Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?

Diskussioner för erfaret folk
nkro
För mycket laddtryck

Re: Mer effekt med större turbo/samma laddtryck?

Inlägg av nkro »

Som jag skrev tidigar.

Vi prövade med större turbindel, vilket minskar avgasmottrycket.
Effekten kanske ökade på höga varv, men körbarheten minskade avsevärt.
Inga övriga ändringar gjorda.

Körbarheten går att få tillbaka med att bygga om saker men det är kanske inte alla som vill, får eller har möjlighet till det.

Niklas
Niklas
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Måste tillstå att tråden och de taffliga matematiska utläggningarna har roat mig en hel del under den senaste veckan.

Att ge sig in och försöka för hand räkna fram något som man normalt använder avancerade simuleringsprogam till, kan bara misslyckas. Det saknas ju hur mycket som helst vad gäller påverkande parametrar i resonemanget och att ge sig i kast med dylikt visar tydligt på att man inte har den fulla bilden klar för sig om hur komplicerat det är.

Det här med att jag snackat om choke är ett hjärnspöke, det är något du själv antagit, vilket dessutom är helt fel... :lol:

Vi har ju fortfarande inte sett några godtagbara matematiska bevis för det du påstår. Som jag ser det så har vi serverats ett sammelsurium av lösa formler och konstiga antaganden.

Men med en gnutta hybris och en god portion omnipotens så kanske du slår världen med häpnad, vad vet jag... :lol:
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende

Inlägg av johan johansson »

I bland är det för jävl..a skönt att inte bry sig. En större ger mer mos på samma laddtryck så är det då tar vi den turbon tack :hihi:
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ja kan man bara acceptera det och lägga energin sen på att skruva i stället för att räkna tills hjärnan är trött och orkeslös så får man fina tider och resultat på tävlingarna som johan jonsson :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Vart å tänka på forumets 'höga' nivå....
Helt plötsligt ska vi sluta tänka och bara acceptera faktumet att 'det bara är så'
En del finner det juh intressant varför saker och ting sker och vill ha svar.
Människan är sån, genom miljoner år har det varit så. i brist på vetskap tror vi.
Varav massvis med religioner har försvunnit i takt med att vi vet bättre idag.
Och i den här tråden har det visat tydliga exempel på turboreligion som ruckats på rejält i med takt med vetskap kom fram.
En pastor har fått gå ned från predikstolen med svansen mellan benen då psalmerna inte var pålästa.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Men tyvärr så känns det ju inte som tråden leder till någon större förståelse tycker iaf. jag.
Vissa intressanta teorier har det kommit fram dock, det är ju alltid trevligt.

Jag står kvar vid min uppfattning att har man samma tryck och temp i insuget så är inte problemet att kompressorn inte flödar tillräckligt.
Dock, om motorn kunde ta emot luft skulle säkert trycket i insuget sjunka-för att kompressorn inte räcker till.

Att den underdimensjonerade turbons kompressordel skulle ge pulser i insuget som gör att motorn får i sig mindre luft ser jag som bra långsökt.
Även att då den större turbon skulle "trycka" ner luften i cyl på ett annat sätt.

Visst kommer motorn att få i sig mer luft med den större turbon, och mer flödar då genom kanalerna och in i cyl.
Men det lär ju snarare vara pga. större tryckskillnad mellan cyl. och insug. Det behöver inte betyda högre tryck i insuget :wink:

Jag ser iaf. fortfarande det hela som att motorn inte blir av med avgaserna, om det inte var tydligt i texten..

Det är ju alltid spännande att plocka bort insuget på en org. turbomaskin med uppskruvat tryck, blir det svart och sotigt i insuget för att de kör på svart luft tro?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

det gäller att tänka utanför boxen ibland.
Då kan de där faktan som man anser orelevant kanske vara till stor betydelse.

