb. Tog ut den ny i -04/05 nått ställe.
Vill inte skrämma dej, men den var långt ifrån bra. Mycket kostnader på den redan efter 10000 mil, spesielt i framvagn. Bytte också slavcylinder och huvudcylinder till koppling, dock på garanti men endå. Dock får verkstan ta delskuld då dom inte klara byte rätt delar heller. Var inne 3 gånger för at fiksa lekkage på koppling.
Och ja, gummilista ovanför framruta lossna mer enn 1 gång, ingen större fara, men när man ligger i 120 och den lossnar i ena enden och dunkar ned i taket, ja då smeller det till så jag nesten dro i diket. Nya bykser behövdes med.
Ska tillägga att jag körde mycket i det jobbet, 4-5000 mil om året. Men fin att köra med när alt funka, det var den.
Driver nu eget firma, kjöpte då en renault kangoo, begagnad dock. Inget bra den häller, men som sagt begagna. Har også hatt en renault megane......
Jag kommer aldrig köpa en renault igjen.
Kör nu en citroen berlingo. Ny i march 08, kört 9000 mil nu-jättenöjd med denna.
Det var mina erfarenheter, hoppas du förstår min norsk-svenska
Vill inte skrämma dej, men den var långt ifrån bra. Mycket kostnader på den redan efter 10000 mil, spesielt i framvagn. Bytte också slavcylinder och huvudcylinder till koppling, dock på garanti men endå. Dock får verkstan ta delskuld då dom inte klara byte rätt delar heller. Var inne 3 gånger för at fiksa lekkage på koppling.
Och ja, gummilista ovanför framruta lossna mer enn 1 gång, ingen större fara, men när man ligger i 120 och den lossnar i ena enden och dunkar ned i taket, ja då smeller det till så jag nesten dro i diket. Nya bykser behövdes med.
Ska tillägga att jag körde mycket i det jobbet, 4-5000 mil om året. Men fin att köra med när alt funka, det var den.
Driver nu eget firma, kjöpte då en renault kangoo, begagnad dock. Inget bra den häller, men som sagt begagna. Har også hatt en renault megane......
Jag kommer aldrig köpa en renault igjen.
Kör nu en citroen berlingo. Ny i march 08, kört 9000 mil nu-jättenöjd med denna.
Det var mina erfarenheter, hoppas du förstår min norsk-svenska