STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Diskussioner för erfaret folk
Jonas N
För mycket laddtryck

Re: STS / JONI RACING volvo CNC 530 topp

Inlägg av Jonas N »

Jo det är bara att såga sönder, men just den första kommer vi ful laga bara för att tjäna lite tid. Vi har funderat på att bygga en provtryck anläggning så att man på ett enkelt sätt kan trycksätta vatten kanalerna och se om det läker innan man börja lägga ner tid på hand arbete. dom som då läker kommer få smaka sågen och förhoppnings vis så kommer vi se ett system i vilka årgångar gjutningar som funkar och inte. Kan sedan bli aktuellt med en program ändring.

Men som statistiken ser ut på dom som vi sågat/portat hål så är kanalen i själva toppen lite framför centrum ventilsätet tänkt i färdriktningen. Och därför går det hål i bakkant när vi fräser kanalen mitt för ventilsätet. Om det stämmer att det alltid är på det sättet kanske man måste göra en kanal som ligger lite framför och sedan ändå svänger tillbaka för att träffa mitt i ventilsätet. Lite svårt att förklara men jag tror ni fattar. / Jonas
Sjön suger utan turbo --------------- Projekt : Lynx 1260 trippel & Båt
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

här är en bild på vart det vart ett litet hål sen lite gamla slakt bilder :lol:

har JB weldat nu så att testerna får fortsätta

Bild

Bild

Bild
J.Lundin
Forumsberoende

Inlägg av J.Lundin »

Vad är det för fel på en hålsåg och en Tigsvets? Då blir det ju permanent lagat och lär hålla i evighet... :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

vi har inte tid med det det kan komma snö här uppe om bara några veckor. orkar inte plocka isär allt heller.

vi vill utvärdera lite hur den fungera nu i en bil sen kan vi fundera vidare på olika gjutningar och fräsnigar innan vi fräser fler.
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Tror jag måste försöka tälja fram en provtryck platta, det skulle vara jävligt jobbigt om jag skruvar ihop den en gång till för att uppleva samma sak en gång till, att det läker i 3:ans kanal nu när vi tätat 4:an. Har gjort en lite skiss på hur plattan kan se ut för att med hjälp av en vanlig topp packning få alla vattenkanaler täta. Sedan är det bara att skuva dit toppen och trycka med vatten eller vad man nu väljer.

Bild
Bild
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

gör den lite tjockare så har du stressplatta i ett :thumbright:
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Har du en topp som läker behöver du inte göra nåt för då fixar den det själv.

Erland
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Erland hur skulle den fixa sig själv, nu måste du förklara. Eller var det något annat som du tänkte ?

På den första som vi körde hål så var det i innerradien ut mot kanten där D formen övergår till radie, men på denna som läker nu så är det betydligt höre upp i kanalen och det ser ut som om det är god marginal i innerradien.
Har du kommit på vart dom olika gjutningarna har sina svaga ställen ?
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Läker = ett sår läker. En topp läcker, bara ett dåligt skämt.

Erland
THEO
För mycket laddtryck

Inlägg av THEO »

ett tips till "bra" provtryckningsplatta är en väldigt tjock 20mm minst bit med genomskinlig plast då ser man direkt var det läcker i förbränningsrum jag/murrre använde en vanlig press för att spänna ner den sen får man använda små gummiflärpar till att täta vi klippte till dom för hand!!! :hey: sen schimsade vi plattan så att man trycker lika hårt över hela!!
vi använde nåt rött klister på sprayburk som var motorpackningsklister!! :whistle:
Mvh/Jörgen
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

hur går det jonas har du hunnit mappa och plåga toppen nått i veckan?
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

He he, fick ta lös insuget en till gång, det läkte tydligen också runt termostat packningen. Lite silikon på den oringen så blev allt tätt. Lite jobbigt att det är byggt så trångt, men man får inte klaga allt för mycket på insug konstuktören då priset var det rätta.

Har idag varit ute och ritat några nya ormar, bara för att åter igen markera reviret. Jag har dock svårt att hinna växla från 1:an till 2:an utan att bakhjulen stannar. Men det är säkert pga högre varv större lamell, synkringarna är kanske inte dom bästa. Men det funkade ju bra att starta på 2:an om man sidsteppar kopplingen, Det är ett jävla bett i sachs 765 plattan.
Och fasen vilket register man har att arbeta med, kan släppa ner den mot 3500 och den tvekar inte en sekund och drar då lätt till varvstopp 7500 när man fäller full gas.

Mattias skulle fixa min dator i veckan, så förhoppningsvis så får vi mappa vidare mot 1 bar till helgen. Annars så lånar jag någon dator som funkar, det börjar brinna i knutarna om man ska hinna testa allt medan det fortfarande finns fäste ute.
Bild
Erland Cox
Topplocks-guru
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Kul att du kommit ut och kört lite. Vad har du för spec på turbo och avgasgrenrör eller stod det tidigare?

Erland
Jonas N
För mycket laddtryck

Inlägg av Jonas N »

Turbon är en Rotormaster T04b tror jag, ca 48in och 56-58ut om jag inte minns fel. Har en bild från grenrör och turbo innan det ska ner i båten.
Bild

Grenrör
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

riktigt snyggt grenrör :thumbright: synd bara att turbon är från -70 talet :) blir kul att plåga motorn/toppen lite i helgen :twisted:
Skriv svar