volvo pv 53 16v. nytt höst projekt nr3 Bubbla meck
-
- För mycket laddtryck
- johan johansson
- Forumsberoende
Re: volvo pv 53 16v. FILM från sundsvall.
Håller på att justera om bakvagnen lite så den inte ska slå i så hårt, ska ställa på dämparna hårdare sen får vi se om det blir bättre.
Har investerat i vag spolar. håller på att koppla in dom och hoppas på uppstart i kväll.
Har investerat i vag spolar. håller på att koppla in dom och hoppas på uppstart i kväll.
volvo pv 53 16v
Håper vi sees på Kjula til helgen Johan.
Mvh
Kalle
Mvh
Kalle
- johan johansson
- Forumsberoende
Har varit på kjula i helgen och kört lite. Som vanligt så var det en helvetes massa strul innan jag kom i väg.Min tempgivare hade ju pajjat "trodde jag" så jag lånade en av en polare men det hjälpte inte så då provade jag hans sprut och då funkade det så det är någon form av kortis i min box Laga bakaxel justera om bakvagnen koppla in vag spolar.
Allt löpte på fint den startade direkt gick fint på tomgång sen provade jag att tommvarva den lite och vid 6000rpm så dog den med cynkgivarfel hmmm skumt. Provade att byta givare,kollade alla kontakter. Provstartade och den funkade....INTE.
Gick på tomgång när jag varvade till så dog den igen. nu var det error på båda givarna till tändningen, tänkte vad fan e det frågan om det har gått troll i biljävlen i år. Men men tänkte att jag ska nolla motorn och kolla så inget har flyttat sig, och se på fan om inte löphjulet på apparataxeln hade hoppar över ett par kuggar på kammremen
Detta är ju lite oroväckande om kammremen ska börja hoppa över kuggarna då är det snart sallad.
Sen så kom jag att tänka på att remmen fladdrade som fasen på dragsidan när jag bromsade den
har ju ganska hårda ventilfjädrar + olje och soppa pump på löphjulet. När jag körde den i garaget så var den ganska kall och med 25/50 olja så kan jag tänka att det hjulet gick ganska tungt +soppan. Så jag byggde dit ett orginal spännhjul till 16v motorn på utsidan kammremen Som spänner åt så att det blir mkt mer ingrepp på löphjulet. Nu gick det att varva 8500rpm utan några problem alls. och kammremen fladdrade ingenting över huvudtaget.
Så i väg till körningen på kjula riktigt många bilar i 4to6 klassen tror det var bort e mot 25 bilar och många låga8a hög7a bilar.
Men nu hade jag tvärt e mot problem e mot sundsvall nu boggade bilen satan, kom knappt av startplattan. Hade backat tillbaka till den inställningen som jag hade när jag åkte 1,23 på 60foten i s-vall men det gick inte, det skakade iaf inte däcken. åkte 1,60/6,00-222. 8,82-279
Tyckte den bröt på oväntat bra jag hade ju sänkt laddtrycket. Men när jag kollade loggen så åkte jag visst på 2,8-3,0bar det visade sig att slangen till undersidan av waistgaten hade lossnat från insuget
riktig tur att jag satt tillbaka dom klenare fjädrarna.
Fixade till slangen och lade in 2,8 bar på laddstyrningen tänkte att den verkade ju gilla det trycket så då åker jag väll på det då. Höjde startvarvet en 200rpm och trycket i starten 0,6bar. Samma igen tok bogga kom knappt i väg sen när jag drog i 3an så bara det ruskade till så nu är mina kuggar på 3ans växel inte riktigt likadana som på dom andra.
Så nu ska jag kolla vad som mer är trasigt i lådan och se om givaren till launchen verkligen släppte i tid. Man tycker ju att den borde dragit i väg hyfsat på 1,6bar och 6200rpm iaf
Och som det ser ut nu så är det nog färdig åkt för i år, jag e ganska nöjd trots allt som har jävlats denna sesången. Fick ju ett nytt pb i et och åkt så gott som 280km/h och det är ju inte fy skam.
Johan J
Allt löpte på fint den startade direkt gick fint på tomgång sen provade jag att tommvarva den lite och vid 6000rpm så dog den med cynkgivarfel hmmm skumt. Provade att byta givare,kollade alla kontakter. Provstartade och den funkade....INTE.
Gick på tomgång när jag varvade till så dog den igen. nu var det error på båda givarna till tändningen, tänkte vad fan e det frågan om det har gått troll i biljävlen i år. Men men tänkte att jag ska nolla motorn och kolla så inget har flyttat sig, och se på fan om inte löphjulet på apparataxeln hade hoppar över ett par kuggar på kammremen

