Hjäp med motorval till 4x4 offroad bygge

En plats för olje-brännare!
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Hjäp med motorval till 4x4 offroad bygge

Inlägg av saabpower »

Har planer på att byta ut b230;in till en diesel snurra under vintern för att slippa bekymmer med dränkt fördelare :( . Skulle vilja ha tag på en så liten å lätt snurra som möjligt men ändå ska det finnas ork i den när man behöver det i leran :D . Enklast vore om man kunde ta det från en RWD bil eller om det finns någon adappter platta för att montera på en volvo låda tex. och det ska vara en automatlåda.

Det ska vara så lite el som möjligt (mindra som kan jävlas), platts finns det annars så gör jag plats....

/ Jörgen
Senast redigerad av saabpower den ons aug 10, 2011 10:25 pm, redigerad totalt 1 gånger.
caterpillar
Forumsberoende

Re: Hjäp med motorval till jeep

Inlägg av caterpillar »

fortell mer om din jeep.... hva jeep??
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Hjäp med motorval till jeep

Inlägg av saabpower »

ja visst kan jag det, det är i grunden en Suzuki Samuri -87 som är kraftigt ombyggd.

Sitter volvo valp (903) axlar på den med spiralfjädring ska bytas ut till airshocks under vintern, lameldiffar både fram och bak, just nu så kör jag med en b230 å bw55 automat, däck 35*14,5 tums mudzilla men ska bytas till 38,5 eller 39,5 Boggers. Sen så har jag en willys cj3 kaross som kommer att monteras under vintern...
å så byta till den dieselmotor med snorkel upp på taket så att man kan bada med den :D
mean_farmer
För mycket laddtryck

Re: Hjäp med motorval till 4x4 offroad bygge

Inlägg av mean_farmer »

OM606 dock lite tyngd men en sån me turbo å en mynä 400hk duger väl? :P
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

toyota 4 syl, burde være bankers her med turbo.... finnes i mange str dæm da.. 2,2 liter å 2,4 ser ju likens ut, finnes en 3,0 liter å en 3,3 fra totota dyna( liten lastebil typ 2 tonner) krama en skikkeli turbo typ garret gt 2260 eller 2560 eller større ( holset hx 40 med lite exoshus) 1,5 bar minst å mer drikka, burde fløtte den 4x4 bilen ganske realt..

kan ju være greitt å bra tilgang på deler/ motor/ låda...
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av saabpower »

har fått tag på en merca 250D men tillhörande automallåda, va tror ni är det nått att ha? Orginal så är det för lite å köra med skulle ja tro i alla fall. Tanken var att montera en turbo på den och ställa på pumpen.

Vart får man tag på en grenrör? eller ska man leta vidare efter en färdig turbo motor?
caterpillar
Forumsberoende

Inlägg av caterpillar »

er en MEGET tung pjæs det der til den lette bilen... alternativ KAN jo være vw/audi 1,9tdi motor, med adapter fra smt.... 150hk å 400 nm er ikke umuli på en slik sak
saabpower
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av saabpower »

ja ha där ser man :x det var inte bara å hitta nått lämplig snurra.... har iofs varit inne på en vag 1,9 tidigare så det kanske är dax att göra slag i saken å skaffa en sådan då med addapter platta. Har haft en sådan tidigare och med fullt påställd pump så gick den ju riktigt bra :)
Kjell Niklasson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Kjell Niklasson »

1.9'an har ju kamrem, och det lär väl inte vara så bra om du tänkt bada med bilen? Det är nog värt besväret att satsa på en motor med kamkedja istället. Dieselmotorer har en viss förmåga att knäcka både det ena och det andra om kamremmen hoppar/går av.
Ekstam
Lite mer laddtryck

Inlägg av Ekstam »

wv 1,9 dieseln har jag och min far tänkt stoppa ner i vår suzuki, ska finnas färdiga adaptrar nån stans att köpa. och dom funkar fin fint i skogen många som åker de i suzuki :thumbright:
MVH Ekstam
Skriv svar