Startmotor m20 BMW e30 -89

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Awpelqvist
Lite mer laddtryck

Startmotor m20 BMW e30 -89

Inlägg av Awpelqvist »

Har just monterat vems i min e30 med m20. Men nu startar den inte eller snarare starten smäller bara! Det är som att solenoiden slår till men startmotorn inte snurrar...

Har köpt vems med färdig universalhärva så den e sju knappast fel! Enda som e gjort är stiftat tps, iat, trigger och clt! Sen är ju gula lödd på den grövre av de 2 gröna på tändningsström blå till generatorn, grönsvart till start gulsvart till start...

Strömmen till relä delen på härvan sitter via ett plusblock från feltema och jorden sitter på en av muttrarna på toplagringen.

Frågan är då vad fan e fel? Kan jag koppla starten på en britser å testa så? Är starten död?

Det som händer är alltså solenoiden smäller till som att den slår till kugg kransen, sen händer inget mer å då jag släpper nyckeln så e hela instrumentpanelen svart och tänds först då man slår av nyckeln å slår igång den igen!?

Har jag gjort nå galet då jag kopplat på gröna kabeln till tändningen? Har något relä gått? Har någon kabel typ brunnit eller nå?

Tacksam för svar mvh Niklas
"if everything seems under control youre not going fast enough"-Mario Andretti

- My lug nuts require more torque then your Honda makes..
Awpelqvist
Lite mer laddtryck

Re: Startmotor m20 BMW e30 -89

Inlägg av Awpelqvist »

Har testat byta startmotor, satt extra jord till motorn, bytt matning till starten, bytt batteri men inget verkar hjälpa?! Är det unloader relät som sitter bakom panelen där högtalaren sitter som jävlas eller är det något allmänt elden jag har? Om jag tjuvkopplar starten så slår solenoiden till men den crankar inte. :@

Får väl testa att slita rent från kablar å bara köra gul/svart på batteriet utan gröna på starten eller har någon nån bättre ide?

StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

om allt slocknar när du slår till så låter det ju mer som vansinnigt dålig kontakt nånstans eller så tomt batteri.
Likaså om du tjuvkopplar den och den skjuter ut drevet men inte snurrar, då finns det ingen ström så det räcker och driva den. Så nåt uppenbart torde det vara
Awpelqvist
Lite mer laddtryck

Inlägg av Awpelqvist »

Jag vet inte exakt vad felet var men misstänker äckligt dålig jord det sitter nu separat jord till starten och 2 nya motorjord har även byggt om strömmen till starten och matningen till sprutet så nu funkar det som nytt :)

Skriv svar