Detta är ju lite oroväckande om kammremen ska börja hoppa över kuggarna då är det snart sallad.
Sen så kom jag att tänka på att remmen fladdrade som fasen på dragsidan när jag bromsade den
har ju ganska hårda ventilfjädrar + olje och soppa pump på löphjulet. När jag körde den i garaget så var den ganska kall och med 25/50 olja så kan jag tänka att det hjulet gick ganska tungt +soppan. Så jag byggde dit ett orginal spännhjul till 16v motorn på utsidan kammremen Som spänner åt så att det blir mkt mer ingrepp på löphjulet. Nu gick det att varva 8500rpm utan några problem alls. och kammremen fladdrade ingenting över huvudtaget.
Så i väg till körningen på kjula riktigt många bilar i 4to6 klassen tror det var bort e mot 25 bilar och många låga8a hög7a bilar.
Men nu hade jag tvärt e mot problem e mot sundsvall nu boggade bilen satan, kom knappt av startplattan. Hade backat tillbaka till den inställningen som jag hade när jag åkte 1,23 på 60foten i s-vall men det gick inte, det skakade iaf inte däcken. åkte 1,60/6,00-222. 8,82-279
Tyckte den bröt på oväntat bra jag hade ju sänkt laddtrycket. Men när jag kollade loggen så åkte jag visst på 2,8-3,0bar det visade sig att slangen till undersidan av waistgaten hade lossnat från insuget

Fixade till slangen och lade in 2,8 bar på laddstyrningen tänkte att den verkade ju gilla det trycket så då åker jag väll på det då. Höjde startvarvet en 200rpm och trycket i starten 0,6bar. Samma igen tok bogga kom knappt i väg sen när jag drog i 3an så bara det ruskade till så nu är mina kuggar på 3ans växel inte riktigt likadana som på dom andra.
Så nu ska jag kolla vad som mer är trasigt i lådan och se om givaren till launchen verkligen släppte i tid. Man tycker ju att den borde dragit i väg hyfsat på 1,6bar och 6200rpm iaf
Och som det ser ut nu så är det nog färdig åkt för i år, jag e ganska nöjd trots allt som har jävlats denna sesången. Fick ju ett nytt pb i et och åkt så gott som 280km/h och det är ju inte fy skam.
Johan J
volvo pv 53 16v
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
bra rapport
trist det strular
får man fråga varför du satt dit vag spolar??

MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Trasig spole , därav byte.
Johan vi startar på 7200rpm , vi började första på lördagen på 6800 . så du kanske ska testa å höja det.
Johan vi startar på 7200rpm , vi började första på lördagen på 6800 . så du kanske ska testa å höja det.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
får du synkfel under 60foten?
kolla om du loggat det.
kolla om du loggat det.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- johan johansson
- Forumsberoende
Kadett det var inga errror alls i burken. Sen en annan grej som jag aldrig varit med om innan var att man fick skrapa rutorna på räserbilen på morgonen. liiiite kallt
volvo pv 53 16v
- johan johansson
- Forumsberoende
Nytt höst vinter projekt inhandlat. Eftersom min dotter pratat om att hon vill ha en a-traktor så for vi till kungsör och kollade på en halvfärdig. (hon var lite skeptisk) Den var ju inte färdig vill ju köra nu. Men jag tyckte att den var bra och övertalade henne att denna blir nog bra. Sen var det rätt pris på den.
Men det skulle ju tjuras lite mest för sakens skull. Dom kraven hon hade var att det skulle absolut vara en duett den skulle ha breda bakdäck, träflak, stående avgasrör och att den skulle höras.
Som tur är så har jag inte slängt något av mina gammla prylar (bråte) så bakfälgar och däck hade jag liggandes
sen hade turboamazon Niklas en tank framfälgar och gammla blinkers som ska på senare
Så har såg den ut

Amazontank monterad och 80mm sänkblock

Bakhjulen monterade

Detta är vad som blev kvar av det gammla flaket

Så här blev det med plankor monterade

Plåtpussel som ska täcka in ramen blir liggande teardrop lysen

så här blir det kommer att komma ut 3tums rör ur hålen på sidan

bakskärmar fixade behöver breddas lite bara. Ska sitta i axeln så man kan ha dom riktigt nära hjulet.