lägger till:
Det finns liksom inte en chans i världen att på säg 6000rpm att du har konstant tryck i plenumet, då allra helst runnersena och vidare ned i cylindrarna , hade du det skulle till exempel en weberförgasare inte snarka så väldigt.
Och har du en större lunga som orkar blåsa ordentligt så motarbetar du en del pulser som påverkar motorns VE negativt, luft som rör sig ut ur cylindern.
Mao ökar du motorns VE något med större muskler i luftpumpen.
Praktiskt test jag utfört för flera år sedan är att sätta en stor industritryckmätare med 1/2" koppling nära plenumet(direkt på i mitt fall)
Obs, mätaren måste vara odämpad!
Du kommer se spännande saker, min nål trillade av inuti mätaren för det fladdrade så väldigt med lilla turbon.
limmade dit nålen igen och bytte turbo,(detta gäller min kadett, men kom ihåg fenomenet från asconan så jag ville testa)
Körde samma laddtryck och nålen låg tvärstabilt.
Båda turbona kördes på 0.7bars övertryck, mao 1.7bar absolut.
///AMG
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Säg att man har ett bars laddtryck och tre bars mottryck.

Då bör man ju få någonstans i regionerna tre bar kvar i cyl. som man inte blir av med?
När då insugsventilen öppnar har alltså cyl. ca. 2 bar mer tryck än insuget.
Det bör ju också ge rätt bra puffar i insuget skulle jag tänka mig.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

ja jag har pratat om det förut, och jag har INTE sagt att det INTE har nån betydelse, det jag vill få fram är att det är många många hundra parametrar som spelar in som tillsammans skapar dynamik och en gasväxling i maskin.
Och just då den där poffen du pratar om sker är juh då kolven har skapat ett litet utrymme, kolven är juh nära tdc.
kolven trycker ut restgaserna så långt det är möjligt, iofs då även upp i insuget tills trycket utjämnats, sedan börjar juh luften rusa in i cylindern.
Och med någe sånär pulstuning så drar juh avgaserna med sig en del av restgaserna också just under overlap.
Så dessa 3bar du pratar om upp i insuget kan vara betydligt mindre än medeltrycket i grenröret.

Jag skrev det förut, att med större kompressor får vi högre massflöde vid samma varvtal på turbinaxeln, varav wastegaten måste öppna mera för att bibehålla insugstrycket på inställd nivå, mao sänks avgasmottrycket med samma turbin dels genom större dammlucka öppen samt minskat varv på turbinen.
Och hur man då ska kunna skapa en effektivare maskin genom att wastegata mindre blir en klurig nöt att knäcka.
///AMG
Mats Ivarson
För mycket laddtryck

Inlägg av Mats Ivarson »

Jag hänger inte riktigt med på vad AL gjort för ont genom tiderna? Är nog inte så insatt i tidigare diskussioner.
Jag kan ha missat något, men jag håller med AL i stort i vad han skriver. Högre densitet på det som kommer ur kompressorn, mindre arbete krävs från avgassidan att driva en kompressordel som jobbar med högre verkningsgrad (kommer betyda lägre avgasmottryck), motorns fyllnadsgrad bestämmer var den hamnar i tryck för ett givet flöde, osv.
Kan någon med någotsånär grundade påståenden säga emot detta? Behöver ej fler teorier grundat på vad som testats på en kadett för länge sedan.

Mats
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

det lockar fram an den ena och an den andra. =)
men gor en eftersokning samt las igenom traden en gang till sa ser du att hela tiden stravar jag efter ett svar som antyder till det jag skrivit.
jag har under flertalet ar sett de mest vansinniga tokerierna samt da min polare som byggde grenror var utsatt for smutskastning fran alexanders guru.
darav kanske jag forsoker fa honom att inse att det kan vara bra med vidare vyer.

och du skriver lange sedan... spelar det nan roll?
tester kanske blir irrelevanta om de utforts for mer an fem ar sedan?

jobbigt att inte kunna stodja sig pa gamla tester utan maste testa allt sjalv.....
lite som att uppfinna hjulet var gang man ska cykla *lol*
///AMG
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:24 am, redigerad totalt 1 gånger.
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:24 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

vi kan ta det i pm.

men som respons till alla som laser kan jag saga att martin vet redan.

skickar ett pm till dig senare. drygt att skriva pa telefon utan svenskt tangentbord.
///AMG
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Al, menar du att den lilla turbon som pressas till max har så lätt att hamna i surge att man kan byta till en betydligt större (men bättre) turbo och slippa ifrån problemet?
Skriv svar