Så här kommer den troligtvis se ut frammifrån. Vi är inte helt överens om kofångarens vara eller inte vara. och jag kommer nog fan inte ge mig där utan den ska sitta

Det var allt för nu / Johan J
Men det skulle ju tjuras lite mest för sakens skull. Dom kraven hon hade var att det skulle absolut vara en duett den skulle ha breda bakdäck, träflak, stående avgasrör och att den skulle höras.
Som tur är så har jag inte slängt något av mina gammla prylar (bråte) så bakfälgar och däck hade jag liggandes
sen hade turboamazon Niklas en tank framfälgar och gammla blinkers som ska på senare
Så har såg den ut

Amazontank monterad och 80mm sänkblock

Bakhjulen monterade

Detta är vad som blev kvar av det gammla flaket

Så här blev det med plankor monterade

Plåtpussel som ska täcka in ramen blir liggande teardrop lysen

så här blir det kommer att komma ut 3tums rör ur hålen på sidan

bakskärmar fixade behöver breddas lite bara. Ska sitta i axeln så man kan ha dom riktigt nära hjulet.

Så här kommer den troligtvis se ut frammifrån. Vi är inte helt överens om kofångarens vara eller inte vara. och jag kommer nog fan inte ge mig där utan den ska sitta

Det var allt för nu / Johan J
volvo pv 53 16v
- Painlake Racing
- Forumsberoende
Re: volvo pv 53 16v. nytt höst projekt
Snygg!
Första gången jag hört ett tick från den biologiska klockan
Inte risk att det kilas fast grus mellan däck och skärm om det blir för tajt?

Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
-
- Forumsberoende
Den va fräck! Såg rätt fräch ut också, inte många duetttraktorer som är nuförtiden(kan de ha nått att göra med att man inte behöver visa upp dom hos SBP, att dom byter ägare varannat år och att alla ägare är i den ansvarsfulla åldern 15-18?)!
Angående bakskärmarna så har jag ett par plastskärmar som nog kan vara i rätt bredd, dom är runda med "ankskärt" på!
Angående bakskärmarna så har jag ett par plastskärmar som nog kan vara i rätt bredd, dom är runda med "ankskärt" på!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
+Nåra T!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
bra jobbat
vad blir det i pannrummet då?

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
Skulle ju va dubbla pipor så då får det väl bli V8!!!
Garagetråden
+Nåra T!
+Nåra T!
- johan johansson
- Forumsberoende
PBM Racing skrev:Snygg!Första gången jag hört ett tick från den biologiska klockan
![]()
Tror det är lungt med grus i mellan det blir nod en 3cm mellan skärmen och däckets ovansida.
Jens Gustavsson skrev:bra jobbatvad blir det i pannrummet då?
Det blir orginal motorn som sitter en orginal b18 med fallförsasare. billigt och driftsäker
Den är helt ok, mesta lagat och helt otroligt så sitter helt orginal elsystem i. sen kanske man skulle önskat bättre passform när dom (spaklat fast framskärmarna) och dörrgångarna. Men vad fasen man får nog sänka kraven lite. den ska ju bli körklar innan dottern blir 18. Bättre att allt funkar som det ska och är någorlunda lagligt än att den är toppskickjonas landin skrev:Den va fräck! Såg rätt fräch ut också, inte många duetttraktorer som är nuförtiden(kan de ha nått att göra med att man inte behöver visa upp dom hos SBP, att dom byter ägare varannat år och att alla ägare är i den ansvarsfulla åldern 15-18?)!
volvo pv 53 16v
- silversurfaren
- För mycket laddtryck
Sorry OT
Men ett exempel på när det spårar ut helt(jodå älsta flickan hann ta bilkort innans ja va klar
)

Men ett exempel på när det spårar ut helt(jodå älsta flickan hann ta bilkort innans ja va klar

orginal e för gubbdjävlar/
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647
Martin Gustafsson
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=2229
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... f=13&t=235
http://www.flatoutrodders.com/roddforum ... =13&t=3647